august 2010 Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Dere som ikke ville ha smertestillende eller lindring var det slik at dere måtte si ifra? Under begge minde fødsler har nemlig jordmor kommet med smertestillende uten at jeg har bedt om det. Har født to ganger og ikke ved noen av fødslene tenkt så mye igjennom hva jeg vil eller ikke vil ha. Har i grunn bare tatt i mot det jordmor kom med. En litt sånn tanke om at hun kanskje visste hva som var best for meg mtp forløpet til fødselen. Barna mine er født på forskjellige sykehus og dermed forskjellige jordmødre. Fikk helt forskjellige smertestillende under fødslene.
meg & to små vampyrer Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Nei, ingen kom med noe. På det ene sykehuset spurte jeg og ble nekta til og med. ikke spesielt rask fødsel heller. Andre gangen tok vi vannet istedet og etter det rakk jeg ikke mase om noe.
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Heh, hadde det bare vært så vel...
Blind Gudinne Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Begge gangene har jordmor spurt hva jeg har tenkt på med tanke på smertelindring ganske tidlif i fødselsforløpet. Har aldri blitt "tvunget" på meg.... Valgte forresten begge gangene å ikke bruke noen ting. ( Første gangen fordi jeg ville kjenne hvor vondt det egentlig var..... Og hvor vondt det kunne bli! Andre gangen visste jeg at jeg overlevde første gang, så tenkte at det kom jeg sikkert til å gjøre da også.)
Aliena Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Hørtes sært ut. Hva slags smertestillende kom de med da?
Bunnies by night Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg skulle føde på ABC, nettopp fordi jordmødrene der er knallflinke og hjelper deg gjennom fødselen på en utrolig måte. Desverre måtte jeg settes i gang og måtte på vanlig fødeavdeling. Jeg følte at jordmoren jeg hadde ikke hadde "trua" på meg da jeg sa jeg ville forsøke uten epidural. Hun tok det som en selvfølge at jeg skulle ha epidural - og ble litt paff da jeg takket nei. Da jeg var tilbake på ABC på barsel og fortalte det til jordmødrene der - sa de at jeg på ingen måte var den første som kommenterte dette... og at det i bunn og grunn var litt trist at man får "prakket" det på seg.
Mrs. Bouquet Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Ene gangen måtte jeg ha epidural og hadde ikke noe valg. Underveis kom de selv med tilbud om varmeposer og lystgass. Neste fødsel fikk jeg spørsmål ett par ganger, men det var helt i orden når jeg sa jeg ikke orket noe dill dall.
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Ingen kom med noe eller spurte om noe. Da jeg kom til sykehuset første gang, kom jenta 1,5 t senere.Gikk fort, så tenkte ikke på hverken lystgass eller noe annet. Under fødsel nr 2 nå i sommer, hverken spurte jeg eller fikk jeg tilbud om noe. Men det gikk så fort og fint, at det ikke gjorde noe. Hadde jeg hatt lyst på, hadde jeg da spurt. Ble ikke spurt om jeg ville ha noe for å gå på do heller...( husker ikke helt hva det heter....) DET syns jeg var rart da:) he he klyx!, heter det vel
august 2010 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2009 Første fødsel fikk jeg en sprøyte morfin. Så kom anestesilegen etter mange timer og de diskuterte spinal og epidural. De endte på epidural på 9 cm åpning. Hadde jeg visst det jeg visste i dag hadde jeg nektet, tipper fødselen tok 1-1,5 timer lengre og ikke ga den noe særlig lindring heller. Andre fødselen fikk jeg lystgass, og da jeg skulle begynne å presse satte hun noen sprøyter rett i skjedeveggen min. Er i grunn glad for det mtå størrelsen på ungen og hvordan fødselen utartet seg, det var vondt nok som det var med bedøvd skjede.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 Første fødsel, kom til sykehuset snaue to timer før jenta var ute så hadde ikke vært tid til det uansett om jeg hadde hatt lust på eller ei. Så det var ikke noen tid for de å spørre heller. Andre fødsel, fødde på abc så ingen smertlindring der Tredje fødsel, hadde plass på abc, men fødte prematurt så det ble føde b på ullevål. Var nødt å bli satt igang, og hun jordboren som satte dryppet skulle prakke på meg epidural. Men heldig som hun var gikk hun av vakt før det ble aktuelt for da hadde jeg kjeftet henne huden full, hehe. Når jordmor nummer to kom sa jeg ifra på en gang at jeg ikke ville ha smertlindring. Og det var helt greit, hun sa bare at da prøver vi så sier du ifra hvis du angrer deg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 JM pusha lystgass på meg ved 7 cm åpning, og følte meg på en måte litt "presset" til å si ja- men takket likevel nei, og dyttet masken bort. Hun presset også på meg en smertestillende tablett tidlig i forløpet, litt rart at de gjør det egentlig. Burde ikke være sånn synes jeg!!
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg fikk først tilbud om lystgass og sa ja til å prøve det. Syntes ikke det hjalp så veldig. Tilslutt fikk jeg epidural og det var ikke egentlig ikke noe valg. Fødselen tok så veldig lang tid at de vurderte både hastekeisersnitt og tang eller vakuum. Så de satte epidural i håp om at det ville gjøre at jeg holdt ut litt lenger slik at ungen kunne komme ut av seg selv. Vannet gikk og rier startet 41 timer før ungen kom, så det var helt greit for meg at de tok egne avgjørelser ang smertelindring etc.
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 jordmor kom med begge gangene. Siste fødselen hadde jeg ikke full kontroll på hva jeg hadde fått før etterpå. Var en stikkpille og en sprøyte som hadde gått meg hus forbi he he.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 18. oktober 2009 #14 Skrevet 18. oktober 2009 Når eg skulle ha nr 1 så hadde eg tenkt at me får sjå korleis detta utartar seg. Eg viste jo ingenting og ingen kunne fortelle meg korleis det kom til å bli. Så eg spurte etter alternativa ved 5cm, sleit litt da. Blei enige om epidural, rakk aldri å setta den så eg fikk petidin ved ca 9cm..... Bestemte meg der og da at det skulle eg ikkje ha neste gong!! Med nr 2 så spurte jm om eg hadde nokon ønsker. Hadde ikkje skrive ned noko så eg sa at inntil videre så går det bra her eg er nå, i badekaret med varmt vann. Jenta var ute ein times tid etter spørsmålet så det var aldri aktuelt med noko smertelindring og eg fikk det som eg ville!! hehe Eg har bestandig sagt at hvis det drar ut alt for lenge så vil eg benytte meg av muligheten til epidural. Men mine fødslar har gått veldig greit så da har det ikkje vore behov for det. Og kjem nr 3 så er det heilt sikkert at eg kjem til å starte på samma måte, prøver uten også ser me korleis det går!!
Bunnies by night Skrevet 18. oktober 2009 #15 Skrevet 18. oktober 2009 Hehehehehehe kanskje det var samme jordmor som satte dryppet på oss, jeg fødte også på føde B
Herkules Skrevet 18. oktober 2009 #17 Skrevet 18. oktober 2009 Nå har jeg litt sære fødsler, men nei ingen pusjing Nr 1 så var jeg innlagt pga tidlig vanavgang, riene kom o gjm var enig med segselv om at dette kom til å ta tid. Riene startet kl 3 hun sjekket kl 5 og da hadde jeg 3 cm kl 7 - 7.30 var det full åpning. Jeg havnet på fødestuen ca 6.30 og da hadde vi snakket om smerte lindring. Siden fødselen startet 4 uker før termin var jeg ikke helt forberedt og sa at jeg ikke hadde tenkt på det men lurte på hva hun trodde. Hun trodde jeg klarte meg fint uten og så skulle vi ta det som det kom. Når jeg var på fødestua var det vel uansett for sent men aldri snakk om epidural Hadde lystgass og hun satte vepsestikk, men de kjente jeg ikke noe til (hele poenget er at man skal kjenne dem så de avleder smerten) Med nr to så går jeg inn i Norgeshistorien med reask fødsel så da var det selvfølgelig ikke snakk om smertelindring, likevel fikk jeg en maske med lystgass ETTER fødselen når de holdt på med morkaka, gav den fra meg for det føltes unødvendig
TurboPrinsessen:-) Skrevet 18. oktober 2009 #18 Skrevet 18. oktober 2009 Nei, men så fødte jeg på Storken, som skal være så naturlig.. eller hva det nå er.. Jeg hadde tenkt på det på forhånd, men at jeg ikke var fast bestemt på det ene eller det andre: Sa ikke at jeg IKKE SKAL ha smertelindring, men sa heller ikke at jeg SKAL HA.. Eneste var at hvis jeg skulle ha noe måtte det være epidural, for det var det eneste jeg visste hva var, og alt det andre klarte jeg ikke helt skille fra hverandre.. På Storken har de ikke epidural, men jeg ba om smertestillende - samma hva. Kunne da få petidin eller noe i den dur.. Men da jordmor kom inn igjen sa hun at det var vaktskifte og hun ene som kom kunne akupunktur, om jeg heller ville prøve det. Så jeg ventet en time til og fikk dette... Følte ikke selv det hjalp særlig, men ifølge sambo så gjorde det det - jeg sloknet med det samme, og sov mellom hver ri... Frisk og rask etterpå, så det har sikkert hjulpet:-)
Gjest eelis+guttespire *har født* Skrevet 18. oktober 2009 #19 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg kom inn på føden med 2 cm åpning og vrælte etter epidural, hehehe. Fikk selvfølgelig ingen ting, men etter et par timer fikk jeg hoppe i badekaret, etter at jeg ba om det selv. Jeg rakk aldri å få den epiduralen, fordi det tok en halv time fra 5 cm til full åpning, og jeg var førstegangs! Jeg fikk tilbud om lystgass et sted underveis, og prøvde det under én ri, men det funka ikke, så jeg la den bort. Egentlig var det nok for meg å puste riktig :-)
Knotten & lille persille Skrevet 19. oktober 2009 #20 Skrevet 19. oktober 2009 Ved første fødsel spurte jeg selv etter smertelindring ved 8 cm åpning. Fikk petidin for det var det eneste de kunne tilby av medikamenter på det stadiet. Angret etterpå. Hadde ingen effekt før etter at ungen var ute.Ikke noe gøy å være småskeiv rett etter man har født. Fødsel nr 2 ble jeg spurt hva jeg hadde tenkt av smertelindring da jeg ble lagt inn. Hadde 6 cm åpning så epidural var utelukket. Sa som sant var at jeg hadde tenkt å se hvordan det gikk. Ble aldri tid til noe smertelindring, hadde heller ikke behov for det.
Prusseluskan Skrevet 19. oktober 2009 #21 Skrevet 19. oktober 2009 Jordmor spurte meg om jeg hadde noen ønsker/tanker rundt dette med smertelindring. Jeg ville helst forsøke uten kjemisk lindring og heller bruke akupunktur/varmeflasker/massasje etc. Og det ble respektert så langt det var mulig. Jeg måtte settes i gang 1,5 døgn etter at vannet var gått, og til slutt gikk det ikke uten epidural. Det var jordmor som til slutt måtte se strengt på meg og si at enten må vi gi epidural så vi kan sette opp dryppet, eller så ender det kanskje med ks siden babyen snart må få komme ut. Da gråt jeg mine modige tårer og sa ja til epidural. Helt utrolig å tenke på i ettertid at jeg var så oppsatt på å klare det uten, det viktigste er jo at baby kommer frisk og rask ut? Veldig glad for at jordmor tok avgjørelsen for meg, selv om sambo i ettertid har sagt at hadde ikke hun sagt epidural så hadde han gjort det, han så jo hvor vondt jeg hadde og skjønte klokelig at jeg ville blitt helt slått ut dersom jeg hadde fått satt opp dryppet mer uten epidural. Man skal tross alt ha krefter igjen til å presse ut baby, og ikke minst ta seg av lille etterpå Nei, neste gang skal jeg være åpen for fødsel både med og uten, og ta det som det kommer, blir det uten så blir det det, og blir det med så er det fint det også
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 19. oktober 2009 #22 Skrevet 19. oktober 2009 Nei ingen som kom med noe. Nå fødte jeg på Rikshospitalet og kunne vel fått hva jeg ville.... Men jeg har tenkt for hver rie at "jeg tåler en til, og en til". Sånn har nå fødselen gått uten smertelindring, men det har ikke vært planlagt.
lille sprelle Skrevet 19. oktober 2009 #23 Skrevet 19. oktober 2009 hehe jeg hadde vel ikke noe valg - epidural - men så tok jeg keisersnitt da..... hehe
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 19. oktober 2009 #24 Skrevet 19. oktober 2009 Hadde "fødselsforberedende samtale" i forkant av begge fødslene mine og nevnte begge gangene at jeg hadde mest lyst å prøve å føde uten medikamenter, men at jeg ikke var fremmed for å bruke det om ting trakk ut og ble uutholdelig. Foruten badekar, akupunktur og sånne medikamentfrie lindringer ble vel epidural nevnt. Likevel - under første fødsel da jeg ikke klarte å legge bort epiduralsprøyteskrekken ble det foreslått petidin og der og da blåste jeg i alt jeg hadde hørt - kunne jm foreslå det kunne det ikke være så ille, og for meg var det nesten det samme hva det var bare det hjalp (følte vel egentlig ikek det hjalp). Ingen pushing, bare tilbud. 2. gang fikk jeg bare tilbud om massasje, forbud om badekar siden jeg kom inn såpass sent i forløpet (at hun var sikker på at jeg kom til å føde innen en time eller to, fødte innen 3). Ingen pushing der heller. Virka litt spesielt det du har vært "utsatt" for, med mindre du har vært helt utafor og utilsnakkelig under fødslene dine, hehe.
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 19. oktober 2009 #25 Skrevet 19. oktober 2009 1.mann. Brukte varme risposer under åpningsriene hjemme:) Ingenting på sykehuset.. Var mange folk og mye styr på fødestua(grunnet den unge aldren min sa de), at ingen nevnte smertestillende i det heletatt.. 2.mann. Spurte om å få prøve lystgass og akupunktur, bare fordi jeg hadde hørt at det skulle være bra, men fjernet det etter 10.min da jeg følte at det ikke funka..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå