Gå til innhold

Vil dere som har erfaring med melkeallergi o.l. se her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere fortelle hvordan det utartet seg, når det startet o.l.

Hvordan ble diagnosen stilt?

Takknemlig for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi hadde melkeallergi. Hun var så plaget av diare i mange uker, og skrek av luftsmerter hele dagen, så vi tok henne med til legen. Han tok diverse blodprøver og bad oss om å fjerne all melk fra kosten en stund. Da ble hun helt god. Blodprøvene viste ikke noe. Etter et år prøvde hun å drikke melk igjen, og da reagerte hun ikke. Det er visst veldig vanlig å vokse av seg melkeallergi. Hun begynte å reagere da hun var ca 15 mnd.

Skrevet

for meg var det som med siljeVanilje..

jeg fikk store magesmerter og kasta opp..

Men har nå senere vært med på å teste en ny metode for å sikrere stille diagnose, og nå fått bakjed at jeg bare er følsom for laktose, ikke allergisk...

Det sikreste er nok å gå til lege å få sjekket det der..

Skrevet

Gutten min fikk store røde utslett, diare og nedsatt matlyst. Vi fikk beskjed om å kutte ut alt som hadde melk i seg. Han var for liten til å ta blodprøver for å sjekke.

Han ble klart bedre etter noen uker uten melkeprodukter. Jeg kunne heller ikke spise melkeprodukter da jeg ammet.

Det du må gjøre er å reise til legen, så vil dere evt. bli henvist til en spesialist. Det er uansett en lege som må stille diagnosen. Ikke gjør noe omlegginger i kosten uten legens samtykke.

Skrevet

Poden vår på snart 2.5 har slitt med magen nesten hele livet sitt... har tidligere (er vel nærmere ett år siden) tatt en blodprøve på melkeallergi som ikke ga noe utslag. Har blitt testet for cøliaki noe det ikke var.

Har det siste halve året holdt han unna melk og yogurt, og magen ble nesten bra, begynte så forsiktig med disse tingene igjen, gikk bra i ca en uke før diareen var tilbake igjen.... Er nå på 3. uken uten igjen, og magen er fremdeles ikke bra. Han har og begynt å klage på magen...Aua i magen... Så lurer på om jeg ska få tatt nye blodprøver av han, eller se det an enda litt lengre...

Skrevet

Jenta vår har fått diagnosen melkeproteinallergi (melkeproteinindusert colitt) utan at det er tatt prøver for det... Legane seier at det veldig sjeldan slår ut på barn som er under 3(?) år, og stilte diagnosen på utelukking av andre allergiar (mellom anna cøliaki), sjukehistorie og effekten av melkefritt kosthald.

Ho begynte seint å ta fast føde (åt ikkje mat før ho var 10,5 mnd), og slutta å legge på seg då ho begynte med mat. Frå 10 til 17 mnd la ho på seg 190g (normalen er mellom ca 800 og 1600g). Då ho ved 17 mnd begynte å drikke melk (likte det ikkje før) fekk ho signalgul, slimete og etsande diaré 8-10 gongar i døgnet. Den stakkars baken var heilt flådd...

Fastlegen sa at eg skulle kutte ut melk, men trengte ikkje å slutte å amme. Ho blei litt bedre, men ikkje BRA. Blei innlagt etter ei vekes tid med voldsom skriking og fekk då beskjed om å slutte å amme (eller kutte alle melkeprodukt sjølv) umiddelbart. Etter det har vekta gått oppover igjen og magen fungerar bedre.

Vi skal etter planen begynne å prøve forsiktig med melkeprodukt når jenta fyller to (om knapt tre veker), må berre få unnagjort neste time hos gastrolog (om to veker) først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...