Gå til innhold

Salver, kremer o.l til den lille.. Hva er absolutt MUST?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier vel det meste..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min erfaring,-

Babyolje til badebaljen, zinksalve OM de blir litt rød og sår på stumpen ( viktig at de er helt tørre etter bleieskift før bleien kommer på igjen) ,- ikke bruk salve hver dag,det er ikke nødvendig...Den kjøler derimot ned rød og sår hud hvis det trengs.

Ansiktssalve som beskytter mot kulde nå i vintermånedene...

En fuktighetskrem beregnet for babyer om de får utslett under armene,vi slet med dette på jenten vår. Fikk først beskjed om å tørke armhulene godt og så ta talkum på men dette hjalp ikke.... Så sa en lege at vi måtte bruke fuktighetskrem istedet. Og vips, alt under kontroll :)

Ellers brukte vi ikke noen salver eller noe mer. Holdt i massevis. Bedre å bruke lite stæsj,så vender ikke huden seg til å måtte få tilført alskens greier...

Skrevet

Jeg hadde nok ikke klart meg uten Inotyolsalve. Den har vært super på rød og sår stump i sprutbæsj-periodene (når tennene kommer). Har også brukt god gammeldags Potetmel! Tas på rød stump når babyen skal sove. Har også en A-krem som beskytter mot kulde.

Ellers har talkum og talksalve blitt veldig lite brukt. Purelan likeså.

Skrevet

Søstra mi anbefaler å ha talkum i hus. Hennes to babyer ble litt sår mellom babyvalkene, og da gjorde talkum underverker. Det syntes hun fungerte bedre enn kremer og salver.

Skrevet

Jeg har bare hatt bruk for sinksalve og babyolje med mine to. Ellers vil jeg anbefale salve til såre brystvorter:)

Skrevet

Dette har jeg hatt bruk for, og kommer til å ha klar til nestemann kommer i desember:

- Inotyolsalve ( får alltid såre brystvorter i beg av ammingen...)

- Lactacyd til å bade og vaske barnet + meg selv nedentil etter fødselen

- sinksalve til sår stump

- A-creme til babyen sitt ansikt i vinterkulden

I tillegg ville jeg kjøpt inn medisinsk grønnsåpe til å bade/rense underlivet etter fødselen. Jeg fikk antydning til dårlig lukt der nede forrige gang, og satt da i vanlig grønnsåpe flere dager på rad. Vips, så var det vekk! (har i senere tid hørt at medisinsk grønnsåpe anbefales, så da går jeg for å ha det i hus denne gangen..hehe! )

Lykke til !

Skrevet

Innotyol (tykk type sinksalve) er det jeg brukte mest til mine to.Hadde vært vanskelig uten den på de såre rumpene i perioder. I badevannet brukte jeg bare noen dråper olivenolje. Funker supert! Ellers var det vel ikke så mye jeg brukte i begynnelsen.

Skrevet

Signerer Inotyol. Bedre salve for såre stumper tror jeg ikke fins!

Skrevet

Ingen erfaring her i gården, men vi prøver med babyolje til vannet, zinksalve og pudder:) Hun får nok herlige valker hun her:P

Tipset om kuldekrem og fuktighetskrem var fra mamsen!

Skrevet

var BRA skulle det stå, ikke fra, for det ser dere jo:)

Skrevet

Zinksalve ved "vanlig" sårhet, og inotyol ved kraftig sårhet. Inotyol er super-effektiv, men bør ikke brukes daglig over lengre perioder pga tjæren.

Bleieskift/ vask med mesoft-kompresser fuktet i lunkent vann, lufttørke mye. Trenger ikke allverdens kremer/ lotioner til så små, jeg har klart meg med kun to; zink og inotyol, pluss babyolje til badevannet =)

Kan derimot være lurt å ha termometer og paracet stikkpiller klart i skapet, pluss en kartong MME, i tilfelle plutselig sykdom eller puppestreik;)

Skrevet

MÅ bare signere Lykkeli&gla over her. Er SÅ enig. Kunne ikke sagt det bedre selv :-)

Skrevet

Vi kjøpte inn i pose og sekk, men fikk ikke brukt for noe. Kun en sinksalve til bruk ved rød stump og badeolje til vannet.

Alle andre oljer og div var bare tull for oss. Jenta vår hadde super hud og da gadd vi ikke smøre bare for å smøre...

;)

Skrevet

Oj, ser nå at jeg tenkte helt FEIL ang den salven til brystvortene. Jeg tenkte på Purelan..

Så folkens - IKKE smør Inotyol sinksalve på brystene...hihi !

Skrevet

Kjøpte inn masse rart til førstemann, men så fort at jeg ikke brukte stort av det. Så derfor blir det bare zinksalve/inotyol og badeolje til nr 2. Trenger jeg mer, så er det bare å kjøpe inn etter hvert! Har sett flere eksempel på at bruker man for mye rart på den sarte babyhuden, så blir den bare irritert! Gutten til venninna mi utviklet eksem i ansiktet fra alle kremene.....

Skrevet

Supert med så mange svar!! Og at dere er ganske enige:P Hihi.. Gjør det litt lettere for en førstegangs å ta turen på apoteket!

Har forresten lest i "GRAVID" at våtservietter kun bør brukes når man ikke har noe annet for hånd, for det tørker lett ut babyhyden:)

Skrevet

Du trenger en salve til stumpen, sinksalve av et eller annet slag. (Talkum, potetmel eller morsmelk kan brukes om man ikke har annet for hånden også). Og en olje til bading kan være greit.

Andre stelleprodukter trenger man ikke til babyen.

Veldig mange våtservietter er tilsatt parfyme og andre stoffer som både tørker ut huden og irriterer den. Så bruk det med måte, og kanskje helst kun dersom man ikke har annet tilgjengelig. Myke vaskekluter, Mesoft eller engangskluter kan brukes i stedet, sammen med vann.

Ellers er det lurt å ha Paracet stikkpiller og et febertermometer i hus dersom babyen blir syk.

Til stell av navlestumpen blir det anbefalt forskjellig av barselavdelingene. Vi fikk høre at vi kun trengte bomull/q-tips og vann, mens andre får fortalt at det trengs Pyrisept eller Klorhexidin.

Salve mot såre brystvorter (Purelan eller Avent eller faktisk Simplex øyesalve), ammeinnlegg i papir, ull eller bomull til deg selv.

Gjest lillemamsi
Skrevet

zinksalve og babyolje, thats it !

Andre kremer ol. kan man kjøpe etter behov.

Skrevet

Har kun og bare brukt Purelan, ren lanolin til alle våre som snart blir fem i tallet! Til absolutt alt av "plager" og hatt max resultater hver gang!

Trenger ikke anna!

Lykke til!!!

Skrevet

Aselli sårsalve og babyolje:o)

Dårlig erfaring med natusan produkter...spesiellt zinksalven!

Gå på apotek å bruk noen kroner mer...er absolutt verdt det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...