Gå til innhold

Jeg ble så sinna på samboern min i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ga sønnen vår et knips på munnen/kinnet pga at han spyttet ut maten .Sønnen vår er 2 år .

Jeg eksploderte og sa til han at sånn gjør man IKKE!

Tok med sønnen vår på stua og trøstet han .

Pratet ikke til sambo på mange timer etterpå,så sinna ble jeg .

Hvordan hadde dere reagert ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert med å gi far tilsnakk med barnet (barna) tilstede. Uenigheter er noe man tar på kammerset og IKKE forann barna. Når barna er tilstede så er mor og far sammen som et team og er man uenig så tar man det opp når man er alene (så lenge det ikke er snakk om slag etc), men et lite knips er da ikke allverden å bråke om

Skrevet

Man knipser ikke barna sine, men barna skal heller ikke spytte ut igjen mat (kommer så klart an på om det er varmt, om det er noe dere faktisk vet barnet ikke liker, om det er noe h*n har smakt før osv).

Man eksploderer heller ikke på sin mann foran sine barn.

Selv ikke når dere er uenige om barne oppdragelsen.

Jeg ville nok sagt unnskyld til mannen, han måtte ha sagt unnskyld til barnet, barnet måtte så få vite at å spytte ut mat ikke er rett (barn på 2 år bør lære forskjellen på rett og galt), så hadde jeg satt meg ned med min mann og faktisk snakket ut om barneoppdragelse.

Mor og far skal alltid spille på samme lag, følge samme regler og gå go' for hverandre. Hvis ikke kommer barnet til å spillel dere mot hverandre.

Skrevet

Jeg syntes du overreagerte. Når skal sønnen din lære at han ikke skal spytte ut maten da?Hadde mannen din gitt sønnen deres juling, så hadde det vært en ting, men ett lite knips...

Knipsing er ikke greit det heller, men du kunne snakket med mannen din om dette i enerom.

Hadde du syntes noe om hvis mannen din kjeftet på deg forran deres sønn og trøstet ham når du hadde irettesatt ham?

Skrevet

Jeg har sagt til han 100000 ganger at han ikke skal knipse han i ansiktet ,han knipset sønnen vår ganske hardt og han fikk et rødt merke på kinnet .

Sønnen vår er ganske kresen på mat og er ikke så glad i varm mat ,det han fikk var varmt ,ikke så varmt at han brant seg ,det var heller lunkent ,men sønnen vår syns det var for varmt derfor spyttet han det ut .

HI

Skrevet

Og så lenge du irettesetter far når far gir beskjed (dog kanskje ikke på den beste måten) om at mat-spytting ikke er ok så vil barnet fortsette å spytte ut mat fordi mor synes det er ok og heller velger å kjefte på far. Ikke særlig lurt...

Skrevet

Prat med mannen din igjen om dette. Det er viktig at dere er enige i oppdragelsen. Barn er veldig smarte og kan finne på å sette dere opp mot hverandre (gjelder nok mest litt eldre barn, men de kan begynne i det små allerede når de er 2)

Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott at du reagerte på det samboeren din gjorde!

Slike metoder for barneoppdragelse hører ikke hjemme noen plass, og det var sikkert godt for sønnen din å få høre fra deg at det ikke er ok for noen å knipse andre på munnen. Samboeren din gjorde noe uakseptabelt, og kan ikke forvente at du skal vente med å reagere til dere er på tomannshånd, slik at han ikke skal "miste ansikt" ovenfor sønnen sin (selv om jeg mener at det skipet seilte da han knipset ham...). Der taler jo ikke særlig til hans fordel at dette har skjedd tidligere heller da...

Til dere som mener at mor og far bør holde felles front i barneoppdragelsen, er det kanskje på tide å gjøre seg kjent med norsk lovgivning, mer spesifikt barnekonvensjonen, som forbyr fysisk avstraffelse. Da det kan være litt vanskelig for "enkelte" å forstå hva som menes med fysisk avstraffelse, har jeg lagt ved FN`s barnekomites retningslinjer for tolkningen og anvendelsen av konvensjonen. FNs barnekomité er det ekspertorgan som tolker barnekonvensjonen.

Komiteen definerer fysisk avstraffelse til å omfatte enhver fysisk maktanvendelse som har til straffehensikt å forårsake smerte eller ubehag, selv lett.

Knipsing på munnen er dermed å regne som ulovlig og forkastelig, og definitivt ikke noe som hører hjemme i barneoppdragelsen!!

Skrevet

100 % enig med Bibben74!

Man knipser da virkelig ikke barna sine, og dersom man som mor oppdager at far gjør noe slikt, skal man selvfølgelig forsvare barnet sitt!

Skulle bare mangle!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ble ganske overrasket over de svarene jeg fikk først !

Jeg syns det er så feigt av samboeren min å gjøre det ,for sønnen vår har ingen mulighet til å forsvare seg mot det .Og det har jeg sagt til samboeren min mange ganger .

Det er nesten så jeg får lyst til å knipse samboeren min neste gang han gjør noe som jeg ikke liker .

Takk for svar alle sammen .

HI

Skrevet

Min mann gjorde det samme, knipset sønnen i kinnet når han ikke ville gjøre som mannen sa. Jeg ble så sinna at jeg holdt på å sprekke.

Jeg gikk fra situasjonen, var bevisst at vi er felles front overfor barna. Men jeg tok den opp og skulle mannen ty til det oppdragelsesmetoden igjen reagerer jeg annerledes, nemlig beskytte mitt barn mot fysisk vold!!!

Skrevet

Min samboer begynte å knipse vesla på fingrene når hun gjorde ting hun ikke fikk lov til. Ikke hardt da, men nok til at hun ikke likte det. Jeg spurte om han virkelig ville lære henne at å knipse er noe som er greit å gjøre og at hun kan finne på å gjøre det på andre barn f.eks.

Han har ikke gjort det siden. Vi har begynt med timeout på vår 2 åring. Fungerer kjempebra. Først en advarsel, og hører hun ikke etter da er det timeout. Sjeldent det kommer så langt da. Hun skjønner godt når hun skal høre etter nå.

I denne saken har du rett. Man trenger ikke fysisk avstraffelse på barna. Men kanskje har din samboer selv vokst opp med det, og må lære seg at det finnes andre metoder. Håper han hører på deg og innser at det han gjorde ble feil!

Skrevet

Faktisk så syns jeg at du reagerte riktig. Jeg syns det er viktig at barna skal vite at det ikke er ok at noen knipser, og at andre voksne er enige, om dere skjønner hva jeg mener.

Barnet ditt trengte din støtte akkurat da, og jeg håper faren lærer av dette.

Jeg har gjort det samme (ikke like dramatisk altså) når min mann har vært drittunge, han har ikke slått eller knipset, men feks sagt at lillen er dum... Det er ikke ok, og ikke noe jeg vil at mitt barn skal ta med videre.

Skrevet

Jeg ble knipsa MANGEN ganger på kinnet når jeg var liten,og fikk aldri ett rødt merke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...