Gå til innhold

ble innlagt i går med premature rier ( 33+5)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde hatt en søvnløs natt til i går...lå bare å vred meg og fikk ikke sove! vondt i bekkenet- vondt overalt... sov usammenhengende i 2,45 timer - men måtte opp på jobb, da jeg jobber 20 % !

jobbet hele dagen og skulle bare innom butikken på vei hjem....gikk en tur innom lindex og så på babyklær....da jeg plutselig får intense smerter på venstre side av magen...går på krykker fra før, men klarer ikke stå oppreist eller noe....blir bare værre og værre så vi ringer føden."har du tak?" spør legen -" nei sier jeg- bare intense smerter"

vi reiser rett opp dit og de tar ctg (?) skanner på magen.

det er først når jeg ligger der jeg kjenner at smertene faktisk kommer i tak! så sier jordmor "du har rier du! " visste ikke helt hva jeg skulle tro eller tenke...annet enn at dette var i tidligste laget! jeg blir fort fortalt at etter uke 33 så stopper de ikke rier - da lar de en eventuell fødsel starte! blir sjekket opp og ned- de tar UL - lillegutt er 2600 gram- jøss- her inne på BIM står det at fosteret er 1700 gram- den er jo heeelt på bærtur!!! legen beroliger med at han er "ferdig " og at kommer han nå går alt bare helt fint :o) jeg er myk og moden sier legen når når han undersøker meg -. men livmorhals er lang og helt lukket - veeldig bra :o)

så får jeg noe å slappe av på..kjenner at det hjelper på - og at riene iløpet av natta gir seg.... ny ctg skann i dag- og rier har helt gitt seg- og han i magen har snudd seg med rumpa ned iløpet av natta- han skulle ikke ut likevel :o)

så da er det bare å vente til neste gang riene starter- og håpe at det er litt nærmere termin :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uffda, det va vell godt at riene stoppet opp da sånn egentlig..? selv om ungen er klar for livet på utsiden, så er det nå greit at de holder seg der inne iallefall et par uker til..

jeg var selv innlagt med premature rier i uke 24+5 og er nå 33+6. er kjempeglad for hver dag som går uten at fødselen starter:)

Du ble vell sykemeldt nå da? Jeg er for det meste liggende for å ikke starte opp riene. Kynnere kommer så fort jeg stresser bare litt elelr går noen meter for mye..

jeg var foresten på ul for et par uker siden og fikk da beskjed om at jenta mi var litt over 2 kg. etter målene her inne på beskrivelsen fra uke til uke, så var ho jo stor trudde jeg, men jordmor sa ho var helt normal. så målene her inne er kanskje litt lave da?

Skrevet

ÅJ! Var jo litt godt at det stoppet da og at han valgte å være der inne litt lenger, selv om han er ferdig nå. De har jo alltid godt av å være litt lenger inne i magen og kose seg :))

Skrevet

ja nå ble det full sykemelding og beskjed om å ta det med ro!

når vi først var på sykehuset og jeg hadde rier slo jo tanken meg at " å endelig skal vi møte han" selv om det var litt tidlig...har ikke engang turt å tenke at han skal komme før termin - slik at tiden ikke skal gå så sakte....men etter denne "nesten start på fødsel opplevelsen" merker jeg at nå kommer tiden til å gå litt sakte ja ... :o)

Når jeg skulle reise hjem idag sa jeg til jordmor " da sees vi om 4-5 uker da håper jeg " men hun svarte tilbake at det beste var om jeg kom sånn ca litt før 40 uker da bekkenet mitt nok ikke hadde så godt av å være graivd lenger enn nødvendig!

legen snakket også om at ble bekkenet noe værre fremover enn det som det er nå kan det bli akuelt å vurdere igangsettelse litt før termin om han ikke kommer av seg selv før den tid!

tiden får vise- ble tatt godt vare på av de snille damene på Ahus- vet jeg er i gode hender der til fødselen hvertfall :o)

Skrevet

Oj.. stoppet de ikke riene?? Jeg hadde masrier på torsdag, og da var jeg 33+4 og fikk med en gang en sprøyte for å stoppe det. Kanskje det er annerledes siden de ikke tar i mot barn her før uke 35 på grunn av at de ikke har noe avdeling for premature barn..

Men, så betryggende at de ansees som "ferdige", da! :-D

Det var jo bra at det stoppet av seg selv, for det er vel det aller beste at den får kose seg der inne en stund til :-)

Skrevet

Okei,dere som har opplevd premature rier: Hvordan kjennes de ut? Som vanlige rier eller?

Skrevet

Mine var ikke skikkelig vonde,bare ubehagelige. Det var slik fødselen startet da vi skulle ha datteren vår.

Skrevet

Hadde premature rier i uke 27, magen var helt hard som sterke kynnere som aldri slapp, selv i hvile. Og nedre del av magen strammet ordentlig, måtte nærmest gå bøyd for å lindre ubehaget.

Skrevet

jeg er førstegangs og skjønte ikke det var rier før jeg la meg ned og de tok på registreringen...da kjente jeg tak...med meg begynte det jo med intense smerter på ene siden av magen! merkelig!

men det var ikke slik jeg hadde trodd det skulle være...kjente kroppen "stresset seg opp," og at det presset i underlivet, at jeg måtte puste dypere ,,,med 3-4 minutters mellomrom! men de var ikke så ekstremt vonde...så ble overrasket når jordmor sa det var ekte rier!!

til deg som de stoppet riene på: ja det kan hende det er fordi de ikke tar i mot premature barn på ditt sykehus. Men ganske godt å vite at de klarer seg helt fint om det skulle skje noe :o)

merker nå jeg har begynt å kjenne på hver minste ubehagelighet.. redd det skal starte opp igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...