Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Kjære dere, Har dere veldig lite annet som foregår i livet deres siden dere må handle julegaver nesten 4 måneder før jul!?!?!??! Og det kommer stadig innlegg (også i september) av typen: "Hva kan jeg bake nå som holder seg til jul?" osv. Og folk har begynt å vaske ned allerede osv. Hva er det med dere da? Min eneste tanke må være at dere har ekstremt lite som skjer ellers i livet, så dette er deres måte å fylle hverdagen med noe på. En annen ting er at jeg tror mange som driver slik må ha komplekser for et eller annet, for det er akkurat som de har et stort behov for å hevde seg ved å fortelle alle andre hvor langt de har kommet med juleforberedelsene, og hvor stress det blir for dem som ikke har begynt ennå. Hvis det er alt man har å hevde seg med, så sliter man vel litt.. Vet du hva, jeg begynner ikke forberedelsene før de siste par ukene, og jul blir det uansett. Det jeg synes er trist, er at dere som holder på slik rett og slett drar jula ut sånn i lengden, at den egentlig blir litt ødelagt! Jeg vil ikke høre om julekalendergaver, julebakst og hvilke jævla julegardiner dere skal ha i september. Forbered så mye dere bare vil, men kan dere ikke holde kjeft om det? Dere er i ferd med å utvanne og ødelegge hele julehøytiden for alle. Skam dere!
The Bad Gal Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Vet du hva? Julenissen finnes ikke, det er bare en gammel pedo-onkel i polyesterdress!
Himmel og hav Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Artig at du automatisk trekker den konklusjonen at folk som planlegger langt framover gjør det for å hevde seg. Jeg gjør det fordi jeg liker kose meg i desember istedetfor å stresse rundt som en tulling fra butikk til butikk for å kjøpe overprisede, lite gjennomtenkte gaver... Du sier at "jul blir det uansett", og det gjør det. For at det skal bli ordentelig jul for meg så starter jeg julegavehandelen i august og har hele desember til å kose meg med å bake, lage konfekt, sild, sylte, rull, medister og alt annet som trengs til _min_ jul. Om din fikses på to uker - flott for deg. Hopp da over alle innlegg med ordet "jul" i overskriften, ligg unna Plantasjen ( for der er det full jul allerede) og la sånne som meg få gjøre som vi vil i fred. PS. Her i huset kommer ikke en liten nisse opp engang før lille julaften, så her er det ikke snakk om å vanne ut jula!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Nei, NN der ødla du jula mi!!! Julenissen finnes!!! Helt sikkert!!! Skjønner heller ikke de som forbreder jul før sommeren er over.. Greit nok hvis man skal lage julegaver til alle, men ellers.. Jisses at de orker! jul er ikke dekrosjoner, rent hus eller gaver. Det er å være sammen med de meneskene man bryr seg mest om å oppleve gode ting sammen..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har så mye som foregår i livet mitt at jeg å starte tidlig hvis jeg skal få det til. Hvis du plages av andres forberedelser kan du jo bure deg inne å være asosial ifred
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Eneste jeg ordner med før desember er gavene. Jeg orker rett og slett ikke gå i butikker å finne gaver i slutten avnovember og i desember. Det er forferdelig mange mennesker i butikkene da, grinete unger og sure stressa foreldre. Jeg gidder ikke være en av de! Og dessuten får jeg spredd utgiftene litt. Feks. sparte jeg 700 kr. på å lage bildekalendere nå, i stedet for i nov/des Så når desember kommer kan jeg kose meg med førjulstiden uten stress. Og hvis jeg vil gå i en butikk kan jeg gjøre det uten å stresse og uten å bli irritert, for jeg MÅ ikke ha noe der
The Bad Gal Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Hah! Ikke gaver som gjør jula?? Si det til alle utaknemmelige mødrene her inne som syter over de tarvelige gavene de får til barna sine hos slekt og venner! (ref. alle innleggene som har vært her i det siste ang. gaver og pris, plastikk, polyester m.m) Det jeg gjør i år for å gjøre jula mindre slitsom, er å handle gaver i god tid, få de sendt der de skal sendes, lage julekalender til jenta vår og så lager jeg julekort til de jeg gidde å lage til. Det har ikke falt deg inn, HI, at noen av oss er høygravide/fødeklare/nylig har født i desember, og ikke har mulighet til å kaste sammen jul på èn-to-tre? Selv er jeg tilnærma høygravid i desember, lider av mye kvalme og oppkast og skal være alene hjemme med 2-åringen vår de første 10 dagene av desember mens mannen min er bortreist. Da klarer jeg absolutt ingenting mer enn å akkurat komme meg gjennom dagen, og er garantert så ødelagt etter de dagene at jeg ikke kan lage jul før til neste år.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Nettopp! Og det får man tid til ved å ha gjort det meste klart lang tid i forveien. Jeg liker å kunne bruke adventsiden på aktiviteter med ungene og resten av familien, fremfor å komme med "mamma har ikke tid" i denne flotte tiden. I stedet for å handle, kan vi lage snølykter, drops, ake, gå på ski, kino, bowling, teater, juleutstillinger, lese fortellinger og kose oss. Ved å ha handlet det meste i god tid, slipper ungene å få julen ødelagt ved å ha sure og stressede foreldre, som har vært alle veier men fortsatt ikke funnet gaven som noen ønsket seg. Og jo, for ungene er gavene en stor del av julen! I tillegg har man fordelen av å ha spredd utgiftene over tid. Det er godt å vite at alt er klart, så kan man i stedet nyte tidens magi. Folk er forskjellige, så det må dere nesten bare akseptere. Det er ingen som går inn for å ødelegge julen for dere, så slapp av.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 nå er ikke jeg av de som skriver om julen ol. men før pleide jeg å kjøpe julegaver hele året altså når jeg tilfeldigvis kom overnoe jeg mente at passet til den eller den. det var en fordel for da deltejeg utgiftene utover året mer. og jeg kjøpte da ofte dyrere gaver enn det jeg gjør nå. nå de sistetre årene har jeg gjort alt i slutten av november og ui desember. det er mer mas. og jeg har tenkt åsnu det igjen. jeg kan finne på å lagelitt konfekt og gjær bakster før desember ja. jul blir det uansett men jeg merker at julen har vært mye mer stress å mas de tre siste årene en det det var før. det er min tanke h vertfall. jeg velger det so passer meg best du velger forhåpentlig detsompasser deg og ditt liv best. herre min hva folk skal irritere seg over da???
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Uenig på ett punkt: Her i huset ville nok ungene blitt veldig lange i maska hvis det ikke var julerent og ryddig,pyntet og presanger, god mat og julegodter. Er tilbøyelig til å være enig med ungene mine i skkurat dette.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Les hva jeg skriver da.. Forbered så mye dere vil, men trenger dere mase så jævlig mye om det her inne? Kan dere ikke bare gjøre det i stillhet når dere handler julegaver i august. Dere ødelegger jula for alle!! Møkkakjerringer, hele jula blir vannet ut pga. sånne som dere.
The Bad Gal Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Kan du ikke bare logge av å gjøre noa annet da? Lakke neglene, eller noe annet spennende?
Tweak Skrevet 20. oktober 2009 #13 Skrevet 20. oktober 2009 Siden jeg vil gå høygravid i jula så tenker jeg at et kjøpesenter fullt av stressede julehandlere er det siste jeg vil utsette meg for i desember! Så jeg har store planer om å kjøpe julegavene mine nå på denne tiden. Endel julemat kan jeg også begynne å kjøpe, sånn som ribbe og pinnekjøtt som kan ligge i fryseren. Men ellers så begynner ikke jula mi før lille julaften. Da pynter jeg til jul! Advent koser jeg meg med i desember og gjerne litt julebakst også. Frem til da så koser jeg meg med å tenke på jula og å planlegge litt, men jeg synes at jula kommer ALT for tidlig inn i butikkene. Jeg vil glede meg til å spise pepperkaker i jula, ikke spise de 3/4 av året...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #14 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg gjør juleforberedelser fra tidlig høst. Det er ikke slik at jeg handler gaver, begynner nedvaskingen eller setter frem pynten tidlig. Det får vente til de siste dagene før julaften. Det jeg gjør er ting som er sesongspesifikke. Jeg samler kongler, røtter og mose som vi skal bruke til dekorasjoner. Vi plukker tyttebær som skal brukes til syltetøy til julemiddagen. De fineste epplene legges til side til jul osv. Jeg lager også litt gaver.Det tar tid. Jeg gir aldri vekk ting jeg rasker sammen på en time. Ofte kan det ta et par månter å få ferdig en gave. Da må man begynne i tide. Noen ganger lager vi blåbærsyltetøy, men det krever selvfølgelig at vi plukket blåbærene om høsten osv. For meg er det ikke forberedelsene som ødelegger jula, det er all pynten som kommer opp alt for tidlig. Jeg skulle ønske folk greide å skille mellom advent og jul. Advent fra ca 1. desember til lille julaften og jul fra julaften til 20. dag jul (13. januar)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #15 Skrevet 20. oktober 2009 Hvordan får du eplene til å holde seg helt til jul om du legger de til side nå?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #16 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har begynt så vidt med juleforberedelsene nå. Må det før det blir tele i bakken (er ikke noe som synes for andre altså. Bare en støtte til treet ute). Jeg kommer til å handle alt av julegaver og vasking av huset i november. Julepynten tar jeg frem 1 advent. Grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg rett og slett ikke orker å vralte høygravid rundt i butikkene i desember. Synes dere at det er så rart? Gleder meg til å bare sitte å kose meg i desember jeg :-)
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 20. oktober 2009 #17 Skrevet 20. oktober 2009 Skam dere?? For hva da? Den synte sjeg var en smule frekk, jeg. Jeg skriver ingen juleinnlegg, men jeg hopper elegant over de innleggene jeg ikke vil lese. Enkelt og greit. Kanskje forsøke det?
Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #18 Skrevet 20. oktober 2009 Vi koooser oss, og har alt klart til jul Synes vi er kjempeflinke Og det er jo så morsomt å holde på! Skam deg selv Håper du ikke sitter sur og sliten på julaften, i rotete hus uten å ha fått kjøpt inn alle julegavene, og trøster deg med sprit
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #19 Skrevet 20. oktober 2009 Hahaha, Eva Annie; den var god! *ser for meg HI som trøster seg med sprit*
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #20 Skrevet 20. oktober 2009 Kjølerom. Det går fint. Du kan selvfølgelig ikke oppbevare sommerepplene så lenge, men de senese sortene som gravensten, aroma og åkerrød holder seg fint til jul. Det samme gjør mange grønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #21 Skrevet 20. oktober 2009 Her kjøpes det julegaver i oktober og november, så bruker vi desember til å kose oss med juleforberedelsene med barna istedenfor å stresse rundt i butikker.. For oss som har en del gaver å handle er det greit å fordele kostnadene litt så ikke alt faller til desember måned. Men julevasken taes ikke før uka før jul da.. Litt tradisjon i det også.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #22 Skrevet 20. oktober 2009 JEg begynner og tenke julegaver,- OG kjøpe i august! RUndvask starter i oktober..Når først søndag i advent kommer er alle skap og skuffer ferdig, sølv pusset og julegaver kjøpt inn..Samt det vi skal ha av alkoholholdig drikke og annen mat/godteri/drikke som holder seg frem til jul. Når advent kommer har vi alt klart og vi bruker den tiden til kos, pakker inn noen av gavene og streser 0...Hører på julemusikk, vandrer rundt i julegaten, ser filmer om "magiske juleforetellinger" og koser oss gløgg i hjel med ting vi gjør sammen med ungenen... Hvorfor?? 1) Jula blir mye "billigere" når man fordeler utgiftene over 4 månedslønninger istedet for en.. 2) vi HAR mye og gjøre, til hverdags også, nettop DERFOR vil vi ikke ha noe "MÅ GJØRE" i adventstiden. Om vi legger til en ekstraoppgave i uka fra oktober, så blir det ikke merkbart mye mer og gjøre i hverdagen, men om alle disse tingene skulle blitt gjort i desember hadde det blitt fryktelig mye på knappe 4 uker 3) tida FØR jul er koseligere enn selve jula, da er det litt stress med å besøke de man skal besøke, familieselskap osv osv...Advent er derfor mye kos, vi har konkurranser om å Holde oss unna snop og godterier for å "spare opp til jul";- faktisk..Ungene ELSKER det ) VI baker julebrød (noe som skal være kos, ikke stress) vi har juleverksted 4) Når desember kommer og slike som deg HI, klager over lite tid, dyre gaver, mange gaver, fulle butikker, hva skal man servere til svigers, hvor skal man være nyttårsaften osv osv,- så lener vi oss tilbake i godstolen, med ungene på fanget. Leser ei julefortelling, leker oss ute i snøen, om det er snø, lager lykter bl.a, drikker gløgg og koser oss med julemusikk i bakgrunnen ) Og ALT er ferdig..VI har ikke blakket oss, hele desemberlønna er nesten intakt når januar starter,- og ungene er glade og vi er IKKE stressa... Derfor begynner vi juleforberedelsene tidlig..Men julestemninga kommer først for fullt når alt er ferdig (1-søndag i advent).. )
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #23 Skrevet 20. oktober 2009 Kan ikke det være opp til hver enkelt da? Skjønner ikke hvordan din jul blir ødelagt av at andre diskuterer jul i september liksom... De som klager på sånne idiotiske ting må ha ekstremt lite som skjer ellers i livet, så dette er vel DIN måte å fylle hverdagen på da?? Hopp over innleggene om jul eller slå av hele dataen og gå å finn på noe annet......
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #24 Skrevet 20. oktober 2009 I år feirer vi jul borte, så for en gang skyld slipper vi julestresset. Vaske, pynte, dill og dall. Er så deilig.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #25 Skrevet 20. oktober 2009 Feirer alltid jul borte, men pynter og vasker da fordi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå