Gå til innhold

Man kan si mye rart om barnevernet men

Anbefalte innlegg

Skrevet

usympatiske er de! uten respekt for mennesker som har havnet i en vanskelig livs situasjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg har de vært en utrolig god støtte,så det du sier gjelder ikke alle....

Skrevet

Det er den opplevelsen DU sitter med !!!!!!!!!

Jeg vet om MANGE MANGE andre opplevelser som ikke er sånn !!!!!!!!!

Skrevet

Barna MÅ uansett komme først! Det handler ikke om mor og far, men om barn som ikke kan bo sammen med foreldre som ikke kan ta skikkelig vare på dem.

Og det er ikke slik at barnevernet har masse tid og penger til overs slik at de kan se sitt snitt til å hente barn fra hjemmene sine uten grunn. Når mor og far bedriver omsorgssvikt, mishandling etc. så er det bv sin PLIKT å se til at barna kommer ut av situasjonen.

Skrevet

OK flott!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

jo men det har ikke noe med saken å gjøre

Skrevet

Det har jo alt med saken å gjøre. Om du ikke ser at bv er til for barna, og ikke i første rekke for foreldrene, så har du store problemer

Skrevet

Har opplevd bv på godt og vond. Min beste venninne ble tatt fra moren sin i barndommen av utrolig god grunn og til hennes aller beste. Jeg selv ba bv hente meg og mine brødre ut av vårt hjem hvorpå de ikke gjorde de, der de gjorde verdens største tabbe. De ringte på forhånd og min mor sendte oss bort hver gang de skulle komme og til slutt gav de opp....helt feil spør du meg. Jeg vokste opp i et helvete og skjønner ikke den dag i dag hvofor de ikke grep inn når jeg lå på mine knær og ba de gripe inn.

Min barndomskamerat ble adoptert til en velfungernde familie som plutselig ikke ville ha han og bv tok over ansvaret for han, og gjorde en god jobb med han :) Mange skjebner opplever bv på hver sin måte, noen ganger gjør de jobben helt rett, og noen ganger gjør de feil. De er mennesker og feiler de som alle andre og desverre går dette ut over uskyldige barn. Jeg flyttet hjemmefra som 16-åring i likhet med mine søsken, vi taklet ikke mer da. Vi valgte alle skoler så langt borte fra hjemmet som mulig for å kunne komme oss bort, det var den eneste muligheten vi så. Hadde bv gjort jobben sin riktig hadde vi fått den hjelpen vi trengte mange år før dette, men desverre gjorde de feil gang på gang. Slag, misbruk, og psykisk stress er litt av det vi ble utsatt for og vi kan aldri bli kvitt traumene etter det, men vi kan reise oss og vise oss sterkere enn systemet som liksom skulle beskytte oss.

Skrevet

Barnevernet skal være til for å hjelpe familien,omsorgsovertakelse er siste skritt.Du har tydeligvis større problemer enn meg

Skrevet

Så lenge du ikke skriver konkret og hva du ønsker med dette innlegget så blir dette rimelig meningsløst å disktuere

Skrevet

BV`s jobb Må kvalitetssikres. Fordi de har en så viktig jobb.....

Vi må kunne kreve mer av bv enn det vi gjør i dag.

Det er helt håpløst at mennsker skal få lov til å sitte å dømme etter eget forgodtbefinnende.....hva de synes og mener og tenker om hva som er normalt og hva som er spesiellt....

Jeg blir så uendelig provosert av de naive som tropper opp og skriker at alle som havner i bv`s klør har gjort noe galt....for slik er det ikke.

Jeg blir så provosert av de som ikke ser at bv lar være å gripe inn der de burde, og når de blir gjort oppmerksomme på det, trekker på skuldrene og sier, det var synd, men vi må jo huske på at de er BARE mennesker de også, de kan jo feile de også, men når det kommer til saker der de griper inn uten grunnlag, nei, da er de ufeilbarlige......

Åpne øynene og krev kvalitetsikring på BV!!!!!

Skrevet

Du er sånn passe lite smart. Hvis du ønsker et bedre barnevern, som er på banen tidligere, som hjelper flere, ja da trengs det fler ressurser. Et menneske er faktisk bare et menneske, og den saksbyrden politikerne overlater til hver enkelt ansatt i barnevernet er uforsvarlig! Plasser nå ansvaret der det hører hjemme.

Skrevet

jeg jobber i barnehage..og min opplevelse er at det ofte er et voksenvern! de drar saker alt for lang før man griper inn, til barnets beste.... Når det er sagt så opplever jeg som barnehageansatt barnevernet som en god samarbeidspartner. De kan jobben sin og er gode veiledere i forhold til barnehagen og i forhold til alle de familiene vi har jobbet med...!

Men de vil jo aldri bli "populære"...ivertfall ikke hos de familiene som blir besøkt av barnevernet. Dvs.. de foreldrene som selv ser at de ikke strekker til på alle punkter ser nok en stor støtte i barnevernet. De driver utrolig masse god veiledning inn i hjemmet. Det er ikke en selvfølge at man kan å være gode omsorgspersoner bare fordi man har klart å trykke ut et barn...

Skrevet

Selv om bv gjør en fabelaktig jobb flere steder, så må man innse at det er en fabelaktig jobb de gjør.....Fabel, skjønner???

Ofte gjør de en meget god jobb. Og ja, de har nok for få ressurser til å gjøre jobben sin, men nå har jo regjeringa lovet mange millioner mer til bv for å styrke dette.

Men jeg mener at det er ikke bare det som skal til for at de skal kunne gjøre en god jobb.

Man må kunne kreve at de også følger de lover og regler gitt for dem å jobbe innunder. Man må kunne kreve at de kvalitetsikres. Vi kan ikke overlate en slik viktig jobb til tilfeldighetene, og personlige synsinger og motsetninger.

Jeg sier ikke at de skal kunne bli populære hos alle. Men man må ha det slik at det ikke kan sås tvil om jobben de gjør.

man kan innføre enkelte ting som vil hindre endel konflikter mellom foreldre og bv.

Hvis man krever opptak av alle møter mellom bv og "klient", så har man beviser for hva som har skjedd og blir sagt, og man slipper da diskusjonene om hvem sa hva og ikke minst, så vil dette kanskje føre til at bv ansatte som har en tendens til å gå langt utenfor deres virke, at disse begynner å holde seg til de lover og regler de skal holde seg til.

Dessuten vil bv da ha beviser for hvis noen av "klientene" deres oppfører seg underlig, rart, spesiellt, eller truende, og man vil da slippe å måtte bevise for noen hvordan det egenlig var.

En annen ting er at det vil være en stor fordel dersom en bv sak blir behandlet i nabokomunen, og ikke i bostedskomunen (nyttig ved små komuner), for da slipper man å risikere "kammeraderi".

Slik som "vi har samarbeidet godt med det mennesket i flere år og ser ingen grunn til å tvile på dennes ord", i slike tilfeller har "klientene" tapt i utgangspunktet.

Man må kunne kreve at et bv skal være et objektivt organ, og ikke allerede ha tatt melders ord for sannhet.

Man må kunne kreve at bv griper inn der de skal gripe inn. De skal ha ressureser nok til å ta i mot alle bekymringsmeldinger som kommer, og ta seg av de barna som trenger det.

Jeg vet at det ikke er slik i dag.

Men jeg har alikevel lov til å kreve at jobben de gjør kvalitetsikres.

Jeg nøyes ikke med at de stakkarene er overarbeidet.......det holder ikke, for jobben deres er så altfor viktig til det.

Vi krever av næringslivet ellers, vi krever av det offentlige ellers, så hvofor krever vi ikke at de som skal verne om det kjæreste vi har i livet skal kunne, og ville og makte å gjøre jobben sin?????

Hvis du blir feiloperert, vil du si til deg selv eller alle andre at " uff, nei, den stakkars kirurgen var bare overarbeidet, han kan ikke noe for at han fjernet feil bryst på meg, det var bare et menneskelig uhell"???

Eller vil du klage og kreve at de endrer rutiner, eller sørger for en eller annen form for kvalitetsikring??

Hvis du flytter til et nytt sted, og naboen din, den søte snille hjelpsomme naboen din, synes at du er nå en underlig skrue, fordi du innreder ikke huset slik hun gjør, eller du ikke lager tilstrekkelig med middager fra bunn av, ikke liker klærne ungene dine går i, kanskje barna dine er skitne etter å ha lekt ute en hel dag.

Hvis denne snille naboen, som forøvrig hele bygda kjenner som snill og hjelpsom, og grei, hvis hun leverer inn en bekymringsmelding til bv på dere som familie????

Og bv, som har samarbeidet godt med denne snille damen som alle liker i mange mange år, velger å starte en undersøkelsessak på dere.

Og de svarer deg i første møtet at "nei, denne damen har vi hatt tett og godt samarbeid med i mange mange år, så vi har ingen grunn til å tvile på hennes ord". Hva tenker du da??? hva går gjennom hodet ditt??

BV presser på, og vil vite mer om dere som foreldre, nei, barna er de ikke så interessert i, for bhg og skole har meldt at det ikke er noe med barna, de ligger tilogmed foran i utvikling både språklig og motorisk.

De vil vite noe om deg, fordi de tror de vet noe om deg som de ikke har lov til å vite enda.

Og gjett hva, når du fordi du aner at dette ikke går bra, sier nei til at de kan kontakte din lege for å få vite noe om deg, så truer de deg med omsorgsovertakelse. De velger å ikke kontakte legen til barna, for der er jo ikke noe...men de vil gjerne kontakte din lege . Hva går gjennom hodet ditt da????

Du har ellers de beste skussmål, både fra familie, venner, bhg og skole......men denne søte snille naboen, som har samarbeidet godt med bv i mange år, og de velger å tro henne pga dette.

De vil selvfølgelig finne ut at det ikke var noe i din familie, men det er vanskelig å svelge et "nederlag", og siden de gikk så hardt ut mot deg til å begynne med så må det finnes en bittteliten ting ihvertfall som forsvarer det faktum at de gikk så hardt ut mot deg.

Derfor avslutter de saken, de henlegger den ikke (det er det forskjell på, når den bare er avsluttet, så kan de åpne den igjen).

Tenker du i ditt rettferdige sinn at, uff stakkars, de var jo bare overarbeidet????

Eller blir du arg, og ønsker at denne etaten skal kvalitetsikres slik at ingen andre opplever det samme som du???

For jeg lover deg, dette kan skje også deg. For denne etaten stakkar er jo så overarbeidet, og så må vi huske på at de bare er mennesker.....

Jeg ønsker meg et barnevern som fungerer, og som gjør jobben sin. Og som man kan stole på, fordi de skal verne om de mest sårbare menneskene som er, nemlig barna......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...