Gå til innhold

For mye utbetalt lønn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie det her,så tar den i kort versjon:)

Har over en periode fått utbetalt for mye lønn av arbgiver.

Fikk beskjed for en fem,seks mnd siden at jeg skulle få et brev i posten med oversikt over det jeg skyldte. Jeg skulle vente på dette brevet og ta kontakt når jeg fikk det. Allerede da snakket vi løst om at vi kunne få til en avdragsordning over noen mnd.

Jeg har forholdt meg til dette,ventet på brevet. Brevet kom i dag,med en frist på 14dager på å betale hele beløpet inn. Jeg har ingen mulighet til å betale ut alt nå,så henviste da til en mulig avdragsordning. Fikk til svar at det var helt utenkelig,jeg må betale det inn innen fristen. Hvis ikke så sender de det over til Lindorff. De mente jeg burde ha tatt kontakt før......men har da bare forholdt meg til avtalen...! Hvem har dratt ut tiden her?

Ja,jeg har gjort feil i denne saken og angrer på det,men hjelper bare så utrolig lite nå. Jeg prøver ihvertfall å få til en løsning så jeg får betalt tilbake hver krone. Hva synes dere? Noen erfaringer? Og er det mulig å få til en nedbetalingsavtale med Lindorff?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har gjordt en stor feil her. hvorfor har du ikke satt til side de pengene som var for mye? Du har jo vært klar over dette.

Hvor mye dreier det seg om? Kan du ta opp lån av foreldre, venner, familie, bank?

Selge noe?

Hvorfor i all verden satte du ikke pengene tilside? Blir helt matt her!

Skrevet

Det hjelper ikke å være etterpåklok, anonym over her. :)

Du får prøve å snakke med arbeidsgiver og få delt det opp.

Går ikke det, er Lindorff greie så lenge du snakker med dem.

Ikke stikk hodet under jorda.

Du må nok ut med et gebyr, men sånn er det nok bare.

Lykke til!

Skrevet

Du er selv ansvarlig for å påse at du gir beskjed og straks betaler tilbake for mye lønn. At dette har pågått over en periode uten at du har gitt beskjed og betalt tilbake er en gåte.

Du får ta kontakt med Lindorff og høre med dem om nedbetaling av det du skylder

Skrevet

Synes dette var unødig krasse svar. Dersom HI har fått beskjed om å avvente et brev, kan jeg ikke helt se at hun skulle ha tatt kontakt tidligere. Er jo ikke hun som har halt ut tiden?

Jeg har selv fått utbetalt for mye lønn en gang. Det ble trukket fra lønna mi de kommende månedene, litt hver måned.

Skrevet

Hi her.

Ja,en stor feil har jeg gjort. Vet det,men det hjelper bare så fryktelig lite nå. Og nei,dette har ikke pågått over lengre tid UTEN at jeg har gitt beskjed. Jeg fikk beskjed om å vente på brevet m oversikten og deretter ta kontakt. Det har jeg gjort. At det har drøyd i flere mnd er ikke min feil. Beløpene ble utbetalt før møtet,så jeg har selvsagt ikke fått noe etter det.

Nå håper jeg at jeg får til en løsning m Lindorff.

Skrevet

Er du organisert? Du bør ta kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen eller lokalavdelingen av fagforeningen så snart som mulig.

Et beløp som er relativt lite for en bedrift kan være et betydelig beløp for deg, og dette skal tas hensyn til. Normalt vil du trekkes i lønn noen mnd, som allerede nevnt her. Om det var du som oppdaget og varslet om for mye utbetalt i lønn, har du vist samarbeidsvilje, og det skal legges vekt på. Det er en helt annen sak om du med vitende og vilje har mottatt for mye uten å si fra.

Arbeidsgiver kan ikke trekke deg i lønn uten at du samtykker skriftlig, da må de eventuelt gå til sak mot deg.

Men ta kontakt med fagforeningen du. Juridisk bistand er gratis, og de håndterer slike saker hele tiden. Om du ikke er medlem allerede, er det bare å melde seg inn nå. Ingen som bruker mot deg at du evt melder deg inn bare fordi du trenger hjelp. :-)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har sluttet i denne bedriften,så da kan de ikke trekke i min lønn,er vel derfor de vil sende det over til Lindorff. Håper det går an å få til en avtale med Lindorff noen måneder,det er jo ikke snakk om mer enn det ev.

Lindorff kan vel ikke kreve at jeg må betale inn hele beløpet med en gang?

Til deg 19.49,takk for svar:) Joda,jeg er fremdeles organisert. Får ta en telefon i morgen.

Skrevet

Det finnes noe som heter Condictio indebiti.

Condictio indebiti er et krav om tilbakebetaling av et beløp som betaleren ikke var forpliktet til å betale. Spørsmålet oppstår ofte når noen betaler noe ved en misforståelse.

Reglene om condictio indebiti er utviklet i rettspraksis, og det finnes ingen generell regel om at den som har betalt ved en misforståelse, har krav på å få pengene tilbake. Spørsmålet avgjøres ved en konkret rimelighetsvurdering i den enkelte sak. Vesentlige momenter er om noen av partene kunne lastes for at betalingen skjedde, og om en av partene vil bli rammet sterkere enn den andre hvis han får avgjørelsen mot seg.

Den som ved en misforståelse har betalt for mye skatt, vil derfor kunne regne med å få beløpet tilbakebetalt, mens en arbeidsgiver som har utbetalt for mye lønn f.eks. til en arbeidstaker, vil ha vanskeligere for å kreve pengene tilbake, særlig hvis det er gått en tid og mottakeren i god tro har innrettet seg.

Det er forskjellig lovpraksis rundt dette- Arbeidsgiver KAN i prinsippet kreve tilbake pengene, men det skal da gjøres på en slik måte at arbeidstaker fortsatt kan "leve", dvs. en nedbetalingsplan og ikke alt på en gang.

Se:http://www.dinside.no/5527/hva-sier-jussen

http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-lonnogferiepenger95.html#Heading22

http://www.bluegarden.no/Presse%20og%20nyheter/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev%20nr%205%20-%202008/For%20mye%20utbetalt%20i%20l-oe-nn%20og%20feriepenger.aspx

www.lovdata.no

Skrevet

De linkene ble litt rotete, men gå inn på linkene jeg skrev under, så ser du mye info om emnet. Hadde mye om dette på jussen. Hilsen anonym 20:07.

Skrevet

20.07,takktakk:) Godt med litt hjelp:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...