Gå til innhold

Ja dette var jo lett - not (ang forskyving i av dupp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I håp om å få lilleplutt over på 2 litt lengre dupper i løpet av en dag (fra 3 til dels korte hvor den siste er litt vanskelig å få til, men likevel den mest nødvendige) har jeg prøvd å legge ham til formiddagsduppen litt senere. Men nesten uten unntak våkner han til "gammelt" tidspunkt - akkurat som klokka inni ham er innstilt på alarm klokka 10. Går det an å knekke koden, og i så fall hvor lenge skal man prøve før man kapitulerer? Han har jo sovet 3x1,5t tidligere, mens han nå plutselig sover bare en halvtime om formiddagen, så kan han glatt sove 1,5t midt på dagen men da blir ettermiddagsduppen nesten umulig å få til. Jeg blir sprø av å ha baby som plutselig er heeelt uforutsigbar (eller han er jo forutsigbar da, bare på en uønsket måte, hehe).

...og jeg vet jeg har vært heldig altså, bare så det er nevnt (mtp barn som sover mye/lite).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper ikke med smokk og rugging (om han sover i vogn) heller når han våkner til "gammel" tid? Evt kan du jo la den første sovinga være kort og heller satse på lenger soving som nr 2, evt forskyve den litt istedenfor?

Hvor lenge har du holdt på? her tar det alltid litt tid før nye søvnvaner er på plass...

Her driver vi med forskyving fra 2 til 1 soving. Hun er vant til å sove rundt kl 10 og i en periode da er hun fryktelig sutrete og klengete men så er det akkurat som det går over og da holder hun en drøy time til før hun sovner. Prøver å få henne inn i barnehagerytme og håper at det vil gjøre henne mer trøtt til kvelden med bare 1 soving på dagen :)

Skrevet

Takk for svar :o)

Smokk og rugging har jeg prøvd sååå mange ganger men ender bare med hysterisk sinna plutt som er illrød i fjeset og tårer som samler seg i ørene, hehe. Har vel prøvd og prøvd i et par uker nå tror jeg, uten å se noen vesentlig endring. Det går perfekt i en dag eller to, men så er han tilbake til gamle ruta... Hm... Må jo nesten bare fortsette å prøve tror jeg selv om det er frustrerende... Eldsta var liksom så lett - først nå hun er vrang, hehe :oD

Skrevet

Fram til nå har vi hatt 4dupper på 30min i løpet av dagen. Prøvde en stund å få han til å sove lengre av gangen. Vi gikk tur, han sov i senga, sov i vogna og ble rugget når det nærmet seg 30min, men han våknet likevel etter 30min. I forrige ule begynte han å sove litt lenger per dupp. Noen ganger 45min og opp mot en time og da trengte han også bare 3dupper. Jeg hadde helt gitt opp å prøve å få han til å sove lengre av gangen og tenkte at han tar den søvnen han trenger. Idag sov han først 45min, så 1,5t og litt over 30min på den siste.

Jeg ville bare latt det gå sin gang. Gutten min trenger en hvil hver 2time ca, noen ganger går det 2,5t før han trenger å sove. vi har ingen faste sovetider på dagen. det kommer helt ann på når han blir trøtt.

Hvor gammel er gutten din? Min er 4mnd og merker stadig at han er lengre våken av gangen.

Skrevet

Han er 8mnd straks :o) Hatt noenlunde faste rutiner hele veien med max 2 timer mellom soveperiodene på dagen, med unntak av siste før natta hvor han er våken drøyt 3 timer.

Nå er jeg forøvrig veldig spent, for til morgenen i dag sov han max 30 minutter (våkna av bæsj = umulig å legge igjen), så jeg tenkte som så at han da kan få en dupp nå midt på dagen, kanskje til og med en lang, og så håpe på en kort dupp på ettermiddagen? Ble i alle fall lagt inne (i motsetning til ute som han pleier) litt på måfå mens jeg stelte meg (om han ikke ville sove hadde jeg tenkt å ta en handletur) og tror dere jammen ikke han sovna. Men for hvor lenge vet ingen :oD Mulig jeg kan lage en kort dupp på morran-lang dupp midt på dagen-kort dupp på ettermiddagen rutine i stedet?Uæsj - rutinefriken yaddaline hater uforutsigbare dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...