Gå til innhold

Hva gjør jeg nå? Ang soving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi begynte å sove natta rundt da hun var 1 mnd, men akkurat den dagen hun ble fire mnd begynte hun å våkne opp flere ganger. Jeg har gitt henne pupp, og tenkt at hun kanskje ikke blir mett av det jeg har å by på, så derfor begynte vi med litt grøt for noen dager siden. Hun brukte noen dager på å lære seg å spise fra skje, men i går spiste hun bra. Var forsiktige med å ikke gi henne for mye, men i natt har hun vært verre enn noen gang!! Hun våknet når jeg la meg. Fikk pupp og ble liggende sammen med meg. Våknet i ett-tiden, fikk mer pupp og ble lagt i egen seng. Våknet så igjen ca kl fire og var våken til nesten sju!! Prøvde ALT! Hun bæsjet kl seks og det var mørkegrønt. (Helt ny farge) Hva tror dere? Skal jeg droppe grøten? Kan det være bare kosesyke? Skal jeg flytte henne på eget rom? Håper noen har erfaringer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok erfart som veldig mange andre, at det blir mer natteuro når man begynner med fast føde.

Her begynte det rundt 5 mnd alder. Begynte med grøt rundt 4 1/2 mnd, men da kun på dagtid. Det var når han begynte å få grøten på kveldstid at nattestyret begynte. Men det er jo ikke noe man kan gjøre så mye med. Fast føde er noe de må begynne med på et eller annet tidspunkt, og man kan ikke utsette det bare pga at det blir våketid på natta. Det er en omstilling for de å få fast føde, magen jobber mer for å venne seg til å fordøye den faste føden.

Og som jeg og mange andre ofte gjentar i lignende innlegg. Har man baby i hus kan man ikke regne med at de sover natta igjennom fra dag 1. Det hører med til unntakene, og alle bør være forberedt på at det fra tid til annen blir styr på natta. Nå er det fast føde som gjør det, senere blir det pga tenner, en annen gang er det en ny utviklingsfase som gjør det.

Syns du har vært heldig jeg når hun har sovet natta igjennom fra 1 mnd. Jeg hadde ikke fått meg til å "klage" da nei. Min på 9 mnd har ikke sovet en hel natt i det hele tatt han. Det lengste han har sovet i strekk er 6 timer, og det har skjedd en gang. Som oftest er han våken hver 2.-3. time fra han legger seg til han våkner om morgenen kl 8. Jeg er storfornøyd om han sover 4 timer i strekk jeg. Det er jo luksus for meg også å sove så lenge i strekk.

Skrevet

Jeg mener jo ikke å klage her!! Spør bare om noen kan svare på det jeg spør om. Jeg vet jo selvfølgelig at jeg er kjempeheldig som har en så rolig baby som sover så lenge, og at det er mange andre som ikke sover noe særlig. Jeg må jo få lov til å lure på om det er pga maten eller om hun kanskje bare er kosesyk?

Skrevet

... men la da nå ikke bli en diskusjon om hvem som har det verst ;-)

Her merket jeg ingen økt natturo av at jeg ga Lillemann fast føde. Tvert imot gikk vi fra 3-4 amminger pr natt til 2. Nå er det i tillegg slutt på amming på natten, og han får kun dersom han våkner etter 0500. Da er det jo strengt tatt morgen. Må legge til at han er 6 1/2 mnd og spiser minst 3 måltider med fast føde pr dag.

Dersom det går, så kan man forsøke å putte smokk og se om det holder. Min erfaring var at noen ganger var det nok. Andre ganger ikke. Det går også litt i bølger hvorvidt de våkner av "ikke noe", og når de sover lenger. Akkurat nå i det siste har Lillemann begynt å våkne igjen på kvelden etter at han har lagt seg, og våkner rundt 0300-0400. Ikke godt å si hvorfor han fortsetter med det selv om han ikke får pupp.

En annen ting jeg merket var at det hadde noe å si når på dagen han fikk mat. Midt på dagen hadde faktisk bedre effekt på nattesøvnen enn kveldsmat, f.eks. Jeg ville i alle fall ikke sluttet å gi fast føde når som du har begynt. Hold deg heller på et "lavnivå" dersom du ikke er sikker på om du vil øke mengden.

Det er tungt å våkne flere ganger om natten, så jeg skjønner godt at du vil ha tilbake nattesøvnen. Jeg sover ikke godt i utgangspunktet, så her er det godt at pappaen trør til, for jeg bruker så lang tid på å sovne igjen selv at jeg fort får redusert min nattesøvn med et par timer når Lillemann våkner. I tillegg til at jeg bruker godt over en time på å sovne om kvelden ;-)

Skrevet

Tror kanskje det kan være en liten kombinasjon, har hørt at mange blir gjerne litt urolig de første nettene etter at en er begynt med litt fast føde, det har ihvertfall minie gjordt. Selv så har vi ei lita som ikke har villet sove i det hele tatt, så på fredag puttet vi henne på eget rom, så nå tro det eller ei så har hun sove 3 veldig bra netter, sovnet feks igår kl 9, var våken i 3 min kl 12 sovnet så igjen og sov da til kl 7, deilig.

Så bare fortsett å prøv med litt grøt du :-) det roer seg nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...