Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Noen som trener og spiser fast som også har mange strekmerker på magen og andre deler av kroppen..?? Jeg har fått inntryk av at kvinner som trener og spiser sunt før, under og etter svangerskapet ofte slipper mange strekmerker, og kommer lettere ned i vekt igjen etter fødsel.. Er det bare noe tull, eller ligger det noe i det?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har hørt at det er mye arvelig dette med strekkmerker. Men det skader ikke å være sunn og å trene både før, under og etter svangerskapet uansett:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Strekkmerker kommer av hormoner, så...... Men at de som trener fast, har større muskelmasse og dermed lettere kommer i normalvekt etterpå, er nok noe i:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Når man får strekkmerker er det ofte genetisk og/eller hormonelle årsaker som ligger bak, men det er riktig som en over her sier: å spise sunt og å trene er viktig.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Min mor ble full av strekkmerker da hu var gravid,men jeg fikk ikke ett..
It's all about me Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg trener aldri, spiser akkurat det jeg føler for og har ikke fått et eneste strekkmerke i noen av svangerskapene. Så her stemmer det ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har strekkmerker, på baksiden av låra og litt på hofter. Det er samme sted som min mor har strekkmerker. Mine kom da jeg kom i puberteten, jeg er nå i mitt første svangerskap i uke 28 og ikke sett noe til noe på magen enda.. Min mor har født 6 unger og har ikke et strekkmerke på magen.. Håper jeg også slipper..
respektatauten Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 jeg fikk mye strekkmerker da jeg gjikk gjennom puberteten, på rumpe, hofter, lår og pupper. da trente jeg ofte flere ganger hver dag og fikk idrettslinje så jeg var sunn og levde "riktig" med tanke på kosthold og ting man burde holde seg unna.. det må nevnes at jeg har grov benbygning og mye, tunge muskler, og veier overraskende mye i forhold til det det ser ut til.. nå i graviditeten har jeg spist akkurat det jeg har følt for fordi jeg hadde ekstrem morgenkvalme og gikk ned 10kg på 8uker... jeg har likevel bare lagt på meg igjen 7kg til nå, i uke 36. 5 av dem har komt siste 3-4ukene, og det var ikke noe skinn til overs å fylle ut, men likevel har jeg ikke fått noen strekkmerker, og da har jeg ikke trent noe siden i fjor sommer.. så nei, teorien din stemmer ikke på meg:) regner med jeg er fort tilbake på startvekta, da jeg forsatt har 3kg "igjen å gå på" (men vet at jeg må jobbe med skinnet på magen for å få den flat igjen, selv om vekta sier jeg er tilbake til utgangspungtet!) jeg holder heller med alle som sier det er hormonellt eller arvelig betinget. men klart det er jo ikke dumt og kan virke forebyggende å trene og spise riktig før, under og etter en graviditet! er aldri dumt å være sunn og frisk, og en får jo ofte en lettere fødsel om en er trent og fysisk forberedt:)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg var normalbektig før jeg ble gravid, trente annenhver dag og spiste sunt.. La på meg 12 kilo i svangerskapet og fikk en unge på 4800g. Alle kiloene jeg la på meg var over magen, hadde ifølge legene mye fostervann, stor morkake og lå langt over skjemaet på sf-målene. Så ja jeg fikk strekkmerker på magen, ikke så veldig mange, og alle under navelen, men noen fikk jeg. Magen min var helt enormt stor. En uke etter fødselen hadde jeg gått ned 15 kilo og veide 3 kilo mindre enn før jeg ble gravid. Tror nok kosthold, hvor mye du går opp og hvor veltrent du er har noe å si for hvor fort du går ned igjen. Men strekkmerker tror jeg er mye genestisk, noen har rett og slett mer tøyelig hud enn andre..
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 Svært veltrente folk har STØRRE sjanse for å få strekkmerker. http://www.pasienthandboka.no//default.asp?mode=document&documentid=23933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå