Sabii2 Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 barnet mitt er 14 mnd.. ser det begynner å komme flere tenner nå, og h*n har hatt feber i to dager nå. feberen er verst om natten. Lurer på om det kan være tennene som gjør det? er ikke syk på noen annen måte, ingen tegn til forkjølelese...
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Man kan ikke få feberav å få tenner, men man kan få tenner av å ha feber. Små barn kan gjerne ha feber uten å være syk ellers, mine har slike runder en og annen gang de også. Plutselig feber i 1-3 dager uten at de virker syk ellers. Ellers kan det være han holder på med den 4. barnesykdommen (3 dager med høy feber og så lett utslett i 1-2 dager etter feberen er borte). Grunnen til at mange tror barna får feber når de får tenner, er at ved feber er tannkjøttet mykere og det er da lettere for tennene å komme opp. Så var de nært ved å komme opp uansett, så kan feberen framskynde denn prosessen, og om dette skjer ofte nok blir en gjerne lurt til å tro det er tennene som er årsaken til feberen og ikke omvendt :-)
togutter-08og10 Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Slik er det hos oss også. Lillegutt er 15 md og har hatt feber 3 kvelder på rad, opptil 39, men kun 37,5 på dagtid. Ser ike noen nye tenner, men regner med at det er det som kommer om en dag eller to. Det var slik for en liten stud siden også og da fikk han 3 tenner i løpet av en helg.
Gjest mamma'n t go'guttene Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har også hørt den at man ikke får feber av tenner men at feber kan fremkalle tannfrembrudd, men jeg mener det er feil...ved hver eneste tann poden har fått har han hatt feber!! Og nå har han nesten 16 tenner (er 15 mnd). Han har hatt vondt i flere uker noen ganger (særlig med gjeksler) og feber en natt eller to. Om natta har han ikke klart å sove så da har jeg flere ganger gitt han paracet, noe jeg ikke angrer det sekund på.. Håper barnet ditt blir fort bra, og ja, ut fra min erfaring kan det være pga tenner, men jeg veit jo ikke;)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Det er veldig diskutert blant leger, om barn får feber fordi fei får tenner eller om dei får tenner fordi dei har feber. Mine har ikkje hatt så mykje feber ved tannfrembrudd, har vore enkelte tennar. Det som har skjedd her nå to gonger, er at gutten min på 5.5år har fått feber uten grunn, frisk som ein fisk men 39,5 i feber, blir jo slapp av den feberen da, han har også hovna opp i fjeset, nokon han ikkje har gjort ved feber før. Begge gongene har det komme tennar, 6-års jekslar. Kvifor kom feberen? Tvilar på at det var tilfeldig at tennane kom og at feberen var borte så fort tanna hadde bryte gjennom. Feberen kom først av ukjent grunn. Min teori er at feberen kom fordi det skjedde noko, altså at jekselane var på vandring og kom gjennom. Feber er ein veldig komplisert ting, men er der for ein grunn. Har snakka med legen ang. at steinane kom ned i pungen på gutten min, han hadde 40+ i feber i ei uke, var på legevakta og dei fant ikkje ut noko. Ringte for å høre om det kunne vera fordi steinane kom ned i pungen på han, da svara legen meg detta her "det står ingen plass i legevitenskapen at barn får feber når steinane kjem ned i pungen, men så står det heller ingenting om at barn får feber når dei får tennar men det er det jo mange foreldre som opplever" Min konklusjon er at barn kan få feber ved tannfrembrudd fordi det er kroppen sin måte å reagere på ved at det skjer ein endring. Sida det ikkje er alle barn som får feber når det kjem tennar, nokon tennar gir feber og ikkje andre osv. meiner eg at det er veldig induviduelt og at barn får feber fordi det skjer ein endring i koppen. Så om det er feberen som gjer at dei får tennar eller om dei får feber fordi dei får tennar trur eg me kan diskutere til me blir grønne. Det er veldig induviduelt......
temine Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg tror ingenting på det de sier. Etter mine erfaringer FÅR man feber og slimete bajs for hver enda tann. Har to barn, og begge hat hatt feber hver eneste gang. I tillegg til den delikate, slimete tannbæsjen. Ser tennene er på vei, og akkurat natta de bryter gjennom er febren der. Tror ikke det er tilfeldigheter.
ja08 Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Gutten min på 20 mndr får feber, sikler og har mange bæsjebleier og blir veldig sutrete på natta i forbindelse med at han får tenner. Han plages gjerne en uke av tannfrembrudd, men har kanskje feber 1-2 dager. Han får paracet, hvis han er så øm i gommene at han ikke får sove på natta. Heldigvis er vi ikke inne i en slik periode nå, slitsomt for alle og ikke minst at poden plages nå mye. Tror ungen din får nye tenner, bare se i løpet av uken.
Knotten & lille persille Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Må bare si at jeg ble litt lettet når jeg så denne tråden. Lillemor har lett feber på 2. døgnet nå. Hatt maaange bæsjebleier i en uke og er plutselig vanskelig å legge om kvelden. Gir en paracet og vips, så sovner hun. Har lurt på om det er tennene, men hører jo gang på gang at hverken feber eller bæsj følger med tenner. Gjorde det med eldste og jeg tror det gjør det med denne her også.
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har erfaring med feber og tannfrembrudd på tre, flere bæsjebleier, mer sutrete, mer mammaavhengig, sover lettere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå