Gå til innhold

Bordskikk for ilsint 1 1/2 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille gutten vår har sterk vilje og blir skikkelig sint hver gang han ikke får det som han vil. Dette kan selvsagt være veldig slitsomt, men aller kjedeligst er det når han er klin umulig ved middagsbordet. Noen ganger sitter han fint og spiser og styrer, andre ganger bare hyler han og kaster maten i gulvet. Vi setter vekk maten hans, og prøver og overse ham, og lar han bare sitte der og hyle... vet ikke annet å gjøre. Men slik har det vært nå i ukesvis, og det gir seg jo ikke.... noen andre tips?

Mannen min har lyst å prøve "time out", men jeg syns han er litt liten til det... men vurderer en variant der vi tar stolen hans bort fra bordet og lar han sitte for seg selv litt bortenfor, mens resten av familien (mor, far og storesøster) sitter ved matbordet?

Han kan hyle leeeenge hver gang han ikke får det som han vil, både ved matbordet og ellers. Vi sier nei, og gir oss ikke - men han er like utholdende.... Vi begynner å bli litt sliten av dette...

Noen gode tips til hvordan man kan "disiplinere" så små troll?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han sier jo, og gir deg ikke - men dere er like utholdende.

Kanskje er dette en form for trass? Kanskje kunne dere faktisk gi dere på enkelte punkter? Det er ikke noe poeng at du/dere skal bestemme absolutt alt.

Har du noe eksempel på noe dere insisterer på mest av prinsipp, og som det egentlig ikke ville være så farlig om han fikk bestemme selv?

Har du noe eksempel på noe han insisterer på mest av prinsipp, og som det egentlig ikke ville være så farlig om dere fikk bestemme FOR ham?

• 4 måneder senere...
Skrevet

Se på hele situasjonen rundt sinnataggen? Når slår han seg vrang, hva utløser sinnet? Er det at han (tror at han) ikke liker maten? Prøv i så fall å la han få være med til selv å legge mat på tallerkenen - da har han valgt hva og mengde selv, mulig at det er lettere for han å holde bordskikk da? Han ser jo at dere tar deres mat, ikke sant?.

Ellers er det vel ikke noen barn som dør av hverken sult eller underernæring, så hvis ovenstående ikke hjelper, fjern han fra hele situasjonen - vekk fra den høye stolen, vekk fra middagsbordet, vekk fra dere, vekk fra maten.

Skrevet

Trur eg ville prøvd å finne ut kva han vil.

Han er jo berre 1 1/2 år. Litt tidleg å begynne å snakke om bordskikk kanskje?

Hjelper det å ta han på fanget?

Skrevet

- Tilpasse måltidene til tider da han ikke er veldig trøtt.

- Ta han på fanget.

- La han styre hvor mye han vil spise sjøl, og år han begynner å kaste mat - la han gå fra bordet.

- Møte han som gode rollemodeller - ikke trasse gjennom egen vilje. Få gjerne gjennom viljen deres på det som er viktig (f.eks. sunn mat, ikke kaste mat), men gjør det på den måten dere vil at han skal lære å hevde sin vilje på. Møt han med forståelse på at han ikke er enig og anerkjenn at han er sint. Det er greit å være sint, men sånn vil jeg at det skal være.

- Gi han to valg av og til - Vil du ha kaviar eller hvitost på?

- La han smøre på sjøl, så han er opptatt med noe. Ikke behandl han som en baby, så slutter han kanskje å oppføre seg som en...

Time out er han altfor liten til! Hvem er egentlig gammel nok til det? Ikke jeg, i hvert fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...