Gå til innhold

Når bør barn få mobil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører om flere som har mobil når de er seks år gamle, og jeg blir helt sjokkert! Er ikke det litt vel tidlig, eller er det jeg som henger igjen på 80-tallet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en i et annet innlegg her med ei som har en datter på 8år som skal få sin første mobil så kan jeg skjønne det når hun forteller at de ikke har fasttelefon og hun ønsker jo at datteren skal kunne ringe ut når hun er på jobb.

Så egentlig er det vanskelig å si når man ikke vet så mye om hvorfor og hva formålet med mobilen er

Skrevet

Kommer an på barnet og formålet med tlf.

Vår eldste er 6 år og har ikke tlf, men hun er såpass liten at hun aldri er alene uansett.

Vi har ikke fast tlf. Den dagen jeg anser barnet mitt gammel nok til å være litt alene uten voksen tilstedet, vil hun få tlf, men kun til bruk som jeg bestemmer det.

Når hun er gammel nok til å være alene hjemme noen minutter og i tillegg da få mobil, aner jeg ikke. Får se hvordan hun utvikler seg, men det er nok noen år til.

Skrevet

Sønnen min på 6 har fått mobil, fikk da han begynte på skolen. Veldig mange andre har og ville ikke at han skulle være utenfor. Ser ikke noe negativt i det.

Skrevet

Ikke før det er behov for det. Dvs når de begynner å være alene hjemme e.l. Min datter fikk nok mobil i åtte-niårsalderen.

Skrevet

Ush, syns det vrker som det blir tidligere og tidligere. Jeg fikk i 5. klasse, grenser for hvor mye jeg brukte den da, fikk da en pappa hadde hatt liggende LENGE... hadde gamle mobiler i noen år, ja. jeg er bare 19

Skrevet

hmm.....jeg var vel 17 når jeg fikk min første "klomp"......tidene forandrer seg du.......

Skrevet

I hvert fall ikke før fødsel. Strålingen kan være skadelig for mor :-)

Skrevet

Aldri?? Neida... jeg ser at det kanskje er utopisk, men jeg skulle ønske at det ble aldri. Jeg skulle ønske at vi fikk mere genuin menneskelig kontakt. Jeg satt på en restaurant i dag, der var det 4 andre par også (ikke nødvendigvis kjærestepar). 3 av 4 satt konstant å klikket på mobilen sin i stede for å være tilstede der det satt et ekte menneske og ville komunisere med dem.

Skrevet

Et hjertesukk:

Skulle ønske det var mulig å sende en meldig på den måten at AVSENDER markerer at denne meldingen skal være lydløs.

Noen ting haset ikke, typen avtaler som gjelder neste dag. Det holder lenge at mottaker får slike sms neste gang hun ser på mobilen.

Det er ikke alltid et fullgodt alternativ at man setter mobilen på lydløs. Kanskje man ønsker å være åpen for meldinger av typen "Hvor er dere (nå)?"

Skrevet

Vi har satt en grense på 10år her i huset. Jeg personlig ser ikke helt vitsen med det da heller, siden hun som har det aldri husker å ta den med eller hjem igjen. Ett lite susehode kan man si, men ikke mitt barn så jeg kan ikke si så mye.

Men når de blir rundt 10 år så drar de lengre steder, sykler til stranda med venner osv. Så da er det veldig greit syns jeg (må alltid passe på at den er med, om ikke får de ikke lov å dra)

Vi har hustlf hjemme, så de trenger ikke mob for å ringe oss om de er hjemme alene.

Skrevet

Min mening er at de bør få dersom det enten:

Er et reelt behov for dette, som at barnet er alene hjemme og man ikke ha fasttelefon el

eller

Når så mange i barnet omgangskrets har mobil at barnet vil falle utenfor sosialt om ikke det også får mobil (noe som ser ut for å være rundt 9-10 års alder nå).

Skrevet

jeg tenker at når et barn skal få mobil er individuelt.

min datter fikk mobil som8 åring jeg syntes selv at det var tidlig men hun har over 2 km skolevei hjem fra skolen og det er mye trafikk på den veien. så da hun måtte begynne å gå hjem etter skolen så syntes jeg det var betryggende å gi henne en mobil så hun kunne ringe meg og fortelle meg at hun begyte å gå og at hun var kommet hjem.

det er fotgjengerfelt hele veien men man vet aldri hva som kan skje. så for oss fikk hun detflere år førvi hadde tenkt men det var fordi vi som foreldre hadde behov for det. hunbruker den kun til dette og ikke noe mer enda og nå er hun 10 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...