Gå til innhold

Noen som har svangeskapsdiabetes her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kanskje litt paranoid, men er overvektig og er veldig redd for svangerskapsdiabetes... Er 37+4 og har veldig stor mage som har fått mye kommentarer... Kanskje er den unormalt stor? Kanskje har jeg sv.skapsdiabetes som ikke har blitt oppdaga? Kanskje det er en megababy?

Hva er tegnene på svangeskapsdiabetes? Oppdaget dere noe på formen? Tørste? Eller andre ting? Eller kan man ikke merke det? Kan det bare påvises av glukosebelastning? Jeg får ofte litt høy puls etter middag, er det et tegn?

Jordmor ville at jeg skulle ta en glukosebelastning hos legen, men legen synes ikke det var nødvendig siden alle urinprøver var helt fine. Tok en sånn belastning forrige sv.skap, og hadde helt fine verdier.

Ultralyd i uke 33 viste en gutt med helt gjennomsnitlig vekt... Alle urinprøver har vært helt frie for sukker, bortsett fra en i uke 15 etter en svært søt konfirmasjon.. Hadde langtidsblodsukker på 6,1 da jeg målte hos legen i uke 32..

Jeg høres sikkert helt patetisk ut, men klarer ikke å fri meg fra tanken på at jeg likevel kan ha svangerskapsdiabetes.. Tenker på megababy og komplikasjoner ol... Håper noen kan svare meg litt på hvordan man selv kan merke en evnt diabetes..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. jeg fikk kopnstantert sv.dia rundt uke 32.( er i uke 37 nå.).

Jeg spiste veeeeeldig mye sukker. hadde ingen hemninger...søtt måtte jeg ha!! kunne spise en stor sjokoladeplate i tilegg til en boks kokosboller og mer...veldig hol etter d søte..hehe...

merka jeg var trett om dagene og gikk mye på do. vet ikke om do besøkene var relatert DIA, men kansje...d vet jeg ikke.

La på meg 3kg på to uker. vet heller ikke om d er et tegn.

Jeg tenkte ikke på DIA før jeg kom til legen og han ville ta belastningstest.

Var hos legen, var sukker i urin. skulle faste å måle bl-sukker neste dag og ta glukosebelastningstest.

fastende bl.sukker - 11 ,drakk drusukkeret, ventet en time tok bl.sukkeret, steg til 13. og en time etter datt det til 10.

Da ble jeg redd.

Legen sa jeg måtte passe meg. ikke farlig for ungen. verste er at den blir stor p.g.a alt det søte. men du selv kan ha med deg diabetesen videre etter du har født. du ligger under en risikogruppen når d gjelder DIA.

Men nå er jeg kjempe flink. spiser lite søtsaker. og bl.sukker ligger fint nede på 4-5.

Har ikke vært hos legen etterpå,(hun har hatt ferie) så gleder meg til jeg skal der denne uken.

Skrevet

Hei.

Jeg ble sjekket for svangerskaps diabetes på forrige kontroll. Da fant de sukker i urinen så jeg måtte ta en blod prøve. Fikk svar med en gang at de måtte følge litt med for jeg hadde litt høyt blodsukker. Jeg er "liten" i forhold til mange gravide (er i uke 31+4), kun en kul på magen og har bare lagt på meg litt over 6 kilo. Jeg er mye tørst og må tisse ofte! Ellers føler jeg meg helt fin, har vært svimmel ett par ganger i det siste og det hadde en sammenheng med blodsukkeret.

Men det jeg ble litt bekymret for var at jeg var til jordmor bare to dager før, hun fant ikke dette sukkeret i urinen...

Dersom du tenker mye på dette be legen om å ta en blod prøve for sikkerhetsskyld ;o)

Ein T: vet du hva "grensen" er til for høyt blodsukker?

Skrevet

Takk for svar begge to! Blodsukkeret bør ikke ligge på over 8. Gjennomsnittet er 5,8. Mitt gjennomsnitt i svangerskapet var 6,1 i uke 32 og det sa de var helt fint. Men likevel klarer jeg ikke å slippe tanken. Tenker å kjøpe et nytt blodsukkerapparat idag (det koster rundt hundrelappen og holder til rundt 17 målinger). Gjorde det tidligere også og da hadde jeg fastende blodsukker på 4,5 ca... Jeg tisser jo ganske ofte da og har lagt på meg 1 kilo i uka de siste 4-5 ukene, men dette er jo også endel av graviditeten... Men magen er så utrolig stor og jeg er redd for en skikkelig stor sukkerunge. Og det hjelper jo ikke at jordmor synes det var så veldig synd at legen ikke tok en glukosebelastning og nevner det hver gang... Kanskje jeg bare skulle hørt med legekontoret og tatt en glukosebelastning iløpet av uka? Hadde dere giddet det i uke 37+5? Igjen tusen takk for svar!

Skrevet

Jeg sniker litt fra 2 tri, men kommer over hit i slutten av uka :-)

Tok glukosebelastningstesten forrige uke fordi jeg har litt for høy bmi. Legen ringte på fredag og sa at resultatene hadde vært litt for høye så jeg fikk resept på et slikt måleapparat og tilhørende utstyr. Betalte ca 250 for slike målestrips og lansetter mens selve måleapparatet var gratis.

Jeg ante ikke hva blodsukkeret mitt burde ligge på, men i et brev fra legen fikk jeg beskjed om at det burde ligge på under 7 to timer etter mat. Skal til legen i morgen og få mer informasjon...

Jeg sliter nemlig med å spise brød! Klarer ikke spise brød uten å brekke meg og kaste opp... Så jeg er i tvil om hva jeg faktisk KAN spise og hva jeg burde holde meg unna. Kan jeg spise yoghurt med kornblanding i for eksempel? Da skulle jeg ha frokosten og lunsjen under kontroll...

Jeg har spist grovt knekkebrød til frokost og lunsj i helga og prøvd meg fram litt. Både etter yoghurt og etter et knekkebrødmåltid har blodsukkeret ligget på ca 5. Det høyeste jeg har vært oppe i er 6,4 og det var under en time etter en banan og litt potetgull på lørdag. Så jeg håper at dette skal gå greit, og at jeg skal ha lov til å kose meg med vanlige ting i helga for eksempel. Jeg har heldigvis ikke søthunger! Potetgull er min last... (men lysten på det har heldigvis også sunket i graviditeten!)

Ble langt og kanskje ikke så informativt til deg dette her HI, men det var godt å få skrevet det ned! Jeg hater å ikke ha nok informasjon...

Skrevet

Takk for svar til deg også! Var nettopp og kjøpte meg et blodsukkerapparat og målte 6,9 1 time etter middag. Skal måle igjen etter nok 1 time, så får vi se. Men om legen din sier under 7 etter to timer, så ser dette greit ut. Skal følge nøye med på blodsukkeret mit de neste par dagene:-) Men det ser jo ut til at du har helt normalt blodsukker Tweak? Det spørs jo selvfølgeig hva man spiser på hvor fort blodsukkeret stiger og synker, og det høres ut som du er flink til å leve sunt. Må nok skjerpe meg litt der, blir litt mye søtt på kveldene for tida...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...