Gå til innhold

Noen som har begavede eller tidlige barn her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden dette er et anonym forum tenkte jeg kunne benytte sjansen til å spørre om dette litt spesielle emnet.

Har selv et barn som er tidlig ute, men ikke begavet som jeg vet om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var et begavet barn. Snakket da jeg var 8mnd, sang da jeg var 9mnd og spilte klassisk piano fra jeg var 2 år

Skrevet

Det spørs hva du mener med tidlig ute? Motorisk eller logisk?

Skrevet

Jeg hadde håpet noen kunne skryte litt enten om seg selv eller kanskje barna?

Jeg var desverre aldri no vidunder barn selv, men nabo jenta vår snakket helt rent fra hun var 2. Kunne lese og skrive når hun var 3 og begynte skolen ett år før, for hun var så flink.

Den dag idag er hun utdannet advokat som gikk ut med topp karakterer.

Hun var også i sin tid en av de yngste som hadde hatt 17 mai tale foran alle menneskene i vår lille by.

Skrevet

Gutten min er tidligere ute enn sine kamerater både språklig og motorisk, men ikke unormalt tidlig.

Han snakket ganske flytende som toåring, kunne telle til femten når han var to og et halvt, og kan "lese" tall og bokstaver, og fortelle hvem de er sine som treåring.

Skrevet

Gutten min gikk når han var 10 måneder:)

Skrevet

Hehe, da benytter jeg anledningen til å fortelle at min første sønn lærte alfabetet da han var 19 mnd, kunne alle bilmerker (med undermerker) da han var 2,5 år. Morsom greie, for han kunne ikke snakke rent engang. Han leste og regnet da han var 4, gangetabellen kunne han på rams da han var 5. Da vennene klatret i trær pugget han fotballresultater på teksttv som 5-åring. Han kunne mye politikk og geografi og diskuterte med voksne det han leste på nyhetene.

Ingen på skolen er slik som meg...sa han da han gikk i 1. klasse.

Nå er han 14 og en helt normal gutt med bare femmere i karakterer. Når det er sagt, har han 10 tommeltotter og uvalig lite praktisk anlagt...

Skrevet

Å gå når man er 10 mnd er helt normalt, ikke spesielt tidlig engang.

Skrevet

Mi jente snakket nesten ikke når hun var 2, men nå når hun er blitt 3 kan hun lese alt mulig, alle fargene, kan ikke telle langt men teller til 12.

Hun tegner også mennesker med store runde hoder med øyne, øyenbryn, nese, munn, ører, armer og bein.

HI

Kom an nå! Skryyyt i vei da så jager vi vekk eventuelle ekle anonyme:)

Skrevet

jenta mi kunne alle fargene (rett) når hun var to år, og da kunne hun telle til tjue. Hun kjente igjen ca 15 bokstaver.

Når hun var tre år og 3 mnd kunne hun lese korte ord (le,sol,måne,pus o.l)

Nå har hun akkurat blitt fire og hun kan lese og skrive det meste selv. Kan stave laaange ord. Alt blir jo ikke alt helt rett, men jammen er hun flink:-)

Skrevet

Har en på 17 mnd som sier fra når hun må bæsje for å gå på potte, har så smått mebynt å si fra når hun skal tisse og men ikke skjønt at det tar tid å få hun på potta :)

Skrevet

Jenta mi snakket i setninger når hun var 1, snakket så og si flytende da hun var halvannet. Når hun var 2-3 begynte hun med komplisert språk. Mange som har bemerket dette med hennes språkevner.

Hun er også svært kunstnerisk anlagt, både med tegning, sang, dans og skuespill. Hun har en fantastisk form for humor og har ofte overrasket oss og andre med sine kjappe replikker.

I tillegg er hun veldig pen / yndig og kjempesnill. Hun er inkluderende overfor andre og vil ikke være med når de andre jentene baksnakker / lager intriger.

Hun er et spesielt barn som jeg får skryt for bestandig. Men for oss er hun bare den gode jenta vår og jeg tenker til vanlig ikke så mye over overfornevnte. Vi har flere barn og vi synes de er unike alle sammen.

Jeg skryter aldri av hennes evner til andre - mer enn i forhold til de andre barna - men når du først spør og jeg kan være anonym - så er det o.k.

Det skal sies at jenta vår fikk en tøff start på livet, da hun var alvorlig og livstruende syk sitt første leveår. Jeg har noenganger tenkt på om dette er grunnen til at hun utviklet seg til å bli den hun er - eller om hun rett og slett bare trakk "vinnerloddet"?

Jeg selv snakket forøvrig flytende da jeg var 1 år. Det er mange kunstnere i familien, både på mors og farsside.

Skrevet

Eldste jenta mi leste enkle ord, som: sol, ape, is, hus, tog, bil osv. da ho var 20 mnd. Hun snakket rent veldig tidlig og kunne navn på de fleste planter (ute) og fugler da hun var 2-3 år.

Nå er hun 20 år og har alltid slitt på skolen pga. ADHD!

Skrevet

For noen flinke skatter dere har! Imponert!

Jeg har 4 barn, og den eldste er tidlig på noen ting, 2,5 år var begynte han med dataspilling, og som 3-åring var han en racer. Begge mine to eldste lærte og lese og skrive av seg selv, den eldste som 5 åring og den andre ikke fylt 5. De begynte tidlig å snakke setninger. Snakket vel flytende, med alle lyder, som 2 åringer. Den eldste gutten min forteller meg om kompliserte ting som jeg ikke har peiling på. Jeg slutter aldri å bli imponert av skattene mine.

Mannen min liker ikke at jeg skryter av dem, men siden jeg er anonym går det vel bra... Han er lege, og er redd for at barna skal møte for store forventninger bare fordi han har kommet langt i livet...:o)

Skrevet

Synes da barna dine høres superflinke ut ;)

Er litt enig med mannen din. Ikke at man ikke skal skryte av de flinke barna, de trenger skryt som alle andre. Men viktig at de ikke legger hele selvfølelsen i sine prestasjoner og blir slike "flinke" barn.

Skrevet

Sønnen min har alltid vært tidlig ute. Han har bestandig vært interessert og grundig og lærte seg kjapt å lese og skrive samt matte når han var ca 5 år. Nå er han 10 og er rimelig reflektert som person, lynskarp i matte fortsatt, men litt "lat" etter å ikke ha fått ordenlig oppfølging på skolen. Leksene tar han et par minutter selv om han har fått til en viss grad tilpasset materiell. så ingen gode arbeidsvaner er innarbeidet, er vant til at ting tilfaller han veldig lett. Sånn i ettertid så skulle han nok ha startet et år for tidlig på skolen for han er ganske moden sosialt også og født tidlig på året, men da vi snakket med barnehagen om dette fikk vi inntrykk av at alle barna var p hans nivå så vi gjorde ikke noe med det. resultatet er at han kjeder seg på skolen og jeg er redd for at han vil søke utfordringer andre steder, men vi prøver å gi han mer hjemmefra samt at han har mange fritidsaktiviteter. Lillebror helt annerledes.. ikke spesielt interessert og veldig kretiv anlagt. Morsomt å se hvor forskjellige de blir hvertfall.

Skrevet

Til anonym 21:44

Det har vært akkurat likt hos oss med tanke på eldstemann som kunne lese og regne da han begynte på skolen. Han er fortsatt lynskarp, men "lat" pga dårlig innarbeidede arbeidsvaner.

Vår nr. to er en helt annen type; praktisk anlagt og ikke interesse for verken tall eller bokstaver nå som 3,5 åring. Førstemann leste og regnet da han var 4 :-)

Skrevet

Babyen min rullet seg fra rygg til mage da hun var tre mnd, krabbet da hun var 5 1/2 mnd og reiser seg nå opp etter møbler 6 mnd gammel:-) Faller ikke i noen begavet-kategori dette, men motorisk tidlig ute, det er hun i alle fall:-)

Skrevet

Til dere som har barn som er "late" på skolen, det var jeg også for alt var dessverre "for lett" for meg. Jeg fikk ingenting tilrettelagt for meg, og jeg er den dag i dag "lat", har ikke gode arbeidsvaner i det hele tatt! Skulle det vise seg at mine barn får det på samme måten vil jeg kjempe for at de får seg daglige utfordringer i skolearbeidet og anbefaler dere å gjøre det samme!

Skrevet

Min er ikke spesielt tidlig, men jeg er litt stolt likevel for han er fem og regner allerede tall under tyve i hodet, type 7+8, 8+5 osv). Det gjorde ikke storebroren før langt ute i førsteklasse så jeg synes han er litt søt da :)

Skrevet

Jeg er en av de som selv er "lat" og har en sønn som er på vei til å bli det. Tro meg, jeg har kjempet meg gjennom skolesystemet på kryss og tvers på to forskjellige skoler, uten at noen hadde ressurser til å gjøre noe med det. Jeg har skrevet til rektor, diskutert med lærerene, hatt kontakt med andre skoler og ressurspersoner osv. I tillegg har jeg prøvd så godt jeg kan å stimulere her hjemme. Men jeg må innrømme at jeg ikke har hatt kapasitet selv til å være fullgod lærer for han. Heldigvis fungerer han godt sosialt, og opprettholder gode karakterer på ungdomsskolen. Men jeg vet at han kommer til å slite når han kommer på videregående...

Det er ganske fortvilende egentlig.

Skrevet

Merkelig at ikke det norske skolesystemet tar tak i dette. Norge skriker etter folk med god realkompetanse, men når barna er "flinke" så får de ikke tilrettelagt dette i det hele tatt. Vi fikk beskjed av skolen at de ikke hadde ressurser og at barn med "spesielle behov" den andre veien måtte prioriteres. Skjønner jo det altså, men veldig synd når man mister interessen allerede på barneskolen fordi ting er for lett. Etter å ha kjempet i 2 år og blitt møtt kun av x antall ekstrabøker og en følelse av at vi var virkelig brysomme, tok vi affære og flyttet han over til en Montessori-skole, og han har rett og slett blomstret opp! Fått utfordringer på sitt nivå og blir sett av lærerne på en helt annen måte. Han gleder seg til å gå på skolen hver eneste dag. Virkelig å anbefale for dere som har "begavede" barn og en slik skole i nærheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...