brummemamma- Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Hei Jeg skal delta i en paneldebattom barnehage og syke barn på en arbeidsmiljøkonferanse, jeg skal være foreldrerepresentant. Hvilke synspunkter synes dere jeg bør ha? Hvor syke må barn være for at vi skal holde de hjemme? Hvor lenge må de ha vært friske igjen før de kan leveres? Er det rett at bare barnehagen bestemmer dette? Har noen møtt problemer med arbeidsgiver når dere er hjemme med syke barn? Glad for alle innspill
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har i mange år jobbet i et mannsdominert yrke der sjefen min ikke hadde barn selv. Det var et kjempeproblem og jeg måtte tåle mange ekle stikkere når jeg var hjemme med barna. Jeg tror at kvinner som jobber i mannsdominerte yrker har et større problem enn de som jobber på miksede arbeidsplasser. Jeg tror også at det har noe å si om sjefen har barn eller ikke. Jeg har erfart at det er liten kunnskap blant bedriftsledere. Økt bevissthet rundt dette for ledere i forskjellige bedrifter, samt skikkelig opplæring i hva loven sier om foreldres rettigheter, ville nok hjulpet. Også tiltak i barnehagen skulle vært bedre. Sånn som det er i dag, er det bare akseptert at sånn er det bare. Barn i barnehagen er mye syke. Men i vår barnehage har de igangsatt fokus på håndhygiene og alle som skal inn i barnehagen må vaske hendene grundig eller desinfisere hendene. Det har gitt store resultater. Og det er ikke rart. Bare tenk på alle de forskjellige menneskene som går inn i barnehagen etter en lang arbeidsdag der de er borti alt mulig rart. Det kommer bakterier og virus fra hundrevis av mennesker inn i barnas daglige miljø. Det er ikke rart at ungene blir syke da. Jeg synes at kravene til når barna skal være hjemme bør settes av barnehagen. Det er fordi det blir lettere for foreldre å være hjemme da, og det blir lettere i forhold til arbeidsgiver. Og så er det jo faktisk mange foreldre som foretrekker å gå på jobb framfor å være hjemme med barna. Barnehagen må tenke på alle barna, ikke la hensynet til foreldrene gå foran.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg skjønner ikke helt vitsen med å ha ungene hjemme etter at de er feberfri. Er det ikke helst slik at sykdommer helst smitter i begynnelsen, og mindre når sykdommen er på vei tilbake?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Poenget med en feberfri dag hjemme etter sykdom er jo for barnets del. Det tar ofte litt tid å komme til hektene etter sykdom. Det er lett å få "tilbakefall" om barnet kommer fortidlig til bake. I tillegg er det vanskelig for bhg å ofte måtte ta hensyn til barn som fortsatt "hangler litt". Barnehagen er tross alt mer enn et oppbevaringssted for barn når foreldrene er på jobb. Når man skal holde ungene hjemme? Er jo greit nok når de har feber og tydelig ikke i form. Men jeg tenker litt sån; når ville jeg at ANDRE foreldre skulle holde barna hjemme, tenker da litt på det med smitte og at det barn som er syk krever mer av de voksne, noe som kan gå utover kvaliteten på tilbudet til de andre (ditte eget barn). Er jo tross alt allerede et begrenset antall personale, og det blir ikke bedre av at et "halvsykt" barn legger mer eller mindre beslag på en voksen store deler av dagen. Synes førøvrig at det er bedre å holde barnet hjemme en dag for mye. Men nå har jeg muligheten til dette selv, ellers besteforeldre som kan stille opp om poden behøver en ekstra "hviledag" i forbindelse med sykdom.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Hvis barnet hangler så synes jeg selvsagt at det skal være hjemme. Men hvis barnet er helt seg selv igjen, så synes jeg ikke det trenger å være en ekstra dag hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå