2SmåTroll Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg får en følelse av at hvis ikke "alle" blir bedt så er det feil å synd på de som ikke blir bedt. Jeg skjønner det i de tilfellene der alle i klassen, eller barnehagen blir bedt, untatt 1. Det er jo ikke snilt. Men husker i fjor, så ba jeg kun de som var født i samme året som tulla mi i bursdag. Og husker at nabodama da ble litt småfurten for at jeg ikke hadde bedt datra hennes. Hun er 1 år eldre. I år så lurte jeg på om vi bare skulle be jentene som er født i samme året som tulla mi. Men det resulterer jo i at det ikke er alle som blir bedt, selv om ho leker mye med de som både er eldre og yngre. Men må jo stoppe et sted? Hvordan velger dere hvem som skal bli bedt i barnebursdag? bestemmer dere, eller lar dere barnet bestemme?
Ulldott Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg inviterer de han leker mest med (to som er eldre og en yngre) og alle i samme årskull (gutter). Det blir 8-10 gutter tilsammen.Hladde han fått bestemme ville hele barnehagen blitt invitert... )
Ulldott Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 gutter i samme årskull på avdelingen altså... ikke hele barnehagen.
2SmåTroll Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2009 ja, det er nok litt skummelt og la de bestemme. Hører jo det når tulla mi ramser opp alle ho vil be. Det er ikke få.
camilla^ Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Til nå har ungene bestemt selv. Det er de ungene som ungene leker mest med. De leker med jenter og gutter, eldre og yngre, så det går ikke å bare be jentene i samme årskull, eller barna i samme årskull som de. Førsteklassingen min ble kjempe lei seg når de på skolen sa at man bare kunne be alle jentene i bursdagen sin. Så lurer på hvordan det blir til bursdagen hennes. Blir nok muligens bursdags innbydelse i porsten, slik at hun ber de hun selv vil ha. Evt ha alle jentene i klassen, også ber hun de guttene hun vil dagen etter, til lek etter skolen med resten av kakene. For hun kan jo ikke feire bursdag uten bestekameraten sin vist.
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Hos oss ber de de som er født samme året fra samme avdeling.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Poenget må jo være at man ber definerte grupper, eventuelt noen i tillegg. Jeg tviler på at jenta over her ikke får lov til å invitere hele klassen hvis hun har lyst, men det er ikke noe særlig å invitere feks 7 av 10 jenter og 5 av 8 gutter. Så lenge man definerer gruppen skikkelig, bør det være greit for foreldre / barnehageansatte / lærere å forklare noen hvorfor et barn ikke blir bedt. Verre hvis barna skal velge selv. De ombestemmer seg ofte i den alderen.
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Her har vi "løst problemet" med at vi skal ha 2 barneselskaper. Hun går nå i 1.klasse og vi inviterer da alle jentene i klassen den ene dagen. Den andre dagen tar vi venninner utenom skolen og naboene i gata. Da kommer det og noen gutter fra klassen 2-3 stk. men disse invitasjonene deler vi ikke ut på skolen. Vi har rett og slett ikke plass til flere enn 12 stk så da var det greit å dele det opp slik at vi fikk 12 i vert selskap.
Helverine Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 Har tenkt å be jentene som hun er like gammel som, og et par yngre i bhg hun leker mye med. Har også et par venninner med barn på samme alder, som også blir invitert. Vi er midt i flytting akkurat rundt bursdagen, så i år blir det ikke hjemme, men på Hoppeloppeland.
Libido- Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 Vi ba alle i samme årskull pluss noen ekstra venner fra gata.
Kamomille Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har engasjert meg ganske kraftig i denne debatten før:) Jeg mener ikke at man må be ALLE, men jeg mener det er viktig å ha klare skillelinjer på hvem som blir bedt og hvem som ikke blir. Det viktigste for min del er at man ikke utelater neon som burde vært inkludert og at barna selv ikke skal få bestemme at hun/han vil be den og den men ikke den og den. Ikke alle har plass eller anledning til å ha ALLE i klasen eller ALLE i barnehagen. Jeg synes det er helt fair å invitere f.eks alle jentene/guttene, alle på samme kull eller ha andre klare skillelinjer. Da kan man forklare barna hvorfor den og den er bedt men ikke den og den. Det viktige er å ikke la ungene får lov å utelaten en eller få bestemte personer i f.eks klassen eller barnehagegruppen. Hos oss bestemmer vi i samråd bed barna. I fjor ville gutten min ha guttebursdag. Helt greit, men da ble det alle guttene på avdelingen hans. I år ville han ha både gutter og jenter. Da ble det alle 6-åringene. Vi har ikke plass til å ha 25-30 unger på bursdag, så her må vil velge. Men da velger vi innenfor klare skillelinjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå