Gå til innhold

Noen her som har greie på juss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tar et kurs i forretningsjuss for økonomer. Har eksamensoppgave om en privatperson som kjøper en hest fra en som eier en stall. Har funnet paragrafene som gjelder i fkjl, men er usikker på om jeg skal trekke inn kjøpsloven også ?

veldig usikker, men mente kjøpsloven gjelder kjøp fra næringsdrivende til andre næringsdrivende, men fkjl gjelder når privatpersoner, eller begge deler???

Gud hjelpe meg. Må klare disse eksamensoppgavene fra i fjor for å få en viss forståelse for dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel meningen at du skal diskutere lovannvendelsen. Sansynlig vis bør du da si noe om hvorvidt selger er å regne som privatperson eller yrkesselger og på hvilket tidspunkt kjøpet skedde. Hvilken lovanvendelse som skal brukes er avhengi av om kjøpet skjedde før eller etter 1. juli 2002. Du bør i hvertfal si noe om hvorfor du eventuelt velger å bare bruke den ene loven.

Skrevet

Jeg vet at det er forbrukerkjl som gjelder. Da kjøpet er etter 2002, men lurer på om kjøpsloven spiller inn for forbrukeren ettersom hun handler fra en privatperson.

Kan det være mulig at man må bestemme seg for en av lovene.

forbrukerkjøpsloven om den ene er privatperson

Kjøpsloven om det er salg mellom 2 private personer.

Skrevet

Det er en privatperson som kjøper fra en forretningsvirksomhet etter 2002. Jeg mener det er forbrukerkjl. som er aktuell da forbrukeren vil heve kjøpet, men kan begge lovene være aktuelle eller er det kun den ene på en gang. De står jo for to forskjellige ting

Skrevet

fant ut av det, takk :)

Skrevet

Du må for all del ikke bruke begge lovene på besvarelsen. Da viser du bare at du egentlig ikke helt vet hva du svarer på. Hvorvidt du bruker den ene eller den andre kommer helt an på hvordan du definerer selger i handelen. Er handelen mellom to "like" parter (kjøpsloven) eller er den ene part "sterkere" enn den andre (forbrukerkjøpsloven). Så lenge du kan argumentere for den loven og lovregelen som gjelder så er det det viktigste. Har vært borti at studenter har brukt forskjellige lovregler for å løse samme eksamensoppgave, men de har alle argumentert og vist hvorfor denne kommer til anvendelse. Kjøpsloven gjelder forresten for næringsdrivende som selger/kjøper fra andre næringsdrivende OG privatperson som selger/kjøper fra andre privatpersoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...