Blåmandag¤ Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Så får de som ønsker det bli så provosert de bare ønsker. Jeg har født 3 barn. Første gang tenkte jeg at jeg skulle føde naturlig, uten smertestillende. Jeg gav etter en stund ute i fødselen, og fikk da pudentalblokade. Det var noe ordentlig dritt, for å være litt plump. Riene stanset opp, og fødselen som til da hadde gått fort, stoppet helt opp. Fosterlyden ble svakere, det ble satt drypp og sprøyter, før jenta kom noen timer etterpå. Meningen med pudentalblokaden er vel at den skal bedøve i den siste delen av fødselen (utpressingen), det ble helt feil for meg. Presset i over en time,både babyen og jeg var utslått lenge etterpå. Nå er ikke det i seg selv så uvanlig kanskje, men jeg gir bedøvelsen skylden. Fødsel nummer 2 var helt jævlig. Uten smertestillende, det rakk jeg i grunnen ikke. Jenta satte seg fast, det skjønte jordmor først etter at jeg hadde forsøkt å presse ganske lenge. Babyen var stjernekikker viste det seg, og lege ble tilkalt. Masse styr med snakk om ks, men sugekopp eller tang i første omgang. Legen fikk faktisk snudd babyen, etter det kom hun veldig kjapt ut. Huff, huff huff, for en fødsel. Jenta gråt fra hun kom ut, og gråt og gråt i mange måneder etterpå. Selvfølgelig kan det være tilfeldig, og mange barn gråter mye når de er små, men jeg tenker mitt om det. Hvordan jeg turte å bli gravid igjen, skal gudene vite. Fødsel nummer 3 startet med ganske kraftige rier. Vi kom såpass tidlig på sykehuset at jeg kunne få epidural om jeg ville. Den virket med en gang, og riene ble ikke svakere. Jeg måtte riktignok ligge i sengen med drypp, men det måtte jeg de andre to gangene også, så for meg spilte ikke det noen rolle. Det var bortimot smertefritt, men presset og riene kjente jeg godt for det. Det tok ikke spesielt lang tid, og fødselen ble så fin! Alt var så kontrollert og rolig, og babyen kom i løpet av et par pressrier. Babyen var veldig våken og veldig harmonisk fra hun ble født. Ammingen, som skar seg med barn nummer 2, fungerte også fra begynnelsen. N
Blåmandag¤ Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #2 Skrevet 17. oktober 2009 Når jeg tenker tilbake på fødslene nå, er det den siste jeg husker som en fin opplevelse. De andre to var jævlige i forskjellige grader, og kan ikke på noen måte sammenliknes med de første. Bare så det er sagt, har jeg 18 måneder mellom fødsel 2 og 3, så det er ikke hukommelsen som svikter meg her. Hurra for epidural!
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg kommer, uten tvil, til å takke ja til det jeg kan få av smertestillende. Jeg borrer ikke en tann uten bedøvelse så hvorfor føde uten?
Blåmandag¤ Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2009 Det negative jeg har hørt om epidural stemte ikke på meg i alle fall. Legen som satte den på meg var veldig positiv til epidural selv. Hehe.
Mayken Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har hatt epidural ved begge mine fødsler. Første gang pga styrtrier og andre gang bestemte jeg det før fødselen. Ble satt i gang med andremann og gikk jaggu rett på styrtrier der også. Epiduralen funket kjempefint, fikk slappet av før det store "slaget". Pressriene og alt det kjente jeg selvsagt, men slapp alt det før. Det at begge barn ble tatt med vakum er en annen sak, hadde ikke noe med epiduralen å gjøre noen av gangene. Har hatt fødsler på henholdsvis 10 og 7 timer fra første rie. Nå sist var jeg så uheldig å få spinalhodepine etter epiduralen, noe av det jævligste jeg noen gang har opplevd, lå rett ut i 3 døgn etter fødselen før jeg fikk behandling, men da de først gav meg behandlingen forsvant den umidelbart. Skulle vi noen gang hatt en unge til, hadde jeg valgt epidural da også
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Epidural er himmelen når den først virker ) Men jeg fikk skrekken når de var så uheldige å treffe ett nervenett når de skulle sette den. Det var VONDT det. *skrekken* Og min fødsel endte med vakuum og en baby som ikke var i god form når han endelig kom til verden. Om det var pga epiduralen vet jeg ikke, men vet jo at flere fødsler kan ende med vakuum, tang med epidural. Ble også veldig kvalm va 20 min etter de hadde satt den, spydde som en gud og fikk ikke fort nok ny spykopp så det endte med at jeg spydde med full kraft i den allerede fulle spykoppen. SPLASH, spy over hele meg. Les: Spesielt ansiktet og håret. Hærlig! hehe.. Men ja, når de virker så er det himmelen
Libido- Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Helt enig!! Jeg trodde jeg skulle dø av smerter. Prøvde alt mulig viss vass som jordmoren foreslo; bad, lystgass og akumpunktur. Tenkte ikke selv engang på epidural.. hadde så vondt at jeg ikke kom på det! Heldigvis spurte hun om jeg ville ha det. Og smertene ble HELT borte. Kunne slappe av, le og "kose" meg =) Neste gang skal jeg ha epidural når jeg setter foten over dørstokken ;-)
Liljekonvall<3 Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg syntes det er veldig flott at epidural er et tilbud og et alternativ om man trenger det! Jeg har kun født en gang, og har ingen å sammenligne med, men jeg fødte helt naturlig og hadde en drømmefødsel likevel. Det tok 23 timer, men taklet smertene bra.. Likevel, jeg syntes det var utrolig deilig å vite at om det skulle bli for ille, så hadde jeg hatt noe å ty til. Så epidural er virkelig ikke utelokket om neste fødsel ser ut til å bli et rent helvete!
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 etter 2 døgn med rier uten å få sove, var det godt med epidural..men det viste seg at det skulle bli problemer med meg og epidural alikevel..fikk alldri pressriene, så jeg måtte presse i vanlige rier, holdt på i 2 timer.til de måtte til med sugekopp, de trodde hun var stjernekikker, men nei var ikke det men hun er den mest tolmodige og blideste babyen jeg noengang har sett, og ligger et skritt forran i milepælene
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Epidural var det som å komme til himmelen, har bare positive ting å si om det=) Brukt lystgass under syingen, da jeg ble klipt og revnet en del. Var "sjitafull" men så snart jeg tok bort masken var jeg tilbake til normal=)
Ella & gull med smilehull Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 Her bidro epiduralen sterkt til en svært positiv og god opplevelse av det å føde.
Ulldott Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har hatt høyt blodtrykk i mine svangerskap og måtte derfor ha epidural begge gangene jeg fødte. Jeg har helt motsatt erfaring...epiduralen ødela begge mine fødsler. Førstemann var stjernekikker og fødselen var lang og hard. Alt gikk bra helt frem til epiduralen ble satt. Riene stoppet opp, det ble satt drypp som skulle få dem i gang igjen. De kom aldri skikkelig igang og det hele endte med at han ble tatt med kopp. (noe som ødela underlivet mitt...) Andre fødsel gikk mye raskere. Nok en gang insisterte jordmor på epidural pga blodtrykket. Mens epiduralen ble satt kjente jeg at ungen var på vei ut, intens trykketrang! Da anestesilegen var ferdig hoppet jeg opp i sengen og ungen var klar til å komme ut. Legen satt noe som skulle minske smertene i utdrivningsfasen. Ungen var ute med halve hodet da den ble satt. Alt stoppet momentant opp og ungen forsvant inn igjen... Epiduralen ble skrudd av og med elendige rier klarte jeg til slutt å presse ut hodet igjen. Hun ble stående med hodet ute over flere ueffektive rier. Da hun ble født pustet hun ikke. Heldigvis fikk de liv i henne ganske raskt. Jeg liker IKKE epidural!!! )
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #14 Skrevet 18. oktober 2009 Dette er nok veldig individuelt, jeg har hatt to flotte fødsler uten noen form for smertestillende. Vondt er det jo, men det var verdt det for min del.. Følte jeg fikk en veldig tilstedeværelse på fødslene mine, er godt mulig man får det med epidural og altså, men for meg var den smerten positiv. Har flere venner som har fått en forferdelig fødsel pga epidural, det riene har stoppet opp og det ha endt med drypp og gjort vondt likevel og i tillegg tatt lang tid. Forstår godt man velger epidural, men som sag tror jeg også det er svært forskjellig hvordan den fungerer.
mozell Skrevet 18. oktober 2009 #15 Skrevet 18. oktober 2009 Ja, når den fungerer som den skal er det som å komme til himmerike...det var det i hvert fall under min første fødsel. Andre gang fungerte den forsåvidt greit, men forsvant på et eller annet vis da jordmor skrudde den ned (for å få fart på riene). Så da var det rett fra himmel til helvete igjen for min del, hehe.
Jada-har fire små Skrevet 18. oktober 2009 #16 Skrevet 18. oktober 2009 jeg har litt motsatt erfaring enn deg, jeg, da. Med førstemann fikk jeg epidural, fødselen toklang tid og riene var vonde. Jeg var veldig glad for å få epidural. Men jeg tror den gjorde fødselen enda lenger. Da jeg skulle presse måtte jeg presse med viljen fordi jeg kjente nesten ikke pressriene. Jeg brukte lang tid på å få henne ut, itillegg var hun en stjernekikker. Jeg var helt utslitt da hun kom, mistet mye blod og brukte vel over en måneds tid på å komme i form igjen etterpå. Med andremann tok fødselen 5 timer fra jeg merket riene. Vi rakk ikke noe smertestillende, selve pressingen tok sikkert bare et kvarter før han var ute, jeg kunne dusje med en gang etterpå, jeg var i sorform og hadde besøk av svigermor flere dager:), noe jeg aldri hadde orket med førstemann.. Håper jeg slipper smertestillende neste gang, men jeg er selvfølgelig veldig glad jeg kan få det hvis riene blir veldig vonde og over veldig lang tid:)
erteposen + 4 Skrevet 18. oktober 2009 #17 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har født både med, uten og tatt ks. Jeg elsker dop, men å sette epidural likte jeg ikke. Samtidig var en førstegangsfødsel uten heller ikke ille.
Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #18 Skrevet 18. oktober 2009 He he, og jeg har født én med epidural og én uten, og det var uten yvil best uten. Ekkelt å bli helt lammet av den den epiduralen, og hadde mye bedre kontroll uten :-) Er nok individuelt, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå