Gå til innhold

Å ikke melde avbud til bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inviterte flere til barnebursdag og sendte ut skriflige invitasjoner til alle. Det sto at hvis de ikke kunne komme var det fint om de kunne ringe og si fra, til mobilnr. Sendt ut 2 uker i forveien. Likevel var det to stykker som ikke kom, og foreldrene ringte ikke for å melde avbud.

Er ikke det dårlig gjort? Dårlig folkeskikk? Ble skikkelig irritert på dem merker jeg. Heldigvis hadde vi invitert en del da, så det ble mange nok. Men hva feiler det sånne folk egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det går jo ann å glemme? Det kan skje den beste.....

Skrevet

Dårlig folkeskikk å ikke gi beskjed. Spesielt når du har bedt om det, men man burde uoppfodret kunne klare å gi beskjed om man ikke kan komme

Skrevet

Hvis du sendte ut 2 uker i forveien tipper jeg at de ganske enkelt har glemt det. Ikke noe særlig ålreit, men faktisk noe som kan skje den beste.

I tillegg finnes det en del "helgebarn" hvor mor og far kanskje ikke har verdens beste kommunikasjon.

La tvilen komme dem til gode, de har neppe gjort det av vrang vilje.

Jeg har begynt å be om svar uansett, sånn at jeg kan "purre" på de som ikke svarer, i hvert fall om det er til barnehagebarnet.

Skrevet

Jeg har selv nettopp delt ut invitasjoner. Har ikke delt ut så mange, for har ikke så stort plass. Tør heller ikke å dele ut til for mange enn for lite, for hvis alle kunne komme, så blir det veldig trangt. Så har delt ut til akkurat så mange som jeg syns er nok plass til. Og nå er jeg kjempe nervøs for at ingen kan komme. Er redd gutten vil bli kjempe skuffet om ingen kan komme.

Skrevet

Jeg har to store barn som er i bursdager 1-2 ganger pr måned. Det er ganske mange bursdager det. Jeg har glemt å melde avbud i to bursdager. Ene gangen glemte jeg å melde avbud da barnet mitt var sykt og det gikk i ett hele dagen. Andre gangen glemte vi hele bursdagen. Sikkert kjipt for de det gjelder, men jeg syns selv jeg er flink til å gi beskjed og vi møter ALLTID i bursdager vi er invitert i. Hos oss har faktisk ikke ungene et valg engang.

Invitasjoner to uker i forveien er alt for lang tid. Vanligvis får de invitasjonene 3-4 dager før bursdag max, og vi ligger unna fredagskveld og lørdag, slik at folk ikke må være hjemme i helga for å komme. Jeg har en sønn som ikke har kjempesterk tilknytning til de fleste i klassen, og vi velger da alltid å dra hjem til folk med invitasjonene. Da får vi slått av en prat med foreldrene og en antydning om de kommer eller ikke.

Jeg har vært i en bursdag der 7 av 10 inviterte ikke kom og det var tragisk. Ingen beskjeder kom heller. Problemet da var at det var lørdagsfeiring, forlk dro på hytta eller til byen og glemte bursdagen, og invitasjonene var sendt ut for mer enn en uke siden.

Kan godt snakke om mangel på folkeskikk, men et barneselskap er ikke som et bryllup, det er faktisk utrollig mange selskaper man skal huske på, og forholde seg til, og det er menneskelig å feile. Jeg tror at det som feiler sånne folk er at de er en smule mer travle enn dere antakelig.

Skrevet

Jeg synes også det er irriterende. Det er klart alle kan glemme, men det handler også om folkeskikk. For min eldstes del har jeg alltid lagt bursdagen på søndag ettermiddag eller en hverdag slik at helgeturer ikke blir noe særlig berørt. Allikevel opplevde vi nå sist at 6 av 18 ikke kom og ikke ga beskjed. For fire av dem skjedde det samme året før. Kanskje de er veeeldig glemske, men jeg tror det er mest sløvhet dessverre...

Skrevet

Sendte du virkelig ut innbydelse to uker før? Det er altfor lenge, lett å glemme hele greia da.. Max en uke før, da henger vi innbydelsen på kjøleskapet og vet at førstkommende onsdag er det barneselskap.

Jeg har tre barn som blir bedt i bursdagselskaper, så på de travleste månedene i året (barn blir av en eller annen grunn født i puljer) er det flere selskaper i uka. Da må jeg innrømme at jeg irriterer meg grønn over selskaper på lørdagene, det er liksom eneste dagen i uka hele familien har fri og kan gjøre noe sammen, også blir alt "ødelagt" av et selskap midt på dagen, rekker ingenting hverken før eller etter.. Men ungene mine går alltid i selskap, og kan de ikke komme pga sykdom e.l. gir vi alltid beskjed, er enig i at det er god folkeskikk.

Skrevet

enig at man bør gi beskjed!

pleier å skrive: "gi beskjed om du ikke kan komme på tlf..." på invitasjonene ;)

må også inrømme at jeg har glemt det et par ganger... men da har det vært fordi noe har kommet i vegen. tror ikke det har skjedd mer enn max 2 ganger og jeg hadde veldig dårlig samvittighet etterpå :(

(har en unge som har gått igjennom dette kjøret fra hun var 4 til hun var 10)

og ikke send dem så tidlig...

som sagt over her max en uke før!

og helst ikke i ferier og på lørdager...

best i ukedager faktisk, for da skal man vanligvis ikke noe annet allikevel... ;)

Skrevet

Takk for råd og kommentarer. Skal sende ut max en uke i forveien en annen gang, og unngå lørdag.

Ellers synes jeg det er veldig fint av dere som melder avbud, for det er veldig trist for barnet om det kommer svært få uten at man vet hvorfor. Nei, barneselskap er ikke et bryllup, men et barneselskap handler også om et barns følelser, og nettopp derfor viktig å vise litt omtanke synes jeg.

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...