Gå til innhold

Amming er auuu! Går det over?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+guttespire *har født*
Skrevet

Gutten er 5 dager gammel, og jeg syns virkelig at ammingen er helt forferdelig vond. Allerede et par timer etter fødselen fikk jeg "vannblemmer" øverst på brystvortene, og etter hvert ble det sår av det. Nå suger han av sårskorpen og det blør litt, og det er så vondt at jeg griner hver gang jeg legger han til. De som hjalp oss med ammingen mens vi var på barsel kunne ikke finne noe galt når han sugde, teknikken så riktig ut. Så jeg er egentlig ute etter erfaringer og trøstende ord... Går det over, og i så fall, når?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har nok ikke helt riktig teknikk ennå. Bytt ammestilling, slik at du avlaster vorta litt. Feks tvillingstilling (beina under din høyre arm når han ammes av høyre pupp og motsatt).

det går over - bytt stilling ofte - og hold ut! (jeg har vært der du er - og jeg føler med deg!)

Skrevet

Off,stakkars deg!!!

Jeg husker jeg og satt og gråt hver gang jeg ammet.Gruet meg til neste måltid når ett var over...

Jeg husker ikke hvor lenge det var så vondt,men jeg måtte bruke skjold for og i det hele tatt orke å amme.

Det funket bra for meg.Du kan jo prøve det hvis det ikke gir seg.

Da får heller ikke baby suget av skorpene.Ellers hjelper det å smøre med brystvorte krem.Finnes forskjellige på apoteket,men jeg synes den som bare heter brystvortekrem var god.

Lykke til videre.

Ikke gi opp!!!

Skrevet

det ER vondt i begynnelsen. Men det går seg til, tror det værste gav seg hos meg etter 14 dager kansje. Husker ikke helt. Men husk å smøre brystmelk utover hele brystvorta å vel så det så ofte du har mulighet, og minst etter hver amming. Og la det LUFTTØRKE. Ser helteit ut med puppa på vift, men morsmelk er skikkelig knall for såre brystvorter. Så klem ut og smør ivei. Men prøv å bytte stilling innimellom slik at ikke samme plass på munnen treffer samme plass på brystet hver gang. Man kan amme sittende, stående og liggende. og ungen kan ligge under armen også hvis du skjønner hva jeg mener.

lykke til.

Skrevet

Kan sårene gro selv om jeg fortsetter å amme uten å bruke skjold? Tenker da siden de ikke får fred til å gro når ungen skal ha mat... Jeg vil jo så gjerne få til ammingen, og det er så frustrerende når det er så vondt!

Jeg merker at det er vondere på den puppen der såret er verst, så jeg regner med at det er på grunn av såret det gjør vondt, og ikke av andre grunner. Har mest lyst til å slutte å bruke den puppen....

Skrevet

hold ut!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det går snart over, uff husker så godt hvordan det var.. men det gikk over her etter 2 uker tror jeg. (husker ikke helt om det var så lenge heller) da var vel puppene blitt vant til å bli sugd på.

HOLD UT!!!!!!!!!!!! det går over før du vet ordet av det, og da kan du nyte ammingen, er så kos....

ja det tror jeg, gjorde det her. brukte bare ammeinnlegg, luftet puppene mye når jeg var hjemme

Skrevet

Merker allerede at det begynner å bli bedre - nå kan jeg legge han til uten å gråte, selv om det enda er vondt. Nå blør det ikke heller! :-)

Må vel bare holde ut ja, og tvinge meg gjennom den neste uka. Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Åh, all medfølelse til deg.

Gutten min klarte ikke å suge riktig og la heller ikke på seg nok.

Derfor begynte jeg å pumpe til slutt. Hva med å pumpe et par måltider om dagen? Det avlaster veldig og brystvortene héles utrolig raskt.

Jeg fikk det ikke til uansett og fullpumpet i 4 mnd og trappet ned til 6 mnd. Nå gir jeg bare mme.

Uansett så er det veldig tidlig enda da, ikke gamle karen :)

Bruk lanolin brystvorte krem fra apoteket og ammeinnlegg fra Avent.

Skyll brystvortene i saltvann og la de lufttørke.

Skift ammestilling, hva med å ligge. Alt det brune skal inn i munnen hans.

Ang de på sykehuset... syns gutten in og sugde så fint, enda han ikke la noe på seg.. så kanskje ammehjelpe trengs?

Virkelig lykke til. det er så smertefult, men veldig ofte går det over.

Skrevet

Så bra det går bedre allerede, HI!:)

Vil bare si at om de på sykehuset/ammehjelpen ikke så noe galt i ammestillingen, er det ikke sikkert de har rett. De sier så masse rart!hehe :)

Og det kan også være fordi babyen din har litt for stamt tungebånd, så det kanskje hadde hjulpet å klippe dette? går an å sjekke dette hos legen. Ikke klipp det selv!hehehe;)

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til videre!:)

Jeg klarte ikke å amme mer enn 2 uker. Det var helt forferdelig, og jeg orket ikke å prøve lenger, dessverre. Angrer kanskje litt nå.. Men neste gang! Da skal jeg klare det, uten hjelp fra kjerringene på sykehuset!;)

Skrevet

Her har det vært like jæ*** vondt hver gang i starten, og jeg er sikker på at jeg ammet rett med i hvertfall de to siste barna, er jo bra erfaren etterhvert. Her har sårheten gått over mellom 2 og 3 uker etter fødselen, og da sluttet det å gjøre vondt å amme. Bit tennene sammen litt til, så skal du se det kommer seg :-)

Skrevet

Få deg brystvortebeskyttere. Enten de fra Avent (jeg snakker altså om de som fungerer som bh-innlegg, ikke skjold, http://www.babyshop.no/wsp/babyshop/frontend.cgi?func=frontend.show&func_id=27121&template=product_info&open=16

eller disse:

http://www.ammebutikken.no/produkt/46/brystknoppbeskyttere.aspx

Brukte dem på barsel, fantastiske! Du kan bruke vanlige store innlegg eller oppklippet flanellslaken over når du går tom for de hullete innleggene.

Skrevet

Samme her, det går over:-))

Jeg fikk mamma til å hekle små myke ammeinnlegg som jeg hadde innerst mot huden, så papir utenpå.

Jeg smurte med lanolin både før og etter amminga + lufttørking med brystmelk:-) 3,4 dager med den behandlingen så var alt greit!

Lykke til:-))

Skrevet

hadde også slike vannblemmer. kjempeondt!!!! jeg presset ut melk og smurte brystvortene med. lot det lufttørke, så smurte jeg en god dose purelan på og gikk med puppene løs. hvis det begynner å dryppe så tar du ammeinnleggene som en "skål" under brystene. vanskelig å forklare... men sånn at de stikker ut fra bhn. når pia var rundt 11 dager begynnte det plutselig å bli bedre. fikk også beskjed på barsel at hun spiste riktig. men fant ut at når jeg la henne til slik at det brune på brystene på oversiden ikke kunne ses var det ikke like ondt. men all ære til purelan!!!!!!!

bit tennene sammen. det blir bedre!!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...