Gå til innhold

Hvordan kjennes tette melkeganger/kjertler ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det store kuler og gjør vondt evt. hva kan jeg gjøre for å bvli kvitt dette?

Tror jeg har tendenser til dette nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det blir ømt og vondt, ofte litt hardt og av og til ser man at det er rødt der det er gått tett..

Om du får feber har du fått brystbetennelse og ifølge min lege bør du da kontakte legen (og ikke bare amme det vekk sånn som jeg har gjort hver gang jeg har fått dette).

Man skal vel amme hyppig på det vonde brystet, prøve å få løst det opp. På ammehjelpen.no står det mye nyttig:)

Skrevet

Tusen takk for raskt svar! :-)

Skrevet

Ingen årsak:)

Er ikke ekspert på dette, men har vært plaget med en del betennelser + tette melkeganger både med forrigemann og denne gangen. De første ukene etter fødsel da. Etter dette har det gitt seg.

Og jeg må si at jeg syns brystbetennelse er det vondeste i hele verden. Grøss for en fæl fæl smerte...

Så skjønner godt angsten som kommer når man mistenker at det holder på å gå tett...

Skrevet

Kan man ha tette melkegange/kjertler som ikke gjør vondt også?

Skrevet

Hmm, det vet jeg ikke helt.

Har alltid hørt at det er ømt eller vondt når det er tett, jeg.

Kanskje noen andre vet?

Skrevet

Håper virkelig du slipper!

Jeg får fryktelig vondt i puppen, og får gjerne litt influensasymptomer i kroppen - selv uten betennelse!

Har ikke vært borti at man kan få tette melkeganger uten påfølgende smerte. Desverre...

Massér kulen ved å "skyve" den forsiktig mot åpningen (brystvorten) mens babyen drikker. Du kan også håndmelke, og massere mens du tar en varm dusj. Hold deg varm på beina og henda!

Det er det jeg vet om saken :) Anbefaler også en tur innom ammehjelpen.no som ble nevnt her.

Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere tid! :-)

Jeg prøver å amme så ofte jeg kan for å tømme brystet mest mulig så håper det hjelper, men det stikker liksom rundt i hele brystet selv om det er tømt!

Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal massere selv om mange anbefaler det. Men mer stryke i retning brystvorte og kun når utdriviningen er i gang (og gjerne med et oppvarmet bryst). Om man masserer kan man visst gjøre vond verre... Håndmelking i varm dusj går vel bedre da.

Og ja, det med å varme stemmer jo. Og ikke stikk henda ned i fryseren f.eks uten votter sier de også...

Skrevet

Tusen takk for gode råd! :-)

Har ikke vært plaget med brystbetennelse eller tette melkeganger før denne gangen selv om jeg har ammet 4 ganger før!

Jeg håper det blir bedre snart!

Skrevet

Men du... mine bryst har stukket litt de første ukene uansett de. Utenom når det har vært betennelser og slikt på gang også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...