Ranveig R Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Kor ofte får ein dekka nye? Når dei gamle er blitt for små? Når barnet treng ny styrke? Årleg? Annankvart år? Eldste på 4 fekk briller i mai og til tross for at han er "snill" med dei er dei blitt ganske ripete. Han kan heilt klart bruke dei no og sikkert ei god stund enno, men på eitt eller anna tidspunkt må nok glasa skiftast. Nokon med erfaring?
mammatil2barn Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Dette lurer jeg også på, så jeg dytter denne litt opp i håp om at noen som vet vil svare:-)
Monajenten Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Du får nye nå:-) Man får dekket nye briller inntil to ganger i året. Dette er også uavhengig av når i året, det må ikke være seks mnd siden sist f.eks., men det må være to ganger innenfor et kalenderår. Datteren min fikk sine første briller i mai i fjor, så fikk hun faktisk ikke nye før mars i år. Men nå er de helt utslitt og ripet, så hun var hos øyelegen i dag, og vi skal kjøpe nye briller imorgen igjen:-)
Sara Rompompei Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 vi har byttet briller stort sett ca hvert annet år. De vokser jo ut av brillene etterhvert også. Husk at glass og reparasjoner/tilpasning ikke koster noe. derfor kan det ofte være billigere å reparere/skifte glass om man ellers er fornøyd med innfatningen.
Ranveig R Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2009 Takk for svar! Vi er kjempefornøgde med innfatninga (Scooby-Doo-briller frå Specsavers), dei er pene og henger godt på. Og han har litt plass igjen bak øyrene før dei blir for små. Vil ein optiker kunne hjelpe meg å bedømme om glasa er så ripete at han bør få nye? Eg trur ikkje eg hadde takla å bruke dei slik dei er no, men gutungen bryr seg jo ikkje. Men så bryr han seg ikkje om verken snørr eller yoghurt utover brillene heller, så eg må "tvangsvaske" dei x antal gongar for dagen ;-p
cecilies mamma Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 hvordan dere går frem for å få dette dekket, noen spesifike kriterier eller?
Ranveig R Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2009 Frå nav.no: "Det kan kun søkes om støtte til briller/kontaktlinser til barn/ungdom under 18 år ved: anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller strabisme (skjeling)" Vi fekk beskjed ved første time hos augelegen at guten vår ville få dekka brillene og fekk ein lapp med diverse tal og greier på som "bevis" frå augelegen. Gjekk til optiker, kjøpte briller og leverte inn kvittering + lappen frå legen til nav. Fekk refundert ca 3600 av dei 4000kr vi betalte for to par (får berre dekka eitt par, kjøpte eit veldig billeg reservepar i tillegg).
Ranveig R Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2009 Første punkt er altså ved stor forskjell på nær-/langsyntheten frå auge til auge (f.eks. om barnet har +1 på det eine og +5 på det andre) Andre punkt er tilsvarande med skeive hornhinner Tredje punkt er skjeling. Guten vår oppfyller vel dei to siste (sjølv om skjelinga er så godt som vekke etter brillestart).
Anja Annonym Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Man får dekket nye briller inntil to ganger i året. Dette er også uavhengig av når i året, det må ikke være seks mnd siden sist f.eks., men det må være to ganger innenfor et kalenderår. -------- Helt, helt feil! Du kan dekt omtrent uendelig med briller så lenge du har riktig "øyediagnose", og f eks optiker/øyenlege godkjenner dette. Tøtta mi har hittil i år fått fem par briller som er blitt skiftet ut fortløpende etter å ha blitt ødelagt i barnehagen. Eneste dama på nav sa; Ser deg vel igjen i løpet av året?
Ranveig R Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2009 Hey, det er jo enno bedre. Dermed er det jo og heilt unødvendig å betale brilleforsikring i dyre dommar i tilfelle dei skulle bli øydelagt. Takk for oppklaring Slank bakfra
mamman til to gutter Skrevet 21. oktober 2009 #11 Skrevet 21. oktober 2009 Det hender at optiker (eller øyelege) må bekrefte at brillene er ødelagte/så slitte at de trengs å bytte ut, men det er bare å ta dem med dit du kjøpte dem (eller der du skal kjøpe nye). La optikeren se på dem, så ser de om det trengs å bytte glassene eller ikke og kan evt skrive en bekreftelse på at det trengs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå