Gå til innhold

Hjelp, Ibux og graviditet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bi-hulebetennelse og har iløpet av den siste uken tatt 8 x 200mg tabeletter med ibux. Har vært litt i tåken, sjekket kun pakken hvor det sto at det ikke var bevist farlig for fosteret men man frarådet å ta ibux etter 6 mnd. (jeg er 7 uker på vei)

men idag har jeg lest på internett om hjertefeil, og abort fare osv.

noen med erfaring? eventuelt noen som har gjort det samme og så har det alikevell gått bra? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok som regel bra! Tok ibux jeg også, men ikke så mange på en uke. Visste ikke at gravide ikke skulle bruke det..

Men jenta et over året nå, så det har gått bra =)

Skrevet

takk for svar , andre som vet noe?

Hi

Skrevet

Jeg tok sterk ibux tabl både i starten,og slutten av sv.skap. Jenta på 1år er helt normal.går vel bra. Jeg tok mange jeg og.

Skrevet

På felleskatalogen.no står der at du ikke skal bruke ibux etter 6 mndr.Jeg tror legen min fortalte at det var fordi respirasjonssystemet kunne lukke seg eller noe sånnt, husker ikke helt.

Jeg har også hørt at man ikke skal ta ibux i første trimester, så jeg ville ikke tatt flere om jeg var deg, men ift det jeg har lest, så tviler jeg på at fosteret har tatt så veldig skade av det.

Spør legen din er mitt beste forslag, så får du ordentlig svar.

Skrevet

man skal være forsiktig fordi det har en blodfortynnende effekt og dermed øker faren for abort. anbefaler deg å ikke ta det for å være på den sikre siden bare.

God bedring.

Skrevet

jeg skal selvfølgelig ikke ta flere tabeletter.. og skal også ta det opp med legen når jeg skal dit i uke 10. Huff, har dårlig samvittighet og håper at det skal gå bra--

HI

Skrevet

Fra Felleskatalogen:

Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...