Espoir Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Jge luere på å kjøpe sånn kompostbinge. Mne dte virker så vanskelig å gjøre det skikkelig. Er det det? Er det noen som har en sånn, evt. annet slags komposteringsopplegg, som kan fortelle litt om hvordan dere gjør det?
gærne ko Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Dersom du går inn på heimesida til Grønn Hverdag er det ganske mange bra tips der. http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Hage-Natur Vi tenkte å bygge kompostbinge, men har ikkje komt så langt ennå. Det får bli vårprosjekt Her i Trondheim er det og sånn at en får reduksjon i renovasjonsavgift om en tar et sånn komposteringskurs og har kompostbinge.
Espoir Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2009 Tusen takk for svar, jeg skal sjekke den siden - det blir bra! Er det kanskje noen her som har erfaringer og dele også?
solei Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Lag den IKKE selv for all del. Naboen har og det lukter helt for jævlig. Lukter møkk og dødt kjøtt. Kjøp så er du sikker på at det går fint.
Espoir Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2009 ja, jeg vil kjøpe, ikke lage selv. Men sleve komposteringen må man jo gjøre selv. Den skal vel i prinsippet ikke lukte vondt hvis det gjøres riktig, så naboene dine gjør sikkert ett eller annet feil.
solei Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 De har laget bingen selv. Og mast om hvor flinke de har vært. Men det lukter helt grusomt..og tenk til sommeren. Men svigerfar har og den lukter helt som den skal! All ære til de som gidder. For det er det kompostering er snakk om. Noen tenker miljø og andre peng. Men det er ikke mange som gidder!
prekæs Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Vi har hjemmesnekra kaldkompost. Her legges løv, plengress, grøntavfall fra husholdning.(som kålblader, dårlig frukt og diverse fruktrester, potetskrell. Aldri behandlet grøntavfall (kokt og stekt). Legger heller ikke ugressrøtter, det kastes alltid. Nå er sommerens blomsterkasseblomster plassert der og bladverk til tomat, agurk og sukkerert. Har også kompostkvern som jeg kjører kvist igjennom før det puttes i komposten. Bladverket til sukkerert er visst med å gjøre komposten ekstra god. Har to rom og når den ene haugen er synket sammen, begynner jeg øverst i denne og flytter over i det andre rommet. Slik at det nyeste kompostavfallet kommer i bunnen. Da blir den ferdige komposten lagt øverst klar til bruk. Det lukter ikke annet enn vissent løv og er ikke til sjenanse. Får flott jord jeg legger som jordfornying i bedene hver vår og sommer. Helt utrolig hvor mye det visner ned til ingenting nesten. Tipper jeg sparer ca 2 bæreposer grønntavfall pr uke fra søpledunken. Varmkompost er noe de fleste kommuner deler ut, men man må da ha kurs først. Her kan alt av matavfall kastes. (Kjøtt, rekeskall etc) og man får god og kraftig kompost. (Helt innelukket beholder som hindrer dyr å komme til) Understreker: Viktig. Man må ikke kaste annet enn grøntavfall i kaldkompost for ikke å trekke til seg rotter.
solei Skrevet 19. oktober 2009 #8 Skrevet 19. oktober 2009 Tror naboen hiver alt oppi. De tømmer nesten aldri bosset. Så da må de vel hive alt oppi. Ellers så spiser de svært lite mat! Det lukter rett og slett dødt kjøtt-dyr!
prekæs Skrevet 19. oktober 2009 #9 Skrevet 19. oktober 2009 Hehe. Å holde en kompostbinge i stand, krever litt arbeide. Men je ser jo div kompostbinger sånn rundt omkring som eier aldri bruker av og bare blir større og større. Etter at min ble nesten tom nå i vår, måtte jeg spørre folk om å spare grøntavfall til meg. Opplever at Den synker fort sammen og blir god jord, spesielt når det er varmt. Det kryr av mark og det er jo ett godt tegn. Som sagt. ugress blir heller ikke plassert der kun for å slippe å spre ugress til bedene.
Espoir Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2009 Hm, jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg varmkompost. Man blir vel ikke kvitt alt hageavfallet i en kaldkompost? Vi har en gedigen jungel av en gammel hage, så det blir tonnevis med blader, kvister, greiner, gress, osv osv. Kan ikke se for meg at vi skal klare å bli kvitt det så det blir nesten ingenting. Så jeg hadde tenkt å fortsette med å kjøre sånt avfall bort (veeeldig stress, må til andre siden av byn omtrent. minst 3o min. hver vei), og så kaste matavfall i en varmkompost. Men det høres jo deilig ut med en kaldkompost hvis man virkelig kan redusere det så mye som du beskriver.
prekæs Skrevet 19. oktober 2009 #11 Skrevet 19. oktober 2009 Her er det også gammelt og temmelig overgrodd. Jeg tror at en god kaldkompost er ett bedre alternativ enn en varmkompost. En varm kompostbinge du får fra kommunen er ikke stort større enn en søppeldunk og det vil i såfall ta tid å bryte ned alt avfall i en gammel hage. Hvis man har en hjemmesnekret en som meg, kan du jo bestemme str litt etter hagens str. Etter jeg fikk den for noen år siden, har jeg ikke hatt behov for å kjøre vekk avfall som i tidligere år. I gamle dager dyrket man gresskar på komposten. I fjor hadde jeg blomkarse der (forberder jorden) og den var hagens flotteste bed i tillegg, med blomkarse som klatret i treet ved siden av og skjulte alt av avfall. Det er greit å plassere den noe skjermet på tomten da. Jeg fant oppskrift på hvordan snekre kompostbinge i en gammel hagebok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå