Gå til innhold

Hva synes dere om "naboene" våre? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er historien, kort fortalt. Vi leier en enebolig som er gjort om til tomannsbolig. Vi bor i 1.etg mens det bodde et kjærestepar i 2.etg. Vi deler gang/inngang.

Da de flyttet inn var de fullt klar over at det kom til å bo en baby her etterhvert (var gravid), og var villige til å ta konsekvensene av det. Det var ingen fester eller noe slikt. De var rolige og ordentlige folk. I sommer ble det slutt og jenta flyttet ut. I stedet flyttet broren til mannen inn. Så til noen av problemstillingene:

1. Vi har bodd her i 1,5 år og i kontrakten står det at vi en pliktige til å klippe plen. Dette har min mann gjort hver gang, til tross for at vi har spurt de i 2. etg. Vi var på ferie i tre uker, og da vi kom tilbake hadde han ikke rørt gressklipperen.

2. De betaler ikke for seg. Vi får strømregningen, og regner ut hvor mye de skal betale (to målere, én regning). Det er tre mnd siden forrige regning og de har ikke betalt oss tilbake. Skjedd flere ganger og vi må purre på de ofte for å få pengene våre.

3. Har "brutt" seg inn i vår leilighet, to ganger, da det var noe galt med ruteren (står i vår leilighet) slik at internettet ikke virket. Synes det er uakseptabelt. Han dirket opp låsen og fikset det han skulle. Han sa det til oss med én gang vi kom hjem fra ferie. Men vi lever da i 2009, alle har mobiltelefoner, så jeg synes de kunne ringt før de tok seg inn i leiligheten vår. Vi hadde også lagt frem nøkkel i tilfelle det skulle skje noe med ruteren e.l.

4. De er oppe hele natten, og ser på TV, spiller musikk og prater høyrøstet. I natt lagde de pizza klokken tre om natten. Kjøkkenet ligger rett over soverommet vårt, og det er veldig lytt da dette er et gammelt hus fra krigens dager. Hører hver minste lyd, og det virker som om de ikke bryr seg. Inviterer folk hjem til seg på hverdanger som er her til 6-7 om morgenen.

5. Gangen vi deler blir aldri støvsugd eller vasket av andre enn oss.

6. de har lånt ting av oss, som f.eks støvsuger og ikke levert tilbake. De spurte heller ikke om "lov" til å låne den.

Det er flere ting som, i tillegg til dette, irriterer noe grenseløst. Jeg vet at lillebroren ikke har kontrakt, og vurderer å sladre til huseier om dette. Men synes ikke noe om det heller. Hva burde vi gjøre? Forlanger vi for mye av unge, single menn, eller går de over streken noen ganger? Setter stor pris på tilbakemelding.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt derfra så fort dere kan!

Skrevet

Unge single menn bør ikke ha noe større slingringsmonn på felles ansvar og regninger enn noen andre. Jeg ville tatt en siste prat med dem, og forklart kort og greit at dette er siste sjans til å betale strømmen, og ta sin del av jobben med fellesarealer ellers så tar dere det opp med huseier.

Ellers så ville jeg flyttet...

Skrevet

Enig med himmel og hav. De har ingen unnskyldning fordi de er single og menn. Mange single menn som tar ansvar. Ta det opp med dem en siste gang, eller flytt. Så får de sitte der i mørket med skiten sin:P

Skrevet

Forhold dere til det som står i deres leiekontrakt. Hvis det står at dere er ansvarlige for å klippe plenen er det deres ansvar, ikke de andre leieboerene. Har dere felles ansvar setter dere opp klippelister. Det samme gjelder vask av gangen. Lag et skriftlig oppsett over hvem som har ansvaret for hva, når det skal gøres og nøyaktig hva som må gjøres.

Krev at strømregningen går til den som bor der slik at dere slipper å være mellommann. Ettersom det er to målere burde det være enkelt.

Hvis huseier holder internett for dere begge to bør ruteren plaseres slik at begge har tilgang til den. Om den egentlig er deres gir dere bare beskjed om at de må skaffe seg egen internettilgang og ikke snylte på dere.

Dere kan nok ikke hindre dem i å være oppe, se TV, lage pizza ol om natten. Høylydt festing er en ting, men helt stille kan dere nok ikke kreve at det blir.

Lås inne tingene deres og sørg for å ha eg god lås inn til dere. Det tror jeg dere kan kreve at det er fra huseier.

Skrevet

Dette skal du selvfølgelig ta opp med huseier.

Selv om de er menn og single som vil eleve livest glade dager må de følge vanlige regler om ro og orden.

Og når det gjelder strømregningen så er det ikke deres jobb å kreve inn noe som helst av de andre eleieboerene. Deles den på to enheter må den stå i utleiers navn og han ta seg av innkrevinga.

Manglende gressklipping og vask av fellesarrealet bør gi straffegabyr som dere kan tjene inn ved å gjøre jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...