Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Må barnet være 140 cm. Punktum. Det er loven. Men, vil dere si det er forskjell på at en 7 åring på 140 cm (altså høy for alderen) sitter foran og en 12 åring på 140 cm (lav for alderen) sitter foran? Hvorfor?
Tommage♀♂ Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 En 12-åring har vel sterkere benbygning og muskler enn en på 7, og ved et sammenstøt har det litt å si?
mai mammaen til to Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Hvor står det? trodde det var det samme om de satt foran eller bak jeg. så lenge de satt forsvarlig sikret.....
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg aner ikke, derfor jeg spør :-) Min eldstegutt er nettopp fylt 7 år og er nå 138 cm høy, dvs at han nok når 140 cm-grensen legne før han fyller 8 år. Har en i familien som er veldig lav for alderen og bare 2-3 cm høyere enn vår gutt og som er 12 år og sitter mye foran. Gutten vår har fått med seg dette med høyde og prøver å argumentere for å sitte foran siden denne jten får lov når de er omtrent like høye. Jeg har igrunnen ikke så mange gode motargumenter sånn sett, sier bare at det blir ikke enda og at jeg ikke vil diskutere det. Men, nå som vi har 4 barn ville det vært utrolig praktisk om han kunne sittet foran av og til... Så er det ok så lenge man bare er lang/høy nok?
Kystrøya Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Det er anbefalt at barnet er både over 140 cm og over 12 år.
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Det som spiller inn på dette er jo hvorvidt bilen har en aktivert airbag foran eller ikke. Er man under 140 cm så vil man i ytterste konsekvens kunne knekke nakken ved en kollisjon, fordi airbagen kommer ut for høyt i forhold til barnet/passasjeren. Du kan jo nevne det for poden?!
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Men når han bikker 140 cm, antagelig rundt jule-tider, hva da? Vil han brekke nakken av en air-bag eller ikke? Og er det noen forskjell på om han sitter i putestolen sin eller bare rett på setet? Han bruker putestol nå selv om han egentlig ikke må. Vet de sier 12 år som anbefaling, men lurer på hvorfor. altså er det noen forskjell på en 7åring og en 12 åring kollisjonsmessig dersom de faktisk har samme høyde?
Kystrøya Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Skjeletter blir jo sterkere jo eldre barnet blir, så det kan nok være svaret på spørsmålet ditt. Men ta kontakt med trygg trafikk e.l og spør
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 Ok, det høres logisk ut. Er bare en veldig sjelden gang i blandt det kunne vært praktisk dette her, ellers så synes jeg uansett det er greit at barna sietter bak. Om det ikke er trygt nok selv om han har høyden inne, så forblir han bak i enda noen år :-)
3småtroll♥ Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 Det er ikke forbudt, men anbefalt 140 cm. Med andre ord så har du lov til å ha gutten din foran allerede nå (det hjelper jo også at han sitter på pute da) Vi har av og til jenta vår foran også på pute. Det er ikke anbefalt, men som sagt så er det ikke forbudt... Jeg sitter selvfølgelig ikke å anbefaler det, men forteller bare hvordan det er. Se på trygg trafikk sine sider- står om det der;)
Synn(d)e Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 Vet det er en del som lar store barn sitte på pute, bare husk at disse kun er godtkjent opp til og med 35 kilo. Etter dette skal de ikke brukes.
mai mammaen til to Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 men slik jeg har forstått det, så lenge airbaggen er slått av så kan barn sitte foran sant???? Mine barn har aldri sittet foran da siden vi har airbag..... men om den ikke er der , er det farligere å sitte foranda?
3småtroll♥ Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 Så lenge du ikke har airbag på så er det faktisk anbefalt å ha de foran. Er lettere å bli distrahert i trafikken med småbarn i baksetet.... Så det gjør ingenting så lenge du ikke har eller har slått den av;)
Joikaboll@ Skrevet 18. oktober 2009 #14 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg tenker at det er litt det samme som med småbarnssetene, at også her er vekten viktigst. Altså, vil jeg tro at siden bilsetene til barn går opp til 36 kg, bør denne samt høyden på 140 være kriteriene for å sitte i forsetet.
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #15 Skrevet 18. oktober 2009 jeg har en laaang 8 åring som er 139,5 cm(målt igår) Men har ikke latt han sitte fremme enda,synes ikke han er så sterk i kroppen så jeg mener det ikke bare er høyden,men også alderen som spiller inn!! Vi har heller ikke behov for å la han sitte fremme siden vi bare har 3 barn,men 7 seter bil så har alltid plass til barna bak!
Trouble Skrevet 19. oktober 2009 #16 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har en 8 åring som er over 140 cm høy, men er veldig sjelden han får sitte foran....det samme gjelder snuppa på 10 som er 150 cm. De eneste gangene de får sitte fremme er om vi har mindre barn med og det ikke er mer plass bak. De har selvsagt veldig lyst å sitte fremme hele tiden, men jeg har sagt at jeg føler de sitter tryggere når de sitter bak og det har de godtatt
___ Skrevet 19. oktober 2009 #17 Skrevet 19. oktober 2009 Det er feil. Loven forbyr å plasere barn i bakovervendt bilsete forran aktiv airbagg, men det er ikke noe forbud mot å plasere barn i forsetet uansett høyde. (Noen biler har bare forsete.) Hva som er anbefalt er selvfølgelig noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå