Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har en valp på 3 mnd. Hun er jo selvfølgelig kjempenydelig og vi blir stoppet hele tiden av folk når vi går tur. Jeg synes selvfølgelig at det er hyggelig, men begynner å bli lei. Ofte så går bare folk rett bort til henne å klapper. Problemet er det at siden hun er blitt vant med at folk hele tiden kommer bort, har hun begynte å hoppe mot folk eller løpe mot folk på gaten for å hilse. Dette er på folk som ikke gir henne oppmerksomhet. For det virker som om hun er blitt så vant med at "alle" skal hilse på. Men det er jo ikke tilfelle. Hvordan får jeg denne uvanen bort? Rett og slett si nei til at folk kan hilse på? Jeg prøver å sette meg ned sammen med henne først, snakke med personen som vil hilse på FØR hun får hilse på. Altså at JEG snakker med personen først, slik at hun skal forstå at hun får hilse når JEG sier det er greit. Men så er det jo disse folkene som bare går rett på henne å klapper. Da er det på en måte for sent, jeg rekker da ikke å "tillate" hilsingen. Vil ikke ha en hund som forventer at alle på gata skal kose med henne. Greit hun er søt nå, men om noen måneder vil nok de færreste hilse på henne.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Om hun er som min hund så vil nok hunden din begynne å utvikle frykt snart og da vil den muligens bli mer sjenert over fremmede folk. Og da løser det seg selv. Du kan også sette grenser for folk som vil hilse. Jeg gjorde det, spesielt overfor barn for det tok helt av og jeg så på hunden at hun ble sliten. Alt med måte.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Så klart skal du nekte gud å hvermann å hilse på valpen din. Det er frekt og uhøflig å bare ta seg til rette med andres dyr, og hva vet de om bikkja biter? Det er du som må ta støyten om noe skjer og den f.eks biter ett barn...
Miss Honey Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Det viktigste og første du bør gjøre er å lære valpen din ordet "nei".. Du har den vel i bånd når du går tur? Hvis du sier "nei" og holder igjen og bare går rett forbi, vil den raskt forstå forskjellen på folk som kommer bort og folk som går forbi uten å være interessert.. Den er ennå bare en liten valp så gi den litt tid:) Den lærer fortere enn du tror! (kommer selvfølgelig an på hvilken rase du har) Og du kan lære den hva som helst når den forstår "nei".. Hva slags hund er det da?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Hun har lært orden nei, men hun er jo ikke 100% lydig ennå. Jeg prøver så godt jeg kan å dra henne mot meg å si nei når hun drar seg mot andre folk og hun hører etter. Men det største problemet er at folk bare kommer bort å koser og jeg er "redd" for å virke sær å dra bikkja mi vekk. Men skjønner jo nå at jeg må bare være sær..hehe..er ganske slitsomt å ha folk som skal kose med henne hele tiden. Igår ble jeg egentlig ganske sint fordi jeg gikk tur å så plutselig kom den en hund bak oss som hoppet rett på valpen min. Jeg måtte jage den vekk, før eieren kom å forsvarte hunden sin ved at den liksom bare skulle hilse på.. jaja,, mange utfordringer med hund og andre hundeeiere. Liker ikke at hunder som går løse hopper rett på bikkja mi, bakfra. Men men.... Det er en rottweiler, så er jo en krevende rase. Blir mye jobb, derfor vil jeg ikke begå noen typisk nybegynnerfeil. Men begynner på valpekurs og en uke så håper vi lærer mye nyttig der. H.I
Miss Honey Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Det er krevende å ha hund uansett.. Men det er verdt det! Den lærer sikkert mye på valpekurs. f.eks å ikke dra i båndet. Da kan den også lære å gå fint selv om det kommer andre hunder mot dere.. Det gjør hunden min i hvert fall :) Men hvis hundeeiere lar hundene sine gå løse, skal i hvert fall ikke hunden nærme seg deg eller hunden din. Da hadde jeg blitt skikkelig sint... Uansett.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå