Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Altså dere som helst bare bruker ull fra innerst til ytterst fra oktober til mai og synes alt annet av klær er bortkastet i denne sesongen. Hva tenker dere når dere ser andre barn kledd i f.eks bomullusbody, joggedress i bomull, fleecegenser osv?
Underveis --> Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 At de ikke er "utebarn" ;-) Fleecgenser er ikke et "inneplagg" da, for å påpeke det. Bruker masse fleece selv, så det er definitvit et glimrende "uteplagg". Bomull derimot...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg sverger til ull ja, men hva andre bruker får være opp til de. Det er nok styr å finne ut hva man skal kle på 3-åringen til enhver tid, om jeg ikke skal legge meg opp i hva andre gjør også!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Våres barn er "utebarn" som du kaller det. Vi er masse ute med dem og de er mye ute i barnehagen, men de bruker kun bomull og fleece. De kan ikke bruke ull fordi de får mer eksem av det. Synd at noen skal dømme dem og foreldrene deres bare fordi de ikke går med ull :-(
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 jeg tenker ikke så mye over andres valg. jeg er mer opptatt av mine egne valg. jeg har god erfaring med ull også på meg selv.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Blir mektig provosert av "underveis" over her, som sier "bomull derimot... " Er ikke bomull egnet som uteplagg? Tåpelig - hva tror du en anorakk feks er laget av? Riktig behandlet er de faktisk godt egnet til utebruk, både i godt og dårlig vær. Er så gammel at jeg er oppvokst uten fleece og gore-tex, og var nesten voksen da dette kom på markedet. Kan fortelle deg at jeg ha vært på ukeslange uteturer vinterstid -også i dårlig vær- der ytterplagg i impregnert bomull fungerte helt utmerket. Sånn sett er jeg nok mer "utebarn" enn 99,9 % av mødrene (og deres barn) som sverger til ull her, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Det er vel med dette som så mye annet - det blir mye hysteri. Og selv om jeg bruker mye ull selv, så har ungen både strømpebukser og gensere - og ikke minst joggedresser i bomull - og det fungerer utmerket! Og jeg legger svært lite merke til hva andre unger har på seg av klær. Mitt barn har forøvrig hverken reima eller ecco, men fikk senest i dag skryt for utetøy og sko da vi var på foreldrekonferanse!!
Underveis --> Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Nå synes jeg uttrykket "dømmer" er noe kraftig i denne sammenheng. Jeg dømmer ingen, men det er en kjennsgjerning at bomull innerst er dårlig om man ønsker å holde seg varm. Impregnert bomull er jo skallbekledning. Det er jo ikke det samme! Har du bare anorakken på deg når du går tur? Nei, det er det ingen som gjør. Dessuten er goretex eller dermisax et myebedre alternativ til en original anorakk. Det er også en kjennesgjerning. Nå var det ikke snakk om skallbekledning, men om klær som holder en varm (skallbekledning skal holde vind og vann ute. De varmer ikke spesielt godt). Dersom man skal være "optimalt" kledd, så er det ull inderst. Dersom man ikk tåler ull, så er microfiber et godt alternativ. Hvis du ser på alle anbefalinger for turbekledning, så er det _ingen_ som anbefaler bomull. Tvert imot. Det anbefaler at man _ikke_ bruker bomull. Når du gikk disse ukesturene dine. Hva hadde du under anorakken?
Underveis --> Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Beklager alle skriveleifene. Gikk litt fort der visst :-)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Mange barn tåler ikke ull innerst, da. Da må det bli superundertøy eller bomull.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Bestrider ikke at det er mye som er bedre enn bomull som skallbekledning - sier bare at det faktisk kan fungere helt brukbart det også. I dag vil jeg selvsagt velge noe annet - det har kommet mange produkter på markedet som er bedre nå, det var igrunnen ikke det som var poenget, men heller at man faktisk kan fungere ute med bomull... Da jeg "gikk disse ukesturene" mine, hadde vi ull innerst,så bomull i ett eller to lag, evt. en tykk genser til slutt før anorakken, det var det som fantes tilgjengelig. Har aldri ment at ikke ull er det beste innerst - dette har jeg faktisk over 25 års erfaring med. I dag ville jeg heller velge fleece eller tilsvarende istedetfor bomull - men en bomullsskjorte kan faktisk være det som passer best enkelte ganger også. Disse "ukesturene" var i regi av forsvaret(øvelser over 1 til 2 uker, tre-fire stk. i løpet av vinterhalvåret) i tillegg til øvelser, kurs og aksjoner vinterstid med Røde Kors som kunne vare opptil en uke, eller sledeturer med bikkjer i fjellet - og siden vintrene som kjent var kaldere før, kan jeg gå god for at dette fungerte helt fint selv i kaldt vintervær også. De færreste er på ekspedisjoner; antageligvis er en tur i slalåmbakken eller til nød skiløypa/akebakken det mest krevende brorparten her inne gjør utav friluftslivet sitt.
Underveis --> Skrevet 20. oktober 2009 #13 Skrevet 20. oktober 2009 ... men da er vi jo enige da :-) Som en fryspinn, så har jeg lært å kle meg, og i stedet for å kle på meg flere lag med mindre bra undertøy og gensere, så har jeg på meg ull eller microfiber, og fleece. Det er veldig mange som ikke kan å kle seg, og da heller ikke sine barn. Bomull er helt fint det, men virkelig ikke det beste når det er kaldt. Barn som er aktive blir fort varme, og da er bomull ikke bra. Svetter man, så blir man kald veldig fort om man står stille en liten stund. Derfor vil jeg selv foretrekke å kle mitt barn i noe annet dersom han skal være ute i kulden. Folk som er vant med å være ute vet som regel dette, og kler da også sine barn i ull. Derfor tenker jeg at barn som bare har klær i bomull har foreldre som kanskje ikke er så "utevant" selv. Det handler ikke om å dømme noen. Det blir jo altfor sterkt uttrykk. Det går vel mer på at man selv er veldig glad i naturen, sommer som vinter, og ser gleden barn har ved å utfolde seg utendørs. Fryser du, så synes du ikke det er noe morsomt.
Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #14 Skrevet 20. oktober 2009 Hva om man, som meg, bare har barn som ikke tåler ull da?Litt trist å vite at andre dømmer oss som noe som er lite utevandte bare fordi noen av brna våres har eksem (synes som regel ikke i ansiktet på dem).
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #15 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har en gutt som er mye ute. For øyeblikket går han i bomullsklær. Fra innerst til ytterst. Jeg kommer nok ikke til å bruke ull før vinteren kommer.
Bunnies by night Skrevet 20. oktober 2009 #16 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er ulltilbeder - men legger aldri merke til hva andre har på ungene sine, har mer enn nok med å passe på hva mitt eget barn har på seg;) Dessuten har jeg mange i familien som ikke tåler ull. Verre hvis barnet ikke har nok klær på seg;) Og når sønnen min er hjemme - bruker han bomullsklær - fordi han fort blir veldig varm. I barnehagen blir det tungvint hvis de skal bytte alle klærne hans når de skal ut, så der går han med ullbody og ullongs inne.
Underveis --> Skrevet 20. oktober 2009 #17 Skrevet 20. oktober 2009 Men det er da virkelig ikke snakk om å dømme noen? Dette går jo mer på å kle seg selv og barna etter forholdene. Det er forskjell på å kle barna i tynne lag, kontra ett tykt, f.eks., uavhengig av hva det er laget av. Ull er bedre, det kan vi alle enes om, men tåler man det ikke, nei, da tåler man det ikke. Tenker jo ikke automatisk at dette er en unge som aldri er ute ;-) Poenget var vel mer bildet som ble malt av HI her med joggedress i bomull. Fint på sommer'n, men på vinter'n er det ikke et uteplagg. Det finnes jo faktisk mer på markedet enn ull eller bomull! Dessuten har heller ikke jeg røntgensyn, så litt vanskelig å se hva barna har under utedressen ;-)
Min lille familie og meg Skrevet 20. oktober 2009 #18 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er nok kanskje også i kategorien ull-tilbeder. Men syns ikke at alt annet er bortkastet, må bare ha ull innerst til meg og barnet, og tar av bomullsbukse/genser og på med et ekstra lag ull under uteklær/dress. Selv syns jeg at ull er mye mer tøyelig enn fleece, så det gir bedre bevegelsesfrihet, noe jeg syns er viktig både for meg og barnet, og jeg syns fleece fortere blir klamt, derfor bruker vi lite av det. Hvis jeg legger merke til noen som ikke bruker ull, tenker jeg at de kanskje ikke tåler ull, at de eller foreldrene ikke liker ull, eller at foreldrene har dårlige erfaringer med ull fra de var små, og ikke har oppdaget hvor mye deilig ull som finnes nå. Dømmer ingen, alle får bestemme selv hva de opplever som best for dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå