Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Når man blir mamma og har permisjon så blir man også automatisk husmor?? Det kan nesten virke sånn på min samboer. Greit nok at han aldri har vørt flink til husarbeid, vaske klærne sine, støvsuge, lage mat osv.. Men nå er han blitt ENDA mer lat. Det virker som han tror jeg skal gjøre alt, siden jeg har permisjon og bare går hjemme å dasser (i hans øyne) ? Igår lurte han på hvorfor JEG var så sliten, jeg som bare koste meg hele dagen. Lille snupp på snart 5mnd er veldig snill, sover om natten og skriker nesten aldri. Men gjett om hun krever mye på dagtid, siden hun nesten ikke sover får jeg ingen peuser. Om kvelden er jeg utslitt å gleder meg til å legge meg. Og det er vel sånn de fleste mødre har det, altså vanlige dødlige som meg Han har to store skittentøyskurver og to ikea poser stappet full med tøy som har hopet seg opp over tid. Han klager på at han ikke har rene boksere eller tskjorter. Jeg har aldri tatt ansvar for hans private, kun mine og felles ting, og nå er det snuppa sitt på toppen. Det er ting jeg spør han om han kan gjøre med meg, rydde/vaske kjøkkenet grundig, skrubbet ovnen, platene +++. Og idag har jeg vært dritflink å gjort alt selv, selvom snuppa har krevd sitt. Han har fri annenhver lørdag, og idag var det fri. Men tror du ikke moren hans jo ja jeg har et godt forhold til henne) sa at han måtte være med å rydde, vaske og stenge hytten for vinteren? En hytte han ikke har vært på på 5år! Og fri helgene hans er mine høydepunkt (avlastning og familiekos)!!! Hvordan kan han si JA til noe sånt når han ikke har orden her hjemme? Og virkelig trenger helgen sammen med familien sin, og kanskje få vasket litt klær som ligger å stinker på badet? Kanskje han for èn gang skyld kunne badet og lagt snuppa, og ikke komme hjem midt i leggetid og dermed ikke fått kose med babyen sin? Uff jeg er litt fortvila, han har en jobb hvor han veksler på å jobbe 9-16, 9-18 og 12-21. Dagene han jobber 12 står han ikke opp før 11, og jeg har gitt opp å vekke han, da blir han bare sur selvom han sier jeg må vekke han. Vi har mange gode stunder, men hva hjelper det når jeg blir trett og sliten av et evig strev om å ha det pent og ryddig. Hadde håpet barseltiden kunne bli kos, men hver dag har jeg dårlig samvittighet for å ikke strekke til som husmor... Ps, vi har snakket om det flere ganger, i ro og fred. Hver J**** gang sier han at han skal bli flinkere, og er såååå glad i meg. Ga egentlig opp for lenge siden å tro på at han skal bli så flink.... inn det ene, og ut det andre..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Hehe, leste litt selv, å det virket ikke SÅ ille med skittentøyet.. men tilføyer at soverommet er bomba med skittentøy i tilegg (kun hans klær og håndklær etc.) Han har også et akvarium som jeg tok avstand fra fra dag 1. Det er skittent som fy! og blir bare skiftet på hver 3.mnd. Jeg synes virkelig synd på de som lever oppi det, og det er flaut å ha folk på besøk som ser det. Flere ganger har jeg sagt han må gi det bort, eller selge, men da blir det et helvette uten like. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Ja, vi er heldige vi som bare går hjemme og sløver. Min mann har alltid sagt det, helt til han var sykemeldt og så hvor mye jeg faktisk gjorde på en dag.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg er kanskje et husmoremne jeg, da. Jeg tar det meste av husarbeidet og vi deler på rydding etter hans arbeidstid. Har en baby på 5 mnd og 2 skolebarn. Her er det jeg ville gjort: Akseptert at jeg skulle gjøre mer husarbeid. Sagt til ham at jeg tar ansvaret for hvordan heimen ser ut og at han må hjelpe med rydding hver kveld. Det betyr at alt skittentøy skal fraktes til vaskerommet mens en steller babyen til kvelds. Jeg ville ha kvittet meg med akvariet, fordi husarbeidet er mitt ansvar. Tatt over all klesvask. De dagene han jobber til 16 og 18, skulle han ta kveldsstellet med babyen, mens du rydder huset for dagen. Blir det for mye for deg med husarbeid, så få noen som vasker gulvene annenhver uke. Vi bor også i samme by som svigers, og min mann må ofte hjelpe til med alt mulig. Dette må jeg bare akseptere. Han ønsker å ha et godt forhold til sine foreldre. Jeg har jo større barn enn dere, men vi løser det med at vi av og til spør om ett barn kan være med på hytta. Så får de bli kjent, og ungene syns det er stas. Det er heller ikke slitsomt å ha med ett barn. Når dette er sagt, så er det slik at jeg og min mann slet noe etter første barnet var født også. Trøsten er vel at også menn vokser opp og tar mer ansvar,d ersom man lar dem, og krever det av dem. Rolig og ordentlig del inn områder, i stedet for å krangle. Når du har innført litt, så snikinnfører man litt til. Man må være litt lur og ikke søke konflikter hele tiden. Høres kanskje gammeldags ut dette, men jeg og min mann er 32 år og vi er tilnærmet liekstilt når det sommer til hus og barn. Jeg har mer husarbeid, han er mer aktiv med barna. Dette trives vi med og dette fungerer for oss. Gi det tid til å gå seg til, men rydd opp huset! Det er enkelt å slenge skitne håndklær der det ligger 15 fra før!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Takk for svar 18.56. Men Jeg følte ikke helt at det stemmer på meg, vi krangler ikke. Og jeg tar mye husarbeid, men innimellom hadde det vært veldig fint om han også tok litt støvsuging.. og sine egne klær (ansvar for sitt) er det minste å forlange. jeg lar meg ikke føye bare fordi han ikke gidder å vaske klærne sine og rydde driten sin etter seg. Jeg har tilbudt han å hjelpe han med å sortere klærne, dersom han tar initiativ, og hvis han setter på en vask før jobb, så kan jeg gjerne sette på en til når den er ferdig. Men han gir F. Hvis jeg skal gå for ditt forslag, så tilsvarer det at jeg må strekke meg til å alltid rydde av bordet, og alltid ta ting fra stuen når han etterlater seg tallerken og glass. Det får han se å ta selv! Problemet er at han ikke gidder, det blir stående. Husarbeid er ikke for mye for meg, men dette handler om latskap fra hans side. Skal jeg finne meg i det? Greit nok å hjelpe foreldre av og til, men da med ting som ikke tar hele dagen (9-19) og dermed går over kvalitets tid som er etterlengtet. Når det skal sies, vi har vært sammen i 8år, og min tålmodighet begynner å slå sprekker....
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Ååå, så kjent dette høres ut! Flasker, glass fat, taco kjøttdeig som står på komfyren 3. dagen og lukter dritt. Fulle tørre tørkestativ. Vaskemaskin som står med klær i i 12 timer osv osv. Kan ramse og ramse! Han har ansvar for kjøkken og gang. Støvtørking og søppel.. Nå står det 2 fulle ikea poser med papp og papir. 1 pose med hermetikk, og 1 pose med søppel i gangen. JEG sier ingenting. Har vel stått en uke nå. Er drittlei jeg. Gulvetvasket jeg sist helg. Da måtte jeg SI at han skulle ta 2. etg. Ellers hadde det ikke blitt gjort. Jeg skifter på senger, vasker hele huset utenom gang og kjøkken.¨ Herregud han har ansvar for 2 rom + søppel... Det er for mye.. Jeg er sååå lei av å vaske og rydde! Men nå SKAL vi ha oss tørketrommel! For nå er det virkelig nok. 1 unge i BHG og en baby= mye vask!! Men jeg er jo matestasjon, taxi, vaskehjelp, kokk, underholdnings sentral og skal i tillegg ha sex for å tilfredsstille mannen... Hva gjør jeg IKKE egentlig? Er mer sliten etter en dag nå, enn da jeg jobbet 12 timers dager...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 19.33: Måtte trekke på smilebåndet når jeg leste hva du skrev, det er helt likt. Her har han ansvar for kjøkken og sitt eget, men hva skjer?? Jeg har funnet ut ut hvis jeg gjør ting ÈN gang for han, så er det blitt rutine! Vi fikk oss tørketrommel rett før småtten kom, halleluja!! 7,5år uten. Føler meg frelst etter at den kom i hus. Måtte vente så lenge før han gikk med på det, vi trengte jo ikke tørketrommel! Var jo jeg som gjorde alt av vask, så han merket jo ikke hvor nødvendig det var. 100 andre ting det er sånn med også. Han ble bl.a dritsur for at jeg kjøpte en billig skittentøyskurv til.. men han okkuperer jo to av de, hva med mitt og felles? baby har sin egen:) Har egentlig lyst på sex, men blir så umotivert pga rotet på soverommet.. aldri noe koselig der inne selvom det er ny oppusset og fancy! Han har laget en sti da, fra døren til sengen.. men for å få noe ut av skapet mitt må jeg skubbe vekk ting HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 19.33 her =) Heldigvis! Vi har så stort hus nå, at jeg har et roterom! Der er alle klær! Både klesskap og tørkestativer! Når klærne er tørre gidder jeg ikke å brette de lenger, slenger de i en kurv, også venter jeg på at mannen blir tom for ett eller annet av klær, så tar han det. MEN nå skal det sies at han er veldig flink til å hjelpe til når jeg sier det da. (I perioder) Han tar kvelds stellet på største heldigvis. Da er det ca 30 minutter fri på meg =) (babyen har ikke kommet ennå, men tenker framover=P) Men poenget med klær, var at på soverommet er det HELT shina! =) Eneste plassen i huset det er shina til enhver tid er soverommene, for de sover vi bare på =P Men vi ble enige om at når vi fikk så stor plass, så MÅTTE han hjelpe til, på eget initiativ.. Fordi jeg orker ikke å ha ansvar for 140 kvm alene.. Ser jo at jeg orker det likevel da, men da går det utover han! Må jeg vaske rydde styre lage mat osv osv hele dagen , blir det tidlig kveld= 0 sex. Hehe Nå ble det sikkert litt mye skriveleifer her, men har en del husarbeid som venter! Hehehehe
