Gå til innhold

Farskapstest.. Noen spørsmål..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor henvender jeg meg?

Er dette noe som en bør gjøre klar før barnet kommer??

Hvor lang tid tar det ca?

Må både jeg og bf være til stede for å snakke om dette med eventuell lege?

Og til slutt, er det noe spesiellt jeg må vite angående dette?

Setter pris på om dere forteller :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere bestemt dere for å ta farskapstest? BF kan signere et papir under svangerskapet eller på sykehuset om at han er faren. Da må han eventuelt betale en farskapstest selv senere om han ønsker dette.

Dersom BF ikke vil signere på at han er far, vil NAV kalle deg inn etter at de har mottatt fødselsmeldingen din. Om du oppgir BF som far på sykehuset vil de spørre deg om du fortsatt står på det, så vil han bli kalt inn, og spurt om han vil erkjenne farskapet. Dersom han ikke gjør det, vil dere begge, pluss den lille få brev om at dere må kontakte fastlegen for å ta dna test, enten ved skraping på innsiden av munnen eller ved blodprøve. Da står det at det er best om dere går til samme lege samtidig, men det er ikke nødvendig. Det koster ca 200 kr per person å a denne prøven. Legen(e) sender deretter resultatene til rettsmedisinsk institutt, som foretar undersøkelsen av prøvene. Etter resultatet er klart, sender de det til ...(husker ikke helt hva det het), før de sender brev i posten til både deg og BF med resultatene. Dersom BF viser seg å være rett, får han spørsmål om han nå erkjenner farskapet.

Vet ikke om du skjønte noe av dette, eller om det er noe mer du lurer på? Tar litt tid før dere blir kalt inn, her tok det ca 2 måneder før vi fikk brev fra nav, så en måned til før vi fikk brevet om å kontakte en lege. Det vil ta 1-2 måneder å få svar fra rettsmedisinsk institutt, alt ettersom hvor mye de har å gjøre. Om det skjer mange drap osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...