Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 8åringen lyver jevnt om alt fra bagateller til grove ting, hvordan takler dere løgn? Jeg er helt tom for ideer om hva jeg skal gjøre, har forsøkt alt fra oppmuntring til å være åpen, straff, selvbestemt avtale om straff ved løgn osv...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 uff, ikke noe gøy. Skjer det bare hjemme eller på skolen/kompiser ol eller bare mot familien Tror du må analysere ned til grunn i hvorfor (sikkert gjordt det allerede) men du må finne ut hvorfor: er han redd for å si sannhet til dere - hvorfor? hva lyves det om? Mitt råd utenom dette når barnet er så stort er vel å trekke trående lenger i å si at dere må søke hjelp til familien for å takle den type oppførsel som f.eks snakke med lærere - rådgivere - osv osv slik at barnet kanskje ikke syns det er noe særlig stas å bli tatt ut av forskjellige situasjonen. Jeg hadde også fratatt endel fritid for samtale med familien generelt - ikke noe tvspill - data - uttid med venner inntil dere har kommet i bunden av hvorfor dette er så gøy. Viktig å legge til grunne på hvorfor det er farlig(sett på spillen) litt ulv ulv signaler - skremme litt har ingen skade av hvis ikke annet fungerer.
blond Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Det er iallfall viktig å avsløre løgnen! Vet du hvorfor h*n lyver?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 noen ganger er årsaken så banal som latskap, sier at en ting/oppgave er gjort uten at den er det, kan også være løgn om hvor h*n har vært, dette er jo da for å unngå straff - den årsaken kan jeg jo forstå, men tror h*n forventer strengere straff enn det som blir gitt. Vanlig straff er feks resten av dagen uten DS, tv og måtte være inne. Skulle gjerne visst årsaken til flere løgner, tror faktisk ikke jeg oppdager halvparten av løgnene og det gjør meg så opprørt at jeg snart gir opp. Har fortalt historien om han som ropte ulv, snakket om hvor fint det er når familien kan prate om alt og være åpne, osv osv :-( HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå