Gå til innhold

Hjelp meg med leggerutiner!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som aldri har hatt noen problemer med legging; kan dere være så snill og fortelle meg hvordan rutinene deres er..?

Vi sliter så fælt med legging av 3-åringen vår. Han vil lese mer, synge mer, drikke vann, står opp og står opp... Fryktelig slitsomt.

Tror vi trenger noen nye, "strengere" rutiner...

Så - hvordan går dere frem?? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gjentar ganske mange ganger før og under kveldsstellet at nå er det snart natta og nå skal du snart legge deg. mere konkret... nå skal vi ta på pysj, og så skal du pusse tennene og så er det natta.

vi leser ikke bok og synger sang i senga, uten tar alt sånn før, på stua, akkurat pga av at det kan bli for mye mas om mere lesing osv.

vi legger han i sprinkelsenga, forteller hva som skal skje imorgen, sier god natt og går ut.

Hvis han roper og tuller så går vi inn de første 2 gangene og spør hva dete r, oftest er det at han har mistet/kastet smokken eller at han vil ha vann.

hvis han roper mere da, så går vi bare inn, gir han smokken og går ut igjen, uten å si noenting. natta og kos og alt sånt har han allerede fått og er ikke nødvendig igjen.

da skjønner han fort at han det ikke er noen vits i å rope siden vi ikke prater med han eller duller med han, og da gir han seg fort.

men jeg skjønner at det er verre når han kommer i stor seng og kan stå opp selv.

men vi er ihvertfall tydelige, klare og bestremte. mye kommuniasjon i forkant om hva som skal skje.

Skrevet

Det er jo typisk i den alderen da et de er tørste, må tisse og alt annet for å drøye tiden;) De er jo nå mer bevist på sin rolle i det her!

Det eneste tipset jeg har er ganske kjedelig....

1. Fast leggetid! Ikke noe lenger oppe i helgene heller- en på 3 år blir bare forvirret av det og har ingen reel glede av det!

2. Faste rutiner på ALT som har med legging å gjøre!

Feks barne-tv, kveldsmat rett etter barne-tv, bading, pusse tenner, lese i 5min også er det natta! Vet ikke når dere legger han og hvordan dere gjør det på kvelden, men uansett klokkeslett og rekkefølge så pass på at dere gjør det på samme måte til samme tid HVER kveld.

3. Forbred han på hva som skal skje!

Si fra at nå begynner barne-tv og når det er ferdig skal du spise kveldsmat. Når han spiser kan du si at når han er ferdig skal dere gå på badet og så skal dere lese en bok. La gjerne han velge bok,men dere som voksne bestemmer hvor lenge dere leser! Når dere skal lese så si at dere skal lese til feks side 12 også skal han sove.

Det viktigste i dette med legging er at dere er konsekvente! Etter noen kvelder som mamma og pappa ikke gir etter på noe vil han forstå at det ikke er noe vits i å prøve seg heller... (i teorien da)

Prøv også å være før han- hvis du vet at han kommer til å be om vann etter dere har sagt god natt så ta med et glass vann inn på rommet og tilby han det før du sier natta og går fra rommet hans.

Dersom han roper/står opp etter dere har sagt natta må dere bare følge han inn i sengen igjen og si at det er natta og at han må legge seg fint. Dere må være tolmodige, men vis for guds skyld at det er dere som bestemmer og ikke gi etter på noe!

Ellers- lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...