Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Onsdag 14. oktober, 7 dager før termin, kom gutten min endelig :-) Han var en liten pjokk på 46 cm og 3022 g, 34 cm rundt hodet og verdens absolutt nydeligste gutt! Fødselen gikk helt fantastisk bra. Noen av dere har fått med dere at jeg hadde et lite lekkasjeproblem og sterke kynnere hele tirsdagen. Kynnerne ble vonde utover kvelden, og ca klokka 22.30 dro jeg på føden med 5 minutter mellom hvert tak. Jeg ble undersøkt, og det ble konstatert at vannet ikke hadde gått (som jeg trodde), og jeg hadde 1 cm åpning. Jeg ble sendt hjem ganske skuffet og forbanna, for dette kunne jo ta flere dager! Da jeg kom hjem gikk jeg etter en stund og la meg, og prøvde så godt jeg kunne å slappe av. Ca klokka 04 ble riene akutt kjempevonde, og jeg endte opp med å pese meg gjennom resten av natta, helt til jeg klokka 07 ringte mamma (som skulle være med på fødselen) og sa at hun ikke kunne dra på jobb ;-) Hun kom for å holde meg med selskap, og klokka 08.30 hadde jeg så vondt at vi bestemte oss for å dra tilbake til føden for en ny sjekk. Der hadde det skjedd fint lite, jeg hadde 2 cm åpning, og livmorhalsen var enda ikke helt avflatet. Jm ba oss om å dra hjem igjen, for jeg var jo førstegangsfødende, og selv om det var tydelig at dette var fødsel, så kom det til å ta timesvis. De spådde at det ikke kom til å skje noe mer før utpå kvelden/natta, men fordi jeg hadde så vondt fikk vi kranglet oss til å bli. Og godt var det, for klokka 10 gikk vannet med et plask, og etter det hadde jeg så vondt at jeg trodde jeg skulle dø. Heldigvis kom det en annen jordmor (en gammel veteran) inn, og lærte meg hvordan jeg skulle puste. Når jeg pustet riktig og slappet av gjennom riene ble alt mye bedre. Jm tappet vann i badekaret til meg etter en stund, og det var fantastisk! Jeg spurte om jeg kunne komme og bade hos dem hveer dag, for det var det beste jeg noen gang hadde opplevd, hehehe. Etter en halv time i badekaret merket jeg at riene ble vondere igjen, og jeg ba om en ny sjekk av åpning. 5 cm! Jeg strevde meg tilbake i badekaret igjen, og etter enda en liten halvtime fikk jeg pressrier. Da fikk mamma sånn passe panikk, og løp for å hente jm, som ikke kunne skjønne at jeg skulle få pressrier allerede. Hun sjekket åpning, og der hadde jeg jammen 10 cm og full åpning! Jeg ble så glad at jeg begynte å gråte ("Jaa, mamma, nå skal vi få møte babyen!!"), men da det gikk opp for meg hva som skulle skje, ble jeg ganske panisk og hylte at jeg ikke ville ha pressrier, for det kom til å bli så vondt. Jeg prøvde i alt alvor å overbevise jm om at det kom ikke til å gå, her var det nemlig ikke plass til noen baby! Mamma lo av meg og sa at det kom til å gå helt fint, og det gjorde det jo. Kroppen tok helt over, og selv om jeg hylte at jeg ikke ville, hadde jeg ingen ting jeg skulle sagt - ut skulle han uansett ;-) Gutten kom til verden klokken 12.38, og jeg revnet ikke et gram! Jeg fikk ett lite skrubbsår, selv om jeg var sikker på at jeg revnet fra toppen av hodet og helt frem til nesa. Jeg brukte ingen smertelindring, selv om jeg gaulet etter epidural da jeg hadde 2 cm åpning. Mamma klippet navlestrengen, og jeg var ute av sengen en halv time etter at fødselen var over. Jeg har blødd mindre enn en vanlig menstruasjon, jeg er så å si ikke øm, og alt i alt sitter jeg igjen med fantastiske minner etter fødselen. Det kan jeg glatt gjøre igjen, om så i morgen, og premien er jo så fantastisk! Nå ligger han og sover på brystet mitt, og er så nydelig at jeg får helt vondt :-) Damene på føde/barsel-avdelingen kalte meg Superkvinnen, fordi det gikk så fort og så bra, og jeg var oppe og danset seiersdansen så snart etterpå :-D Hun som tok meg imot da vi kom inn tidligere på dagen var helt paff, og måtte komme inn for å se om det var sant, haha! Så alle sammen, takk for meg, vi snakkes på dinbaby! Lykke til, og gled dere :-)) Og eh, sorry for at det her ble så langt, jeg ble bare så ivrig!
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Gratulerer så mye med gutten. Vi hadde termin på samme dato - så nå er det kanskje min tur snart også.. ) Høres ut som om du hadde en flott opplevelse under fødselen..
lissi:) fødeklar:) Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 For en fantastisk fødsel:) Jeg sitter med klump i halsen jeg.. Gratulerer så mye med prinsen:) Kos dere masse videre!! Klem:)
froeken Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 GRatulerer sååå masse. Håper jeg følger hakk i hel her nå...
gullet:) Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 GRattulerer med gutten!! Hørtest ut som en lang og samtidig kort fødsel Er nok ikke lett å få slappa av når en blir sent hjem...Men dette klarte jo du fiint! Lykke til fremover.
lillebie på`n igjen Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 hørtes ut som en fin opplevelse ) gratulerer med gutten )
Trultetryne Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Gratulerer! Jeg har 22 dager igjen, og jeg begynner å bli utålmodig
Tigerpote Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Gratulerer så mye! Det skulle bare mangle om du ikke fødte snart, jeg synes du har hatt så mange tegn i en evighet nå Så deilig at alt gikk så fint! Kos deg hjemme med det lille nurket. Det hørtes virkelig ut som en drømmefødsel!
Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Ja, jeg lurer på om alle disse kynnerne og tegnene mine var med på å gjøre alt så enkelt. Håper det er din tur snart, Tigerpote! Er det tre dager over du er nå? Jeg tror nok jeg kommer til å følge med her inne, for å se hvordan det går med dere andre :-) Åh, jeg føler meg litt teit som sier det, men jeg savner på en måte å være gravid. Det er så merkelig å ikke ha den store magen lenger, og det er såå rart å ikke kjenne liv i magen! Og forresten, jeg må bare få sagt det: Ikke pakk den helsikes fødebagen så full som jeg gjorde! Jeg trengte ett klesskift til meg selv, hjemreiseklær til babyen, lader til mobiltelefonen og tannbørste. Alt annet ble liggende, og den bagen ble unødvendig tung når jeg skulle balansere den og en baby ut i bilen :-P
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Ååå, gratulerer så mye Eelis :) Heldig du er som er ferdig for denne gang Jeg har termin idag, og i natt gikk slimproppen, og har blødd litt idag. Riene kommer jevnt og begynner å bli ganske vonde nå, så her er jeg reiseklar til føden bare riene kan vare litt lenger av gangen
Kongeørna Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 Så nydelig fødsel! Gratulerer masse med gutten din!
Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 Ååå, så spennende, mamman til Emma :-D Masse lykke til, håper det går bra for deg!
bergen81 Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Gratulerer så mye, Superkvinnen!! Endelig ble det din tur! Nyt dagene med den lille!
Merry84 Skrevet 17. oktober 2009 #14 Skrevet 17. oktober 2009 Gratulerer så mye! Håper min fødsel å kan starte snart!! :)Begynner å bli små lei av de kynnerne jeg har hadd den siste mnd, nedpress osv... Kos deg kjempe mye med den lille!
Tigerpote Skrevet 17. oktober 2009 #15 Skrevet 17. oktober 2009 Hei igjen:) Neida, jeg er hele 6 dager over termin jeg. Og har begynte å venne meg til tanken på at jeg skal være gravid for alltid;) jeg har absolutt ingen tegn på noe som helst. Jeg skjønner godt at det må være rart å ikke være gravid lengre! Vi har jo tross alt gått rundt i nesten et år (jaja, ni mnd iallfall), og jeg har litt problemer med å huske eksakt hvordan det var før;p Men jeg gleder meg enormt til å slippe den store tunge magen, gå ned maaange kilo, slippe halsbrann og andre plager, og kunne puste igjen. Og pusse tennene uten å blø! Og, ja, lista er lang. Fødebagen tar ikke jeg så høytidelig heller-jeg har i grunnen bare pakket noe for å ha gjort det;) Toalettsaker er det som jeg tenker på som det viktigste, og de kan jeg jo ikke pakke nå uansett. Men det var virkelig artig å høre at alt gikk så fint, eelis:) Kos deg masse! Håper jeg også kan komme med en fødselshistorie snart;) du må holde deg her litt til ja:) som jeg sa til vestlandsfanden; du får vente på oss!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 17. oktober 2009 #16 Skrevet 17. oktober 2009 Åh, gratulerer,Eelis! :D Vi skjønte det nok! ;P Men at du skulle være sååå heldig var jeg vidunderlig For en fin opplevelseå lese om!... Jeg satt bare å gliste teit gjennom hele lesingen. Og en fødselshistorie blir aldri for lang,jeg sluker hvert ord. Slikt er med på å gjøre hodet mitt psykisk klar til fødsel tror jeg...For jeg får litt panikk innimellom når jeg kjenner murringene.... Tigerpote er 6 dager over,jeg er 6 dager før termin nå. Og håper inderlig køen blir rett og hun får det gøy først Kos deg sååå masse med nurket ditt! Gratulerer masse igjen! Og hils innom til oss ventere innimellom Vi savner deg allerede ;P
Gjest eelis+guttespire *har født* Skrevet 17. oktober 2009 #17 Skrevet 17. oktober 2009 Uff, det kjennes vel ut som en ordentlig romjulsbaby ja, det kan jeg tenke meg. Håper fødselen din er like rundt hjørnet, så du slipper å plages så mye lenger, og får møte snuppa di :-) Haha, når du snakker om den magen, den kjennes så utrolig merkelig ut nå når den er tom! Når jeg ligger på rygg, ser livmora ut sånn som den gjorde i uke 13, og den er under navlen, så jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor hele magen bare er en stor deig?! :-D Heldigvis ser den veldig grei ut, til tross for strekkmerkene, hehe.. Den bagen var egentlig helt bortkastet, jeg kunne bare brukt veska. Jeg brukte ingen toalettsaker heller, utenom tannbørsten og deo - man har liksom ikke så veldig lyst til å legge vekk ungen for å sminke seg, og alt av såpe og sånt finnes jo på sykehuset. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen får bruk for alt det de pakker! Jeg gleder meg til å lese din fødselshistorie! :-D
Gjest eelis+guttespire *har født* Skrevet 17. oktober 2009 #18 Skrevet 17. oktober 2009 Hehe, så bra at historien min er så god ;-) Det er sant at lange fødselshistorier er de beste, det er jo så spennende mens man venter! Jeg føler meg ganske sikker på at det skal gå helt fint for dere alle sammen også, det er jo uansett verd det når man endelig får møte nurket sitt. Det er en helt utrolig følelse - jeg skjønner ikke at jeg har klart å lage noe så overmenneskelig vakkert (jeg begynner å grine nå, haha)! Lykke til alle sammen :-)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 17. oktober 2009 #19 Skrevet 17. oktober 2009 Gratulerer så mye med gutten din=) Nyt tiden, de vokser så fort=)
Abracadabra Skrevet 17. oktober 2009 #20 Skrevet 17. oktober 2009 gratulerer så mye, og takk for at du delte den fine historien din!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. oktober 2009 #21 Skrevet 18. oktober 2009 Endelig!! Gratulerer!! Så flott fødsel da:) Godt å høre at alt gikk bra. Ja, er det ikke bare helt fantastisk!? Herlig følelse! Er du plaget med barseltårer slik som jeg?? Ammer du? går det greit? Jeg ammer så mye at jeg kun får anledning til å skrive med en hånd på tastaturet:P og ikke har jeg vært noe særlig på dinbaby, venter på at tigerpote og uglemamma også skal føde:) trives på 3. tri. Kos dere masse fremover! jeg er veldig gla på dine vegner! tenk at nå har vi opplevd fødsel også ses på dinbaby!! klem fra
Gjest eelis+guttespire *har født* Skrevet 19. oktober 2009 #22 Skrevet 19. oktober 2009 Barseltårer ja, jeg vet ikke helt om det er det jeg har, men jeg griner nå av det aller meste ;-) I går satte jeg i å stortute av en film om italienske gangstere, haha! Den var ikke LITT trist engang! Jeg ammer, men har fått noen vonde sår. Det begynte som blemmer, og nå har jeg altså disse små sårene på brystvortene. Jeg er litt bekymret for om ungen kanskje suger feil, men alle barnepleierne som sjekket det på barsel syns det så heeelt riktig ut. Så jeg regner med det bare er fordi påkjenningen er uvant, kanskje? Melk har jeg i overflod i hvert fall, det er så mye at det renner ut på sidene når guttungen tar tak, og det spruter i alle retninger hvis jeg ikke har på bh ;-) Hvordan er det hos dere? Dinbaby er ikke det samme som BIM nei, gleder meg til resten kommer over! Lykke til du også :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå