Gå til innhold

En liten statistikk, hvor mange her skal ta og skal ikke ta svineinfluensavaksinen?


Jahoo

Anbefalte innlegg

Beskriv kort hvorfor/hvorfor ikke.

Ringte legekontoret i dag og de vet fortsatt ikke når den kommer!! Dårlig info. I mellomtiden får jeg gruble på om jeg skal ta den eller ikke. Hadde først bestemt meg for ikke, så etter prat med jordmor, lege og legesøster har jeg bestemt meg for å ta den, men da bør den komme kvikt. Noen skriver her at de ikke tør da den, men jeg tror ikke jeg ikke tør ta den hvis dere skjønner. tenk hvis jeg skulle fåt den og bli alvorlig syk.. gjelder jo i året som kommer og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, om jeg får tid før jeg føder- har termin 4 november.

 

Tar den for å beskytte meg og babyen- i følge de som kan dette bør vi ta de, og risikoen ved vaksine er mye mindre enn risikoen ved å få svineinfluensaen. Jeg har ikke noe medisinsk utdanning, og da føler jeg at jeg ikke har nok kunnskap til å kunne si noe annet enn det veldig mange eksperter sier.

 

I dag var det nok en mann som døde av svineinfluensaen- på Haukeland. Synes det er skummelt- tenk å kunne dø bare av å få infulensa- bare noen hoster på deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta den så fort den kommer..

 

Ringte legekontoret i dag, og de sa jeg ville få time neste uke. Har to kroniske sykdommer, itillegg til at jeg er høygravid, og tør rett og slett ikke å ikke ta den! Tenker at man må veie risikoene opp mot hverandre, og min største frykt er at jeg skal bli alvorlig syk, og bli borte fra barna mine.. Legene anbefaler meg også på det sterkeste å ta den, så da blir det sånn..

 

jeg hadde også bestemt meg for ikke å ta den, men etter å ha undersøkt endel har jeg endret oppfatning. Det skumle er at det er så mange synsere der ute, som har bastante meninger, uten nok kunnskap.. Opptil hver enkelt mener jeg, men jeg tør rett og slett ikke la være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Give it to me...... Jeg skal ta vaksinen så fort den ankommer!! Fikk beskjed om at gravide er satt opptil vaksinering i min kommune 9 - 10 nov. Har termin 23 nov.

Årsak til at jeg tar den:

1: er gravid

2: har planer om å amme hvis det lar seg gjøre, noe som og gjør at spedbarnet vil få antistoffer gjennom morsmelk - barnet vil derfor forhåpentligvis Ikke få svineinfluensa.

3: ammende kan bli/blir sykere enn de som ikke ammer.

4: har 2 små barn i barnehage som gjør at vi lettere kan få smitten i hus.

Legger min lit til helsedirektoratet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta den. Alt for mange med medisinsk kompetanse som er usikre. I tillegg finnes det en vaksine i mot denne typen influensa som er mye safere, men den får vi ikke til Norge før tidligst 2010. Så da skal jeg liksom ta en vaksine som de lærde strides om er ok for barnet?

 

Jeg har termin om 4 uker, vaksinen bli kanskje tilgjengelig rett før jeg skal føde, den må tas i 2 doser med 3 ukers mellomrom for å få ønsket effekt, da er barnet ute forlengs og jeg er ikke i den såkalte risikogruppen lenger.

 

Var et meget enkelt valg å ta for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint om man kan ha såpass respekt for andres meninger at man ikke kaller det for hysteri når man har en annen mening enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta den. Velger å høre på mydighetene og de fleste jordmødre leger, samt at erfaringer fra andre land viser at vaksinen ikke er spesielt skadelig for gravide. Det er snakk om virus i en betydelig mindre mengde enn dersom man er uheldig å få influensaen. Kvikksølvet er minimalt og alt dette står det MYE om på bl. a pandemi. no. Når man faktisk er i en risikogruppe, syns jeg ikke valget er vanskelig i det hele tatt. Ja til å leve, og ja til å beskytte barnet som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min anbefaler meg å ta vaksinen. Skal høre hva jordmor sier på mandag. Hvis hun også anbefaler det, kan jeg ikke se noen grunn til ikke å stole på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vel kanskje ikke hun mente hysteri her inne, men generelt pga måten media fremstiller det på.

Kjenner flere som har hatt svineinfluensaen, også 2 gravide og de var mildere syke enn en vanlig influensa som tar livet av langt flere enn svineinfluensaen har gjort.

 

Alle får ta sine valg, jeg velger å ikke utsette mitt ufødte barn for noe som en er så usikre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ta den, ser ingen grunn til ikke å ta den.

Sjangsen for å bli syk er like stor etter at babyen er ute som mens jeg er gravid, faktisk er den større. Dessuten ser jeg ikke noe poeng i å SATSE på at jeg ikke blir syk. Hvis jeg skulle få svineinfluensaen kan jeg enten bli moderat syk, eller jeg kan bli svært syk. forskjellen på svineinfluensaen og vanlig influensa er at helt friske folk uten spesielt nedsatt imunforsvar har blitt svært syke og noen har dødd. Ingen har klart å forutse HVEM som blir hardt rammet, og hvem som IKKE blir hardt rammet.Så istedetfor å satse på at jeg ikke blir syk, syns jeg det er bedre å ta vaksinen og heller være sikker på at jeg IKKE blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle om å ta vaksinen. Vaksiner har i årevis reddet liv, og det vil nok denne også gjøre dersom man skulle bli smittet. Er ikke et vanskelig valg hvis man tenker på konsekvensene det kan medføre. I barseltiden er man mer sårbar enn ellers og både du og barnet mer mottakelig for eventuelle influensaer; og nå er jo sesongen defintivt her.

 

Jeg har i alle fall bestemt meg for å ta den etter kloke ord fra min lege. Lykke til alle mødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kommer ikke til å ta den.

dette pga at det er flere andre lang som ikke vil gi samme vaksine til gravide men velger å gi en annen type.

mens her i norge gir man kun 1.(se f eks på danmark og tyskland.)

jeg har termin om 13 dager og vil heller vurdere det på nytt når den lille ikke ligger i magen.

kommer til å være veldig nøye med hygiene og at ingen får ta på den lille uten å vaske hender. samt alle med forskjølelse symptomer får holde seg unna.

samt at jeg har tenkt å komme meg fort hjem fra sykehuset om alt går fint. (har født før)

synes dette er et vanskelig tema og forstår også godt de som vil ta vaksinen også.

det blir opp til hver enkelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg skal forhøre meg litt om den, og kommer nok til å ta den.

 

Jeg har 16 dg igjen til termin og fikk høre på Vinderen legekontor i dag at vaksinen kommer til neste uke, så jeg skulle ringe opp igjen på fredag og få satt meg opp på ei liste.

 

Jeg synes at de burde ringe rundt til de som er i risikogruppene for å være sikkert på om at de er forespurt, selv om de ikke ønsker å ta den, da er de iallefall inkludert, enn at de da sitter der og venter på å høre om vaksinen er kommer til sin lege. Jeg ble sjokkert over at de ikke hadde bedre problemsløsning altså.

 

Huff huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig.. Jeg klarer ikke bestemme meg.. så jeg forstår like godt de som velger å ta og de som velger å ikke ta... vanskelig dilemma... skifter mellom hysteri og "for et hysteri, detter går bra" hele tiden.. 50 % advarer 50% anbefaler... ingen vet hva som er best..men istedet for å si at de ikke vet, så sier det de tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...