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Deilig med roterom da! Jeg orker ikke tanken på at det skal være rotete noen steder, selvom jeg er langt fra perfeksjonist hehe. Hvis det først er rotete så er det med stooore bokstaver, og da må man lete seg ihjel etter ting, som jeg føler jeg gjør om dagen. Leter etter alt mulig, og kommer for sent til avtaler. Vi flyttet inn i større bolig for 1år siden, da var avtalen samme som deres, alt skulle bli sååå bra Men hmm... etter knappe to mnd var alt som vanlig igjen, bare enda større plass å rote på. Han er også kjempe flink om jeg spør han om å hjelpe eller gjøre noe. Orker ikke legge meg oppiu hans saker lenger, gjorde det for noen år siden og da var det MIN feil om han ikke hadde boksere og sokker.. Alt gikk på tryne, så ble ting bra om jeg holdt meg unna. Min taktikk blir nok å holde meg unna, og heller ta en ukes tur til foreldrene mine som bor 5t unna om det blir for ille. Så får han leve i rotet sitt alene å finne ut hva han vil prioritere. Han må visst lære på den harde måten for å vokse opp.. Og det går helt fint for meg! Hvordan fikk du til at han skulle innse at han måtte hjelpe til? Gjorde han det uten videre etter en samtale? Jeg har prøvd meg på den mange ganger, snill og hyggelig, og noen ganger dritforbanna hehe.. men ingen ting funker i lengden på han der... HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Hmm.. Vet ikke helt hvordan jeg fikk det til jeg.... Men han gikk nå med på det, og det gikk bra.. Sånn omtrent i 3 uker... Kom på en ting til; PAPIRER! Fy som jeg hater papirer. De flyter inne på kontoret! Jeg må virkelig bare begynne, i kveld helst! Jeg er en sånn perosn som hater rot. Men som heller ikke er særlig glad i å rydde. Og når jeg først har det ryddig, kan det være ryddig leeeenge. DA klarer jeg det. Men sånn som det er nå, mangler noen permer til papirer. Så det ene rommet etter det andre flyter...=P Vet ikke helt hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal begynne. Har prøvd liste. Men fungerer dårlig. Torsdag kommer, og lista er glemt. Helga går, lista glemt. Neste torsdag ingenting skjer.. Vaskedag på torsdag som du skjønner. Lurer på om jeg må skaffe meg en sånn kalender. Mandag: ***** vaske do **** vanne planter, sette på en 60 vask Tirsdag: ***** Tørke støv, sette på hvitvask/ 40 vask **** Vaske do Osv... Får se om det fungerer,,
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har (etter mange år) klart å få orden i papirer, det var deilig det, for det er noe herk ja!! Det skjedde når vi flyttet, for da måtte det pakkes og ordnes uansett så jeg benyttet sjansen. Men min samboer derimot, alt ligger i store hauger, og han finner aldri noen ting Du må sette deg ned å sortere, NÅ!! Så går du ut på mandag å kjøper deg minst 5 permer og masse masse mapper til å ha inni Min lille har en egen perm også, rosa, den er gull verd, det må du også kjøpe inn så han/hun starter livet med orden rundt seg Har prøvd ut sånne planer, men de funker ikke.. alltid noe annet som kommer i veien så det blir utsatt. Har t.o.m laget lister til min samboer med ting som skal gjøres i løpet av uken... av en eller annen merkelig grunn blir listen borte og glemt?! Lørsdagskvelden gikk i dass forresten, han kom hjem 18.30 og satte seg ved pcen.. Går ikke ann å snakke med han engang. Tenker å ta meg et bad å slappe av etter en laaang dag med husrydding. Får barnepss av svigesøs i morgen, så da blir det vasking med iPod i ørene og kaloribrenning! HI
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 jA, DE PAPIRENE MÅ JEG VIRKELIG FÅ ORDEN I.. F*** ble store bokstaver orker ikke gjøre om =P Hmm... fungerer ikke planer.. Hva skal jeg finne på da? Gjøre alt selv og deal with it?=P Har ikke lyst..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå