Gå til innhold

Jobbvalg. Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobb i en annen by og det går dermed en del tid til pendling. Alt fra 45 min til 1 time hver vei (avhengig av blant annet vær og føreforhold). Jeg trives godt i denne jobben og har en 100 % stilling som jeg nå har søkt delvis permisjon fra.

Jeg kunne tenke meg en liknende jobb i min egen by, men det har foreløpig ikke dukket opp. Jeg har imidlertid søkt en annen jobb som er 50 % fast hvor det kan bli mulighet for å øke stillingsprosenten etterhvert. Har vært på intervju der, men ikke fått svar enda.

Det som er dilemma er at jeg er veldig usikker på om dette er en jobb jeg kunne tenke meg. Tenker at dette i så fall vil være midlertidig til det dukker opp noe annet. Så sant jeg ikke skulle bli veldig positivt overrasket (kanskje mest over meg selv) og trives. Jeg har trives i samme jobb tidligere, men grunnet ting som skjedde på tidligere arbeidsplass klarer jeg ikke lenger å skille jobben fra dette, rent følelsesmessig. Tror ikke det er på samme måte der jeg nå har søkt.

Hva ville dere gjort om dere ble oppringt med beskjed om at dere fikk stillingen? Skal jeg i så fall ta sjansen på at det blir bedre enn jeg frykter og at jeg etterhvert får jobbe mer enn 50 (kan ikke gjøre det veldig lenge) eller skal jeg bli der jeg er en stund til? Jeg får jo i så fall noe mer tid med barnet mitt og det setter jeg jo stor pris på. Rimeligere kjøreutgifter, men lavere lønn.

Sånn som vi har det nå lar det seg gjøre for mannen min å bringe og hente i barnehagen, men jeg synes det er koselig å kunne gjøre en av delene, noe som kan være vanskelig til tider med jobben jeg har nå.

Dette ble rotete, men det er det i hodet mitt akkurat nå også. Føler jeg har tenkt meg i hjel på dette og ikke vet ut eller inn lengre..

What to do???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ville gått for 50% i hjembyen, for å slippe lange dager med pendling, og holdt på den til noe annet dukket opp.

(og om du regner på bensin, slitasje på bilen etc. så kan det være at det økonomisk ikke vil være noe tap å ta 50%-stillingen i hjembyen)

Skrevet

Trivsel på jobben er viktig. Jeg hadde beholdt den jobben du har og heller ventet på en ny mulighet for annen jobb der du bor.

Skrevet

Det viktigste er å se på timelønnen. Dersom den er lik må du nok regne med å tape penger, og jeg ville derfor ha beholdt den jobben du har frem til en annen bedre dukker opp.

Dersom lønnen er høyere kan det hende inntekten blir mer eller mindre lik den du har, og da er det jo ikke noe å lure på :-)

Jeg hadde selv dette dilemmaet da jeg arbeidet et sted som lå ca 1 time +/- unna hjemmet mitt. For min del lønte det seg å beholde jobben, hvis ikke ville jeg ha fått mindre i inntekt..

Skrevet

Jeg heller vel mot å bli der jeg er nå, egentlig ja. Men litt flaut overfor de jeg var på intervju hos da.. Og der jo pes med kjøreveien... Men der har jeg 100 % stilling så jeg kan øke fra 50 % når jeg har behov for det.

Men det er kjedelig å måtte dra mellom kl 6.30 og 6.45 for å dra på jobb. Må opp så tidlig. Ser ikke alltid jenta mi før jeg drar på jobb. Også er jeg hjemme litt over 16 noen ganger og andre ganger ikke. Skal egentlig kunne dra fra jobb 15.15 når jeg er på jobb så tidlig, men blir ikke alltid sånn.

Også er det jo kostnadene da.. Bruker flere 1000 i mnd på bensin og parkering.

HI

Skrevet

Anonym som hadde 1 time +/- reisevei her...

Dersom du klager over at det er kjedelig å dra så tidlig så synes jeg ikke mye synd på deg... Jeg måtte dra hjemmefra hver dag kl 04:50 for å rekke jobben.

I tillegg er den tiden du snakker om veldig normal for mange. er veldig mange som begynner på jobb 7 og halv 8...

Så lenge man jobber å tjener penger er jo tidspunkt om morgenen bare bagateller etter min mening!

Skrevet

Jeg ville tatt den nye jobben som er 50% i den byen du bor i. Det er sikkert mulighet for å øke stillingsprosenten etterhvert. :) Lykke til!!

Skrevet

Jeg har aldri sagt at det er synd på meg!

Selvfølgelig vet jeg at andre har verre arbeidstider enn jeg har! Jeg klager ikke på det. Men nå er jo dilemmaet mitt i forhold til hvilken jobb jeg ønsker å ha og at jeg vil få mer tid om morgenen og ettermiddagen med barnet mitt om jeg jobber i samme by. Jeg begynner forresten nå halv 8 på jobb, som du skriver.

Og i forhold til det du skriver om å tjene penger er viktigst: ja selvfølgelig! Men jeg skal jo ikke jobbe gratis på det nye stedet heller. Det er jo igjen snakk om hva dere ville gjort hvis dere stod mellom de to valgene! Jeg synes heller ikke det er bagatell å ha mer eller mindre tid med barnet mitt heller...

Dette ble helt på siden av hva jeg spurte om, føler jeg. Ja, ja.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...