Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 økonomisk å jeg aner ikke hva vi skal gjøre Jeg har nettopp fått meg jobb å første ubetaling blir i nov så mulig ting blir bedre da. Jobber i kommunen. Men, nå har vi en del regninger på vent. Vi får bare til å betale de viktigste regningene mnd her. Og det sliter så jæææævlig at det ligger masse regninger i skuffen å bare venter på å bli betalt, og jeg de bare blir høyere og høyere. Nå er det jo sånn at vi kanskje bare har 10 - 15 000 utestående som venter påå bli betalt, vi har null lån og billån. Så sånn sett så har vi det ikke så ille. Men, uansett.. Det er ikke morsomt. Og jeg gruer meg til den dagen vi skal få et huslån å diverse. Aner ikke hvordan vi skal få til det når vi så vidt klarer å få dette til å gå rundt.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Det er da ikke galt:) Ring alle som venter penger, be om å få utsettelser på noen og få delt opp andre. Har hatt det verre enn det der, og over lengre tid. Og igjen og igjen. Slik er det når en ikke klarer å få inn mer penger, og er alene...... Har det ikke slik nå, men vet godt hva det er.
Gjest losen Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Ring til kreditorene å be om å få oppdelt betaling. Send dem en kopi av ny arbeidsavtale og få det unna. Strøm og telefon er helt sikkert behjelpelig med det. Andre kreditorer også. Det er mye bedre å kommunisere med dem, å ha en plan for nedbetaling.
blond Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 For det først bør du kontakte dem du skylder penger og be om betalingsutsettelse, prioriter å betale dem som ellers gir deg rente for for sen betaling. For det andre bør dere lære dere å sette opp budsjett og holde dere til det. For det tredje bør dere studere sifo-budsjettet siden banker gjerne bruker det som utgangspunkt når de vurderer å gi dere lån. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Ja, det er ikke lett. Her er noen generelle råd: 1.) Kontakt dine kreditorer og be om betalingsutsettelse. Det er ofte lettere enn mann tror! 2.) Lag tokonto-system, evt autotrekk, slik at du sikrer at boutgifter og strøm blir betalt. 3.) Lag budsjett, der du regner ut hvor mye som skal brukes til hva hver mnd. Evt ta ut i kontanter det som skal brukes til mat hver uke, det er lettere å ikke overforbruke når man har det visualisert. 4.) IKKE ta opp forbrukslån for å dekke gjeld- det kan fort bli en ond sirkel som man mister kontrollen over. 5.) Se på hvilken utgifter som kan reduseres: handle etter billigste alternativ, tenk kreativt ifht fritidsaktiviteter, alt MÅ ikke koste penger. Mange av produktene til feks First Price og Landlord funker fint!! Hilsen som jobber blant annet med økonomisk rådgivning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå