Gå til innhold

Er mannen min en drittsekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig kompliserte psykiske lidelser som jeg har vært åpen om helt siden jeg møtte ham. Det går i bølger, og det vet han om, og han har visst det hele tiden.

Jeg har mange dårlige perioder. Da er jeg glad om jeg kommer meg ut av senga og greier å følge ungene i barnehagen. Jeg har gode perioder innimellom. Da er jeg som alle andre. Mesteparten av tiden er jeg som andre, men med litt mindre energi.

Jeg har slitt en del i arbeidslivet på grunn av dette. Har mistet flere jobber, noen har jeg vært nødt til å si opp fordi de var for krevende mens andre har jeg bare ikke fått beholde over prøvetiden. Dette er tungt for selvtilliten min. Men jeg har hatt såpass ståpåvilje at jeg prøver og prøver. Men mannen min sier bare til meg at jeg aldri kommer til å greie det likevel, at det ikke er noe poeng å prøve for jeg kommer aldri til å beholde en jobb. Føler egentlig at det alene er nok til å forlate ham.

Hjemme også sliter jeg med evnen til å holde det rent og ryddig. Ofte mangler jeg energi, konsentrasjon eller utholdenhet, så det flyter ofte av rot. Men så tar jeg meg sammen og skikkelig rydder og holder det strøkent i lange perioder. Likevel bruker han det mot meg, hver gang jeg har glemt å ta ut oppvasken fra maskinen kjefter han og sier at jeg er elendig til å gjøre husarbeid og at jeg så lenge jeg har kjent ham, aldri har ryddet noe. Selv om det er langt fra sant. Det kan være for eksempel de siste ti minuttene jeg ikke har ryddet, og da kjefter han fordi jeg aldri rydder... Vet ikke om han mener det, eller om han faktisk tror det.

Jeg ville vært stolt av meg selv siden jeg var kommet så langt. For ti år siden var jeg rusmisbruker, bulimiker og til tider psykotisk. Jeg var aldri lenge ute av sykehuset.

Nå er jeg egentlig helt normal, med unntak av at jeg sliter med å få meg en jobb jeg klarer...

Lurer faktisk på om jeg må kvitte meg med ham for å klare det... Siste grep om selvtilliten eller noe. Han ødelegger det viktigste jeg har, troen på meg selv. Vet ikke hva jeg skal gjøre... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg ville nok byttet ut han som suger bort den lille energien du har og erstattet han med en som gir deg energi og livsglede.

Skrevet

Har for lite opplysninger til å kunne si om han er en drittsekk. Har han alltid vært slik? Eller er han sliten av at ting er som de er? Det er vel ikke bare lett å forholde seg til det du sliter med, heller. Er enig med deg i at du har god grunn til å være kjempestolt av deg selv for å ha kommet så langt! Samtidig er det ikke lett å være partner til en som svinger slik i funksjon og ikke mestrer å jobbe. Sier ikke at det er din skyld, men at det sikkert sliter på dere begge når du har det slik. Kan du snakke med han om det? Kanskje dere trenger noen andre å snakke med, f. eks en parterapeut eller psykolog? Du høres sterk ut, kanskje du klarer å bruke styrken din til å (få hjelp til) å rydde opp i mellom dere, slik at forholdet kan fortsette?

Skrevet

Mannen er ikke nødvendigvis en drittsekk, men han har vel gitt litt opp. Og det er jo ikke det du trenger, selv om det er fullt forståelig. Så kanskje du skal prøve å stå på egne ben en stund, og se at du klarer deg alene!

Skrevet

Derfor er det litt deilig å bo alene noen ganger. Ingen som maser på deg, eller kaller deg for idiot eller lathans når du ikke orker å rydde.

HI, du må gjøre noe med dette. Du kan ikke la han få tråkke på deg. Som man sier: få deg ryggrad. Ta igjen, eller dra fra han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...