Gjest veldigspent_75 Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg går nå snart over i svangerskapsuke 37, og tanker om fødselen har så absolutt begynt å melde seg. Lurer på om noen har tidligere erfaringer for bruk av ulike pusteteknikker under fødslene, og eventuelt navn på metoder. Er jo selvsagt ulikt i forhold til hvordan fødselen har vært. Men hadde vært kjekt å høre om ulike erfaringer fra dere som har født før.
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Hei. Jeg leste en svensk bok om pusteteknikk fra 70-tallet som jeg desverre ikke husker hva heter. Hovedpoenget er ikke knyt en enestemuskel i hele kroppen under åpningsfasen. Slapp av og pust inn gjennom nese ut gjennom munn. Jeg brukte dette og hadde god nytte av det. Klarte ikke helt å slappe av gjennom alle riene og da merket jeg forskjell! Mye vondere når jeg knøyt meg. Kom gjennom fødselen med en kjempeopplevelse uten smertestillende av noe slag. jeg hadde riktignok en veldig kort fødsel (2,5 t), men har tro på at alle monner drar! Lykke til
Mo9ca78 Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Schuppa og Linemor; Var det Anna Wahlgrens "Barneboka" eller no slikt? Har også lest litt om den pusteteknikken (Lamaze?), og mener bestemt at det var mye "riktig" i måten jeg takla første fødsel på...hadde lystgass, men ellers ikkeno smertestillende, og det gikk ganske bra de gangene jeg klarte å slappe av i de kroppsdelene som ikke var direkte knytta til selve åpningsfasen og "pushinga". -ellers er jo den boka tidvis morsom å titte i...den begynner kanskje å bli litt avleggs på endel temaer som hvordan barnet skal sove og sigarettrøyk etc, men på oppdragelsesbiten er den en skikkelig godbit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå