♠️SparEss♠️ Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Jenta vår blir 1 år 26. desember og jeg ser for meg en enorm haug med pakker både under juletreet og på bursdag siden vi har en familie som ikke sparer på gavene til de små. Har ønsket oss ullklær og litt nyttige ting siden det kan bli vanvittig mye leker hvis alle gir det til både jul og bursdag. Ønsker å høre alle deres ideer om hva man kan ønske seg til en 1 åring som egentlig har det hun trenger og mere til. Opplevelser og gaver man har nytte av i lengre tid hadde vært fint
Gjest Tale30 Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Jenta vår blir et år lillejulaften, så jeg skjønner veldig hva du tenker på Vi har i alle fall fått innvilget sangbøker med noter til å spille gitar, en med de gode gamle Egner osv, en godnattsanger og en med julesanger. Vi kommer til å ønske henne ting som skal inngå i sanserommet vi planlegger for henne. Farmoren min skal sy en sånn pute som det er plass til 4 voksne på, dette skal bli en lesekrok, hvor vi skal henge opp lamper i ulike farger. Samme farmor syr en sånn fallskerm i regnbuefarger som barna kan ligge oppå mens de voksne blåser såpebobler og blafrer med fallskjermen for å lage bølger. Vi ønsker også instrumenter til henne, som for eksempel bongotromme, som hun digger å klaske på, slikt klokkespill osv. Planen er å fylle tiden utenom barnehagen med musikk, barnebøker og koooos, og det tror jeg vi får på et slikt rom Vi vil også trenge klær for å ha i barnehagen, så er ikke redd for at folk skal gå tom for ideer Fra oss får hun et rødt lekepiano fra Sprell til brusdagen (Et slikt som gutta i Senkveld ødela for Marit Larsen) Jenta elsker å hamre på Piano. Til julegave får hun gyngehest.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Det jeg lurer på er når dere feirer dagen til barnet deres? Min guttunge fyller ett år 22.12, og jeg aner ikke om jeg bør legge feiringen til nærmeste helg eller hva. Tenker også på dette i forhold til at både svigerfamilie og mine foreldre har reisevei til oss. Er kanskje dumt å feire bursdagen på selve dagen når det både er tett oppunder jul + at det er en vanlig ukedag. Har dere noen tips?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Hvis du på død og liv MÅ feire bursdagen til Jesus, så velg en dag i november. Alt av julemat og jule-stæsj er tilgjengelig da, og Jesus kommer ikke likevel. Dessuten er han antakelig født på høsten en gang. Falske julenisser er også lettere å engasjere på andre datoer enn 24.12.
Gjest Tale30 Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har tenkt på dette. Vi kommer til å feire lillejulaften nå i begynnelsen tror jeg når bare den nærmeste familien skal være med. Når jenta begynner i barnehage og skole blir det vel naturlig å legge det til siste dag før ferien eller noe liknende. Vi kommer også til å feire navndagen hennes på sommeren, slik at hun kan få de typiske sommertingene da, som sykkel osv. Men det blir bare feiret av foreldre og eventuelt besteforeldre hvis de vil. Vi kommer til å ha forbud mot kombinerte gaver, julepynt og julekaker på bursdagsbordet. Det skal ikke bære preg av at det er jul. Vi er forberedt på å bli hatet av jenta når hun kommer i den trassige alderen
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Min niese har bursdag 22 des, denne blir feiret hvert år som en vanlig bursdag, Det er helt vanlig kaker, ingen julepynt eller julepapir på pakker. Vi ser ingen problem med dette. Hun har feier slik i 15 år, Vi har også en time og tredve min kjøretur en vei, men vi reiser gladelig turen for å feire henne. Selv med et lite barn i bilen.
prekæs Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Feirer alltid på dagen (25/12)med typisk bursdagsmat. Pølse og potetstappe etc. Jeg vet rett og slett ikke hva han trenger, og kommer til å ønske gavekort/penger til både jul og bursdag. Tror folk stort sett har en sum de går etter, så gjerne en liten leke som er stas for en 4 åring pluss penger. Samler også bestikk til han så mulig vi ønsker noe av det. Det er greit å kunne ha noe ståenes til vi kan bruke det til noe han trenger eller ønsker seg. Han har klær og utstyr så det holder, det samme med leker. Det er helt uakktuelt å feire dagen utenom datoen hans. Har man bursda så har man bursdag:)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Hvorfor ikke en liten leke som er stas for en 4 åring UTEN pluss penger? Har man bursda, så har man bursda. Men Jesus HAR jo ikke dét på 24.des. Bare velg en dag i November. Jesus gir f. bare dagen blir feiret en gang i året.
Gjest Tale30 Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Ikke heng deg så mye opp i Jesus. Julen har eksistert lenge før det var snakk om noen Jesusfigur. Tror barnet ville slitt mer med å feire julaften i november enn å forskyve sin egen bursdag noen dager av praktiske hensyn. Dessuten vil en slik forskyving selvfølgelig medføre at de får feire en dag ekstra siden ingen ville finne på å la bursdagen gå forbi i stillhet fordi den allerede er feiret på feil dag.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 OK. La oss droppe Jesus, siden julen har eksistert lenge. Men hvis voksne kan gå på julebord i november, hvorfor kan da ikke familien ta sin julemiddag i november? Hva er det med denne dagen (24.12) som gjør at absolutt alle må ha barne- og familie julen akkurat da, når voksen-julen er svært fleksibel? Ikke religion. Ikke solhverv (da skulle man jo feiret 21.des). Ikke nissen. Men hva?
prekæs Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 Saken er vel likevel slik for de fleste at man har en sum å gå etter. En sum man gir til/for til andre barn det er naturlig å gi til, noe som ofte stemmer overens med det man får igjen. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde gitt en tennisball til en tier selv om den ungen kun ønsket seg denne ene tennisballen. Hadde puttet på noen kroner i tillegg for at det skulle stemme sånn nogelunde med det andre nære små slektninger får. Klart det. Det er helt sikkert korrekt her inne, men har litt sansen for å gi slik at det blir rettferdig økonomisk overfor nære små slektninger. Hva Jesus gjør har ingenting med saken å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Hva Jesus gjør HAR noe med saken å gjøre, hvis han stadig feirer sin bursdag omtrent samtidig med din unge. Enig i at det er greit at va man gir stemmer overens med hva man får. Så hvis du gikk ut med at du ønsket bare en liten lekebil eller tennisball eller noe, så kunne du jo gjøre det som ledd i en generell ned-skalering av gave-utvekslingen mellom slektninger.
prekæs Skrevet 17. oktober 2009 #14 Skrevet 17. oktober 2009 Akkurat det er jeg helt enig i, men det er rart med det. Å ta det opp blant flere titalls glade givere er ikke alltid så enkelt. Hadde vært morsomt og kreativt å bare kunne handle gaver etter hva som passet. "Folk flest" tror jeg oftest kjøper seg det de trenger og ikke trenger når de trenger det (evnt. ikke trenger det) Derfor ender man opp som håpløs å kjøpe gaver til. Hadde minsten ønsket seg lekebiler til en tier, hadde han fått 30 fra hver. og da hadde det vært bedre med ett gavekort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå