Mamma Mirabell Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Gutten min på 2 år skal operere bort mandlene sine. Fikk beskjed av legen på sykehuset at vi måtte være hjemme med han i 14 dager etter dette. Noe vi selvfølgelig gjør Men... Hvordan gjøres dette egentlig??!! Vi har nesten ikke flere sykt barn dager igjen da lillemann har vært mye syk... Noen somhar vært i lignende sit??!!
Gjest ->>- Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Pleiepenger fra NAV fra åttende dag, før det må dere bruke vanlige sykt barn-dager evt velferdspermisjon om jobben er grei/ulønnet perm e.l. Her står det om pleiepenger: http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Sykt+barn+eller+familie/Pleiepenger
Blåmandag¤ Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Jobben min var grei og gav meg velferdspermisjon. Hadde jeg ikke fått det, måtte jeg tatt ferie og avspasering. Jeg hadde brukt opp alle sykt barn-dagene.
Mamma Mirabell Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2009 Er det virkelig sant??!! Da har vi jo ingen flere dager igjen å bruke på lillemann eller storegutt vist han skulle bli syk da??!! Hmmm... Strek i regninga Teite regler
Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Ei venninne av meg fikk sykmelding... Det er vel ikke lov, men det blir visst gjort rett som det er. (ikke at jeg syns noe om det altså, men det er jo bare meg).
Mamma Mirabell Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2009 Jobben er ikke grei, avspasering har jeg ikke og ferie har jeg ikke :(
Fire småtroll Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg er ganske sikker på at det du får heter pleiepenger... Det tilsvarer sykepenger, bare at det er den som har omsorgen for barn under 12 år som får de. De fås når barnet er lagt inn på sykehus, men jeg vet at min søster fikk det også etter at de kom hjem fra sykehuset og helt til sønnen hennes kunne gå i barnehagen igjen. Kanskje det står noe mer om det på nav.
Blåmandag¤ Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 Er det leger som skriver ut sykemelding for det? Det er da ikke foreldrene som er syke.
Mamma Mirabell Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. oktober 2009 Veit at det er noen som gir ut sykemld til foreldrene ja. Og at det egentlig ikke er lov. Sjefen min sa det at det egentlig ikke er lov men sjefen må da bare ta i mot den vist jeg skulle få det av legen min??!! De kan ikke nekte å ta den i mot eller??!!
Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #10 Skrevet 16. oktober 2009 Pleiepenger er vanskelig å få innvilget uten kronisk sykdom, slik jeg har skjønt det.... Vi har et kronisk sykt barn og alle sykedagene røk før påske. Ink de ekstra vi har fått innvilget. Totalt 40dager. Spurte sosionomen på sykehuset om hva vi gjør etter det under et kurs. Da fikk vi beskjed om at det er meningen vi skal bruke besteforeldre. Når jeg videre poengterte at med dagens samfunn har de aller fleste av oss besteforeldre og annen familie i full jobb. Hun kikket bare surt på meg og sa at "da får dere håpe på velvilje fra arb.giver". Videre ville hun ikke snakke om det. Det som har reddet oss er at jeg har blitt sykmeldt og at vi i perioder har fått pleiepenger. Men der har NAV vært veldig vanskelige! Det er ikke bare å tro at en kan få penger for å være hjemme selv om legen har skrevet et skjema med at vi har behov for det altså :/
Blåmandag¤ Skrevet 16. oktober 2009 #11 Skrevet 16. oktober 2009 Sjefen kan ikke nekte en gyldig sykemelding, men spørsmålet er vel heller om legen vil skrive ut sykemelding...
Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #12 Skrevet 16. oktober 2009 de kan ikke nekte å ta imot nei, har legen sykmeldt deg, så har han det. Sjefen har ingenting med din sykdom å gjøre. Men jeg ville jo ikke sagt hvorfor du har fått sykmelding. Det er ikke noe sjefer vil vite om ettersom det er ulovlig. Men du må jo finne en lege som er villig til å gjøre det da... Og han risikerer jo litt på å gjøre det, så jeg ville passa meg der.
Guttemamma75 Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Arbeidsgiver kan faktisk bestride en sykemelding om man mener det ikke er grunnlag for den.. De kan gi beskjed til nav og så undersøker de om det er grunnlag for sykemeldingen.. Det er jo arbeidsgiver som skal betale de første 16 dagene av sykemeldingen så de er fullt i sin rett å si ifra om de mener det ikke er grunnlag for sykemelding..
"nøtteliten" Skrevet 17. oktober 2009 #14 Skrevet 17. oktober 2009 Det er sant det som lilleM skriver, at arb.giver kan bestride en sykemelding. Dersom da nav undersøker saken er det ganske trasig for legen. Enten får dere pleiepenger fra 8. dag. Det skal behandlende lege søke om. Be om at sykehuset sender søknad til nav. Får dere ikke innvilget pleiepenger må dere bruke sykt barn-dager eller ferie. Mange har jo noen feriedager tilgode som kan avtales med arbeidsgiver.
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #15 Skrevet 17. oktober 2009 vi søket trygdekontoret om flere sykt barn dager da vi var i samme situasjon som dere. Og vi fikk innvilger 20 dager hver, isteden for 10 som er vanlig. Dere har helt sikkert krav på det samme.
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2009 #16 Skrevet 17. oktober 2009 Nei, det har de ikke. Utvidet antall dager med omsorgspenger gis til de som pga kronisk sykt eller funksjonshemmet barn har økt risiko for fravær. En operasjon kvalifiserer på ingen måte til dette, og om dere har fått det på slikt grunnlag er det bare flaks og en kunnskapsløs saksbehandler.
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #17 Skrevet 17. oktober 2009 til pila : han hadde kronsik øre og halsbetennelse, og operasjon var på det grunnlag. Så det var pga kronisk sykdom ja. Kronisk defineres som at det har var mere enn 3 mnd sammenhengende i løpet av siste år. Regner med at det er en grunn til at de skal operere, og hvis det er av samme årsak at han skal opereres som han har vært syk tidligere så kan det hende de faller innunder samme regel som oss ja.
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #18 Skrevet 17. oktober 2009 til pila igjen. Hvordan kan du på det tynne lille innlegget jeg skrev over si at det bare var flaks at vi fikk flere dager, eller en dårlig saksbehandler. Hva vet du egentlig om vår situsjon til å kunne si slikt. Absolutt nada, nothing, niks og null. hold deg til det du har peiling på, og ikke uttal deg om andres situsjon uten at du vet hva du snakker om. Mulig jeg skulle ha utdypet bedre hvorfor vi fikk disse dagene. Men mente bare å nevne for dem at de kan ha en mulighet som er verdt å sjekke ut. Men sorry, skal ikke blande meg, siden alle andre bare blander seg da.
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2009 #19 Skrevet 17. oktober 2009 Hvilken del av setningen "En operasjon kvalifiserer på ingen måte til dette, og OM dere har fått det på slikt grunnlag er det bare flaks og en kunnskapsløs saksbehandler" opplevde du som vanskeligst? Djiz.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå