Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Gud har alle rettigheter fordi 1) Han har ikke noen far 2) Han er sterkest (har all makt). 1) og 2) til sammen gjør at alt Gud gjør er rett. Han trenger ikke ta hensyn til noen. Han fortjener all ære. Han er pr. def. god. Når det gjelder Jesus, så er han mye mer ydmyk, nettopp fordi han HAR en far. Jesus selv mente at farens vilje burde gå foran hans egen vilje, og all ære til faren, ikke til Jesus. Dette er typisk for den slags patriarkalsk samfunn man hadde på Jesu tid, og derved helt greit. Men ikke noen overraskelse at Jesus ble mer sympatisk/menneskelig enn Gud Fader? Synd dette med at man i år 325 kom fram til at Jesus ER Gud Fader, eller i hvert fall at de er samme gud.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Hvordan og tid ble gud skapt da?? Han er pr.def.god? Det ser vi da vikke så mye til, gjør vi vell?? Ja jeg referere til alt det onde i verden, og ikke skyld på menneskets frie vilje.. Viss vi har skyld i alt det onde som forgår i verden så er vi også skyld i alt det gode!! Ikke kom til meg å si at alt det gode som har tilfalt meg i mitt liv er en velsignelse fra gud, mens alt det vonde er min egen feil.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Når Gud er god pr def, så er altså dette en definisjon. Et aksiom om du vil. Noe man bare godtar, og som ikke skal vurderes. Det Gud velger å gjøre er godt, uansett hva det er. Ikke opp til deg å vurdere. Den eneste som ville hatt rett til å vurdere Guds gjerninger, ville vært hans far eller skaper. Og siden han ikke har noen, er det ingen som kan si noe på ham.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Her har du et eksempel på hva Herren kunne gjøre "for at jeg skal gjøre mange under i Egypt". Hensikten (å gjøre mange undre i Egypt) er jo god, i og med at det øker Herrens status, uansett om han, som allmektig, "kunne" ha fått ut jødene fra Egypt uten å drepe babyer. Uansett hva trellkvinnen som står bak kvernen måtte mene, så ER Gud god. 2.Mosebok 11.kap: Herren sa til Moses: «Enda en plage skal jeg føre over farao og over Egypt; så vil han la dere fare herfra. Ja, ikke bare det, men han kommer til å jage dere bort herfra. 2 Si til folket at hver mann skal be sin granne og hver kvinne sin grannekvinne om smykker av sølv og gull!» 3 Og Herren gjorde det slik at egypterne fikk godvilje for folket. Men så ble også Moses holdt for en meget stor mann i Egypt, både av faraos menn og av folket. 4 Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt. 5 Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den eldste sønn av farao som sitter på sin trone, til den eldste sønn av trellkvinnen som står bak kvernen, og alle de førstefødte dyr i buskapen. 6 Det skal lyde et høyt skrik i hele Egypt, som det ikke har vært maken til før og heller ikke skal bli det siden. 7 Men ikke en hund skal gjø mot noen av israelittene, verken mot mennesker eller dyr. Slik skal dere skjønne at Herren gjør forskjell på egypterne og israelittene. 8 Da skal alle dine menn komme ned til meg og bøye seg for meg og si: Dra ut, både du og hele det folk som følger deg! Og så skal jeg dra herfra.» Dermed gikk han bort fra farao i brennende harme. 9 Herren sa til Moses: «Farao skal ikke høre på dere. Det skjer for at jeg skal gjøre mange under i Egypt.»
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Nåja. Man kan vel diskutere en definisjon om man vil. Og ett aksiom er det ikke for det fordrer at det er allment akseptert eller en selvinnlysende sannhet. Noe det ikke er. Klart han har en skaper. De(n) personen(e) som skrev første del av bibelen skapte forestillingen om Gud.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg mente selvfølgelig "hvis man forutsetter at bibelen er sann, og at Luthers lære er korrekt." Man må diskutere innenfor dette systement, hvis man vil diskutere hva/hvordan den Lutherske gud er. Tenk deg at du skulle analysere "Et dukkehjem". Da kan man vel diskutere de forskjellige karakterenes egenskaper, uten å dra inn at de er "skapt" av en mann kalt Henrik Ibsen? Helmer ER f.eks. eldre enn Nora, selv om de er i samme bok, og derved skrevet til samme tid. Og Gud ER altså fra evighet, selv om han egentlig er skrevet i perioden fra 3000 til 2000 år siden. anno 9:42
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Ingen har skapt Gud - Han har alltid vært til (eksistert) Det har ikke vært noen før Ham... Det onde kommer fra djevelen og hans demoner som blir utsendt for å friste menneskene, og dermed ødelegge, spiller ingen rolle hva... og ja, uskyldige mennesker blir drept av mennesker som på en eller annen mte har mistet kontrollen på seg selv, altså besatt av onde ånder... det finnes mange slag av disse onde åndene overalt i det skjulte som får mennesker til å lyve, stjele, snakke stygt om andre, mishandle, drepe, svindle, bedra, begå ekteskapsbrudd, hate sin neste, sladre, true, osv. Det er noe som heter "den Åndelige verden", der det hovedsakelig dreier seg om at de gode englene kjemper mot de onde. Noen ganger vinner de gode, andre gange de onde. siden Gud er hellig, kan ikke Han friste noen, dermed kommer ikke det onde fra Han. Men ja, Han kan straffe... Men da er det heller en dypere hensikt med hvorfor han gjør det. Jeg tror det gode kommer fra Gud, både det som er fysisk og ikke fysisk. Jeg tror Gud gir oss de gavene fordi han er glad i oss, ja elsker oss. Derfor, sier Gud at vi skal tjene og lyde Ham, så han kan velsigne oss med de gode gavene. Synes det er helt fantastisk å tenke på, så fattig og ussel jeg er, at Gud elsker oss så høyt at Han ofret sin egen Sønn på korset, tenk på den ufattelige lidelsen han gjennomgikk. Hver dag som gryr, er en gave fra Gud, sola som skinner og regnet som gir marken føde. Gud lar det vokse opp blomster, frukt og trær, han lar grønnsaker spire opp fra jorden, han skapte dyr, fugler, fisk, Han gir oss arbeid og mat på bordet, Han gjør kvinner fruktbare så vi kan føde barn, det måtte jo være den største velsignelsen Gud gir oss. Ikke fordi vi har gjort oss fortjent til det, men på grunn av Hans Nåde og Miskunn. Gud er Nådig, Halleluja. Ingen er som Herren, han troner fra nå av og til evig tid Hans navn være lovet, for Han har hørt min bønn! Gud er opphavet til alt godt. Han kaller på mange, men de vil ikke ta imot (høre). Kjempemange ute i denne store verden forstår det bare ikke
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Det "onde" kommer fra maktmennesker som hadde/har bruk for ett verktøy til å undertrykke andre mennesker. Hvis det er sånn att det er onde ånder som får mennesker til å gjøre onde ting, så har altså ikke mennesker noen fri vilje, følgelig kan de heller ikke velge å tro på en gud. Hvis historiene fra biblen var sanne hadde ikke gud gjennomgått noen ting for å ofre sin sønn på korset. Han fikk ham jo tilbake hjem noen dager senere. Hvis det var noen lidelse for det gudommelige så ville det være oppdage hvor elendig kremen av hans skaperverk egentlig er.. Hver dag som gryr er et resultat av at jorda roterer rundt sin egen akse, og den vil stoppe en gang i fremtida. Er gud død eller lei av å gi gaver da? Men for å ta den første påstanden din til sist: Hvis "Ingen har skapt gud" og "Han alltid har vært" og "Det ikke har vært noe før ham" så MÅ ondskapen komme fra gud. Det er inget annet sted det kan komme fra. Med mindre du er enig i at ting plutslig kan oppstå av seg selv uten gudommelig inngripen..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Uff da, den siste der var lei: "Enten MÅ ondskapen komme fra Gud, eller så må noe kunne oppstå uten Guds inngipen". Men det finnes et "forsvar": Man bare sier som så: Det dreier seg om tro og ikke om logikk. Troen er desto mer verdifull som tro dersom man er villig til å tro på ting som er logisk umulig. (Som f.eks. at ondskapen hverken er skapt av Gud eller oppstått UTEN Guds inngripen).
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Det er ikke tro. Det er selvbedrag eller sinnsykdom. Om troen er mer verdifull hvis du er villig til å tro på ting som er logisk umulig, er det bare for de som vil utnytte deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå