Gå til innhold

dette m ed felleskonto osv..


Anbefalte innlegg

Skrevet

vi snakker litt om felles konto, at vi overfører eit beløp til samme konto. til lån og rekninger.

hvordan ville dere løyst dette? han tener 24 000 sånn ca. eg tener 8100 kr. ( er lærling) er det rettferdigt å overfører halvparten hver da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis dere skal ha felles økonomi er det vel ikke rettferdig om han feks har 12000 i lommepenger og du 4000? Slik vi gjør her: (også når jeg var lærling og mannen tjente mye mer enn meg) Vi får all lønn inn på 1 konto som vi har hvert vårt kort til. Setter inn på regningskontoen etter behov og bruker det som er på brukskontoen som vi vil. Vi kjøper så klart ikke noe kjempedyrt og tapper felles kontoen uten at den andre vet om det. Jeg syns at skal man ha felles økonomi så bør alt være felles.

Skrevet

hva mener dere er rett da? eg kan ikke rekne i det hele tatt!

 

HI

Skrevet

Det mest rettferdige vil være at dere overfører like mange prosent av lønna over til en felles regningskonto og på den måten vil dere begge sitte igjen med like mye lommepenger.

Man bidrar etter evne og den som har best må bidra mest. Når du kommer i jobb vil nok dette jevne seg ut og du vil kunne bidra mer til felleshusholdningen.

 

Skrevet

Jeg mener det korrekte er å ha er felles regningskonto, og ha kort på den slik at matvarer også trekkes fra den.

Etter at dere har overført penger på den syns jeg det er mest riktig at dere står igjen med ca det samme i "lommepenger"

Skrevet

Da har dere ca 32 000 tilsammen. Fra denne summen trekker dere alt av regninger og mat og slikt. Fellesutgifter.

 

Så deler dere det som er til overs på 2:) Da har dere like mye i "lommepenger":)

Skrevet

10:51. den var lur :) takk for da..

 

men tviler på mannen er enige med dette.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at man skal sitte igjen med det samme i lommepenger. Dersom mannen tjener 1 mill og du 100000, og dere har 100.000 i utgifter, skal du da i regelen få 400.000 i året av mannen din da?

 

Man må ihvertfall ha til et normalt forbruk mener jeg, og da må man vel bli enig om hva den som tjener minst trenger å ha igjen for å ha ok levestandard. I HI sitt eksempel synes jeg hun burde betalt inn et mindre beløp, for 4000 er sjelden nok til å handle mat, klær og bensin...

 

Men alle må jo bli enige om hva som passer seg. Hvis man er enig om at kona ikke skal jobbe, er jo saken grei. Og hvis man er i utdanning etc er det jo bare en periode av livet, der den ene bidrar mer. Hvis den ene velger å jobbe mindre fordi en ikke "gidder" synes jeg saken endrer seg, da må den som velger å ikke tjene penger ta konsekvensene av det....

 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...