Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Er det noen som vet noe? Jeg er i fødselsperm, og har ca 8000kr i mnd. Husleie er på 4500kr, så sitter igjen med 3500. samboeren min var i jobb, men ble sykemeldt og fikk ikke jobben tilbake. så da har vi bare mine 8000.. og nav har sagt at hvis han sier opp eller noe så får han ikke penger før 8uker. han har ikke fått oppsigelsen av "sjefen" sin og han tør ikke be om en oppsigelse heller for da vet han også at han ikke får penger fra nav.. Er det sånn at vi må flytte fra hverandre for og få penger eller er det en annen hjelp vi kan få.. ? Det begynner og slite litt på meg, får ikke sove på nettene og jeg er bare sur og sær om dagen. Det har vært sånn i en liten stund nå.. Vær snill og vær særiøs..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Om han er sykemeldt så har han krav på sykepenger. Ellers så stusser jeg på lovligheten av å si opp noen som er sykemeldt. Det burde dere sjekke opp. Hvorfor tør han ikke be om oppsigelsen? En oppsigelse er jo den eneste som vil kunne gi ham dagpenger fra dag 1.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Altså, det tar 3-4 mnd å ordne OS, hvorfor i alle dager kan han ikke bare be om å få oppsigelsen skriftlig og gå til NAV med den? Er jo mye mer surr å ordne OS og ny bolig til en av dere osv. Dere har uansett krav på sosial stønad og bostøtte hvis dere har såpass lav inntekt, der er behandlingstiden mye kortere.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Hi her. NAV har sagt at hvis han sier opp selv så får han ikke penger. Fordi det var NAV som ordna han jobben osv.. Men Takk, jeg har ikke tenkt på sosialen eller bostøtte. Har bare sett alt det mørke. Skal ta oss en tur til sosialen i morgen og prate med de. Endelig en løsning som kanskje kan hjelpe oss!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Men han har jo ikke sagt opp. Han ble sagt opp så da skal det ikke være noe problem. Be om en skriftlig bekreftelse på at han er sagt opp og søkt om dagpenger.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 En oppsigelse som ikke er skriftelig og begrunnet godt, er ikke gyldig. Det samme gjelder om det ikke er avholdt et §15-1 (arbeidsmiljøloven) møte før oppsigelsen fant sted. Så derfor skal din samboer pr definisjon ha sykepenger om han er sykemeldt. En arbeidsgiver kan ikke tvinge noen til å si opp, og det er som det blir sakt lenger oppe her om han blir sakt opp er det 3 karesndager og ikke 8 uker som gjelder før han går over på dagpenger. Men ingen kan si opp noen uten at dette skjer skriftelig og i tråd med lovverket!!!!! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå