Gå til innhold

SPANIA....

to gutter og ei jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere reist til spania med barn i magen?

er da ca 20-21 uker på vei.....

med tanke på denne berømte svineinfluensaen...

legen min anbefaler meg å ikke ta vaksinen men burde kanskje ikke reise uten den??!!!!!!

noen råd?

takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hi igjen.

Er det noen som har vært og reist i det siste?

Skrevet

Kom hjem fra Spania på torsdag jeg :)

Hadde med Relenza i kofferten, etter avtale med legen. Gikk så fint så.

God tur! :)

Skrevet

Hva er det? :)

Skrevet

Relenza er alternativet til Tamiflu. På FHI sine nettsider står det at Relenza er å foretrekke ved behandling av gravide.

Fra FHI:

"Spm: Kan gravide og ammende ta Tamiflu?

Svar: Mange gravide er blitt behandlet med Tamiflu uten at dette har ført til fosterskader. Heller ikke dyrestudier har vist skadelige effekter på svangerskapsforløp, fosterutvikling eller fødsel. På grunn av mulig økt risiko for komplikasjoner hos gravide med influensasykdom, anbefaler vi å gi gravide tilbud om Tamiflu, ved mistanke om smitte av den nye influensaen A(H1N1).

Gravide bør kontakte lege dersom andre i husstanden (eller tilsvarende nærkontakter) har fått sykdommen. Da kan det være aktuelt at man får forebyggende behandling med et antiviralt legemiddel for selv å unngå sykdommen. Både Tamiflu® og Relenza® er vurdert, og kan brukes, men Relenza® er det foretrukne legemiddelet til profylaktisk behandling av gravide ut fra helsemyndighetenes vurdering.

Det er ingen informasjon som tyder på skadelig effekt på barnet av om en ammende mor tar Tamiflu® eller Relenza®.

Det europeiske legemiddelverket EMEA har konkludert at fordelen med å gi Tamiflu® eller Relenza® til gravide og ammende er større enn de teortiske usikkerhetene."

Skrevet

Ikke vært i Spania, men akkurat kommet tilbake fra 1 uke i Dubai. Hadde ikke med noe og det gikk veldig bra med meg. Tok vanlige forhånsregler med nøye håndvask og nøye med hva jeg spiste. Jordmor sa heller ikke noe da jeg sa at jeg skulle reise, ikke annet enn å være litt forsiktig. Jeg ville reist om jeg var deg!!!! Jeg var også i hellas i sommer. Roma og Riga i høst og det gikk bra alle gangene :-) Er nå 23 uker på vei!

Skrevet

Jeg var i Hellas for en stund siden, gikk helt fint:)Men det var på et lite sted, uten for mye trengsel (utenom på flyplassene da). Skulle egentlig til London denne uken, det blir noe annet, mye folk der og veldig stor økning i antall tilfeller av svineinfluensa der nede for tiden. Så vennene mine, som jeg egentlig skulle besøke, anbefalte meg å ikke komme, men heller utsette billettene. Så nå har jeg endret billettene og drar til London om noen uker, ETTER at jeg er vaksinert:)Bedre føre var!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...