Popsipus Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Vi prøver (og prøver!) i disse dager med å bli gravide. Jeg jobber innenfor helsevesenet og forstår at jeg er en av de som anbefales å ta vaksinen. Hadde det ikke vært for at jeg kan være gravid i det øyeblikket spøyta settes, hadde jeg tatt den og ikke tenkt mer over saken. Hva er det som kan være farlig med den i forhold til gravide? Tror rett og slett jeg har gått glipp av noe her....
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Gravide i 2. og 3. trimester anbefales å ta vaksinen. Gravide i 1. trimester er man generelt veldig forsiktige med å vaksinere da fosteret er veldig lettpåvirkelig av medisiner den første tiden.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Nå sier helsepersonell selv at det ikke er noen sikre studier på evt bieffekt på fosteret om man tar vaksinen...Er visst lite utprøvd..Og en jordmor på en debatt i går eller noe slikt, uttalte at hun ikke ville ha tatt den.. Er selv gravid i uke 15, og kan ikke si at jeg har så veldig lyst å ta den når de ikke vet bieffekter av den..
Helann og lillebror Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Som nevnt over anbefales det at gravide i 2. og 3.trimester tar den! Det anbefaler også USA, Sverige og en hel rekke andre europeiske land. Den er ikke mindre utprøvd enn alle andre influensavaksiner...!! Gravide i risikosonen (f.eks med alvorlig astma e.l) har i mange år blitt anbefalt å ta den ordinære influensavaksinen fordi man er mer utsatt for sykdom i svangerskapet enn ellers. Er selv lege og merker jeg blir ganske så irritert over at dette med akkurat denne vaksinen hauses opp så voldsomt. Kvikksølvinnholdet har også vært diskutert, men det er få som tenker på at man får i seg mer kvikksølv ved å spise en boks tunfisk... Jeg skal ta den - uten tvil eller dårlig samvittighet! Da får barnet også overført antistoffer og blir bedre rustet mot smitte i nyfødtperioden.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Men Helann.. kan'ke du informere litt om hva denne vaksinen faktisk består i da?? Er den veldig annerledes enn vanlig influensavaksine?? Jeg er usikker- nettopp fordi det er masse mediasnakk omkring dette, og spekulasjonene går hvorvidt dette er skapt av legemiddelindustrien for å tjene penger.. Hvorfor anbefales ikke gravide å ta vanlig influensavaksine da? (eller gjør de det??) Og hvordan funker egentlig dette med immunitet.. Når jeg hadde vanlig influensa nå på senvinteren, vil det da si at jeg er mer immun mot svineinfluensan, eller består den av helt andre stoffer?? Jeg har nemlig tilbudet om vaksinen gjennom jobb, og om det ikker er noe fare forbundet med denne, så gir jo svaret seg selv...Men jeg trenger litt mer info enn at du blir irritert, altså
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Kanskje du blir klokere av denne artikkelen? http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml
Popsipus Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg fikk dessverre feilmelding på den siden, men føler i grunnen at jeg har fått svar på det jeg lurte på. Det blir svineinfluensavaksine uansett om jeg er gravid eller ei, men er jeg gravid, venter jeg til 2. trimester. Godt med det som er avgjort ;-) Takk for svar!
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Den vaksinen inneholder en ganske stor mengde kvikksølv, kamuflert under et annet navn, så jeg hadde ikke tatt den. Kvikksølv er jo veldig skadlig for foster.
Popsipus Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2009 Er ikke så bekymret for akkurat det. En får i seg mye mer kvikksølv gjennom den daglige maten, faktisk.
Snuppa! Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 Gravide blir jo anbefalt å ta vaksinen, men det er opp til hver enkelt om de vil ta den. Grunnen til at de ikke gir til de i 1 trimester er at de ikke vil at vaksinen skal få skylden for evt abort som kan forekomme så tidlig i ett sv.skap. Jeg er gravid og tror jeg heller mot å ta vaksinen.
Supermamm Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 Les på pandemi.no, der står det masse info om vaksine, bivirkninger og gravide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå