solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Vi har ikke gjort noe ut av det før og bor sånn til at det ikke går noen rundt her på kvelden. Ikke har vi gjort det heller. Ikke har vi snakket om Halloween hjemme her heller, så ungene har ikke visst hva dette er. Har vi sett noe å butikkene tidligere om årene har ikke interessen til storebror på 5 år vært tilstede i det hele tatt =)) Nå derimot, han er nettopp begynt i ny bhg og om en uke flytter vi (en litt større by, mer sentralt og i et boligområdet med mange barn i alle aldre.) Så jeg kjøpte slike gresskarbøtter til å ha snop i, som jeg kan dele ut til de som kommer på døra vår i nye huset. I går kom han og sier " mamma...... hvorfor har du kjøpt slike Halloween bøtter???? Er det snart Halloween??" Ja, sier jeg... det er snart Halloween, bøttene kan vi ha godteri i hvis noen kommer å ringer på døra vår. Så, fornøyd med det svaret går han å leker mer med lillebror på 2. Senere på dagen er han og pappa i butikken og kjøper litt mat... Der finner han det kjempe store gresskaret og sier da til pappa " pappa, vi MÅ kjøpe et sånn gresskar. Som vi kan lage ansikt på og sette lys inni" Pappa svarer at mamma sikkert kommer til å kjøpe et slik.... Jeg selv synes Halloween er kjempe moro. Da kan jeg få være litt barnslig og kle meg ut. Dette blir da første året vi gjør noe ut av det og jeg tenker å bare gjøre noe enkelt =)) Pynte med gresskar ute på trappa, med lys i og kanskje sette opp noen fakler langs den lille innkjørselen våres. Er det bare jeg som synes slik er litt moro? Det trenger jo ikke koste så mye å lage litt gøy for ungene og følge med på slike ting som Halloween??
Tipp topp Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg synes det er morro så i fjor forbredte vi hun på da 4 år at det skulle komme hekser etc å ringe på døren for å få godteri. Kjøpte inn godteri og gleder oss. Men så kom det ingen og hun ventet og ventet. Til slutt måtte pappaen ut og lete etter barn og be de om å komme!
Emma&Adrian Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Dette året skal Emma ha ei venninne på overnatting den kvelden,og Emma,venninnen og jeg skal gå rundt og ringe på dørene hehe. Gleder meg jeg! Så skal vi pynte den ene stua her med masse halloween ting,der er der Emma og venninna skal sove. Tror det blir veldig gøy jeg Og jeg skal pynte med gresskar på trappa og ja Synes det er gøy!
frinella Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 OKI dere som skal feire, hvorfor kler barna seg ut ? hva symboliserer gresskaren? Hva er det egentlig man feirer?
Emma&Adrian Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Ifølge tradisjonen er terskelen mellom de levendes og dødes verden nærmest usynlig på Halloween. I feiringen er det derfor vanlig å pynte med skumle symboler, ofte med referanse til døden, svart magi og mytiske monstre. De mest kjente Halloween-skapningene i vår kultur er spøkelser, svarte katter, zombier, demoner og hekser. Gresskaret, helst med utskåret ansikt, er et symbol på høst og grøde. Fugleskremsler er også vanlig, og representerer både jordbruk og det levende døde. Den amerikanske feiringen er enda mer preget av morbide innslag. Den sterke døds-symbolikken med skjeletter, flaggermus og blod er inspirert av den katolske allehelgensdagen i Mexico, der den feires som de dødes dag. Jeg feirer dette fordi datteren min har lyst,tenker ikke over egentlig hva halloween er for noe.
mamman til to gutter Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Vi har bare en som er 2år i år og han skjønner nok ikke så mye av det og ikke har vi snakket noe om det heller, så her har vi ikke feiret noe. Dvs jeg har vært med på halloweenfester (virkelige fester) før jeg fikk barn selv, men ikke noe annet enn det. Jeg tror nok vi etterhvert kommer til å feire noe, men venter, som dere, til han er stor nok til å skjønne noe av det. Jeg tror det er viktig hvis man først sier til barna at det skal komme noen utkledd og ringe på, at man viser utenfor døra at man forventer at det skal komme noen. Gresskarlykt feks, eller pynte vinduet ved siden av/i døra el, for da vet de som går forbi at her er det noen som venter og ingen som blir sure fordi de ringer på.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg feirer mest fordi jeg synes det er moro å gjøre noe utenom en vanlig hverdag. Kle seg ut, gjøre noe spennende med ungene. Som sagt har ikke vi "prakka " på våre barn dette, men har på en måte venta til de /storebror kom selv og ville feire denne dagen=) han har nok hørt om den i bhg regner jeg med=) Hva med jula da?? Skal vi slutte å feire jul fordi dette ikke er opprinnelig Norsk?? Dette er jo også kopiert, men vi feirer jo jul hvert år! Man MÅ ikke gjøre mer ut av det enn man vil (ikke engang om ungene maser om å få det eller det) det er vel foreldrene som bestemmer hvor mye man legger i hver enkelt ting å feire =)))))
Tipp topp Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Vi hadde pyntet med heks i vinduet og greier, men bor i blokk (har egen inngang fra gaten) og da tok alle barna en litt annen rute. Året før uten pynt kom det mange flere.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2009 Den faller på en lørdag =)) er 31. oktober hvert år =)))))
Kvitrebekk Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 Tidligere var jeg mot det, men det er rart hva som skjer med eksponering og egne barn/barn i omgangskretsen. Dessuten er jeg en kronisk elsker av jul og andre høytider hvor man kan pynte og gjøre ekstra ting i hverdagen. Så det var vel bare tidsspørsmål før jeg "oppdaget" Halloween. I fjor kjøpte jeg lykter til å ha på trappa og pyntet i vinduer. I år står jeg på flyttefot og har dessverre stuet alt inn på et lager. Pluss at jeg bare bor i nåværende hus i ca 1 uke til når Halloween kommer. Så det blir nok liten feiring i år og det kjenner jeg egentlig er litt trist... Får se om jeg ikke må kjøpe bittelitt pynt ;-)
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 Vi feirer Halloween:o) Blir litt mer feiring for hvert år da. Det hele begynte faktisk med eldste-jenta for å få henne mer interessert i å lære engelsk. Hun syntes det var så gøy og vi har derfor fortsatt tradisjonen. Litt gøy å kunne gjøre andre ting, det skjer så lite før desember. Hvis vi ikke hadde hatt Halloween nå så hadde det allerede vært jul i butikkene nå det er jeg heeelt sikker på. Hadde det vært bedre?? Ikke for meg i allefall.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 18. oktober 2009 ... he he he, men jula er jo allerede i butikkene =)))))
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #14 Skrevet 18. oktober 2009 Ikke i like stor grad som det kunne ha vært *grøsser ved tanken*
petite fleur Skrevet 18. oktober 2009 #15 Skrevet 18. oktober 2009 Har aldri feiret haloween, og har ingen i nærmeste omkrets som gjør det heller. Men når/ hvis sønnen min noengang har lyst til å ha haloweenbursdag (han har bursdag i slutten av oktober) en gang i fremtiden, så skal han selvsagt få det :-)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 18. oktober 2009 He he, nei, du har vel rett =)))
hit og dit Skrevet 18. oktober 2009 #17 Skrevet 18. oktober 2009 Feirer og feirer. Me er ein gjeng som har ein kveld der me lager gresskarlykter sammen i forkant. På sjølve kvelden så er det studentfest. Eg var der i fjor, men i år blir eg heime. Ungen er 2år, og me kjem ikkje til å kle ho ut.
Tired mama Skrevet 18. oktober 2009 #18 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg er den største Halloween-freaken i min omgangskrets. Før jeg fikk barn, arrangerte jeg halloweenparty hvert eneste år. Pyntet leiligheten gjennomført, så har masse stæsj liggende. Jeg ELSKER å kle meg ut, og disse festene tok helt av! Ble litt vanskeligere etter at jeg fikk barn, og må si jeg savner det. Eldstemann er 3 år nå, og når han blir stor nok, skal jeg arrangere halloweenparty for han og vennene. Gleder meg som en liten unge!! :-) I mellomtiden setter jeg gresskar ut på trappa vår og hilser barna i gata hjertelig velkomne og putter godteri i bøttene deres... :-) Synes det er en herlig og morsom tradisjon!
mommytil2gutter Skrevet 18. oktober 2009 #19 Skrevet 18. oktober 2009 Emma&Adrian, Den amerikansk feiringen er ikke noe mer morbid enn andre steder. Barn kler seg ut som prinsesser og spiderman og søte gresskarer. Det er ingen (barn) som går rundt i de skumle forkledningene de selger i lekebutikkene her faktisk. Det er mer som karnival der for barna. Men for voksne kan du kanskje ha litt mer rett i det du sier. Men det er lagt opp veldig fint for barn der. Jeg savner det (jeg er amerikansk). Dette med at det er mer inspirert av mexico har jeg aldri hørt eller vist noe om. Det kommer først og fremst fra Irland. HI, Vi hadde halloweenfest i fjør med barna og skal ha det i år også. Alle vi inviterer kommer. Vi skal ut å "trick or treat" men jeg synes egentlig det er ganske deprimerende. Noen er veldig uhøflige med barna. Vi prøver å holde oss til de vi kjenner, men de har det så gøy at de får lov til å prøve andre hus og da kan det gå skikkelig galt hvis det er noen skikkelige halloween motstander. Et råd til de som er mot Halloween og til de som skal ut å "trick or treat" Ikke bank på hos de som ikke ha utelys på, og ikke ha utelys på hvis ikke du vil få halloween besøk. Det er regelen i USA i hvert fall... Happy Halloween!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå