Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 .. Og legen kommenterte at det var bra jeg ikke hadde lagt på meg noe særlig og at magen ikke er synlig. Er 17 uker på vei. Han fortalte videre at mange legger på seg 15 kilo og at dette er høyst unødvendig da 7 kilo er det du trenger, maks. Hvordan kan han foruste hvordan jeg blir? Kan jo være at jeg plutselig eser ut, er ikke vel ikke alle som har så stor mage nå uansett? Synes det var litt rart jeg å kommentere noe slik, akkurat som målet er å være minst mulig. Handler jo bare om å være sunn! Selvfølgelig vil jeg veie minst mulig (mye også pga ryggproblemer), men om jeg legger på meg 15 kilo, hadde det vært fordi kroppen min trengte det. Ikke fordi jeg hiver i meg alt jeg kommer over! Hva er egentlig normalen? Er 22 år og kjenner ingen med barn enda, så har ingen å sammenligne meg med.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg var 25 da jeg ble gravid. Og gikk bare opp 10 kg. Og da var det ikke slik at jeg sultet meg ihjel. Heller det motsatte. Spiste som en gris, mye mer enn det jeg ellers pleide å gjøre. Men gikk fremdeles bare opp 10 kg. Folk er vel forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Normalen er 10-12 kg. Jeg er også 17 uker og har gått opp en halv kilo. Magen synes bare litt, og det er min nr 3. Skulle gjerne ha lagt på meg litt mer jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Veldig mange gravide legger på seg unødvendig mye. Jeg er en av dem. La på meg 22 kg, og legger skylda på alle brødskivene med nugatti jeg spiste da jeg hadde dilla på det. I tillegg var jeg mye mindre aktiv enn jeg pleide å være, noe som også hjalp på vektøkningen. Jeg tror faktisk ikke at jeg er unik. Hadde jeg holdt meg aktiv og spist sunt, som i mitt andre svangerskap, hadde jeg nok ikke lagt på meg mer enn de fire kiloene jeg la på meg da. Jeg startet litt på plussiden i begge svangerskap. Det er veldig lett å skylde på svangerskapet når man spiser ekstra og hviler ekstra.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Godt å høre at det ikke er alle som syns ennå, søker på magebilder og virker som alle er så synlige og mye større. Vil jo at alt skal stå bra til med babyen 10 - 12 kilo altså, litt mere enn det legen min mente med andre ord!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 eg var 19 og la på meg 18 kg.. deo forsvant heldigvis fort
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 HI her. Jeg er ikke aktiv og spiser normalt. Vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke har lagt på meg enda, men hvis jeg gjør det, vil jeg ikke at legen skal "fordømme" meg, hvis en forstår. Jeg synes bare at 7 kilo var litt urealistisk for mange, så lenge en ikke hiver i seg som en nevnte, føler jeg ikke at han kan se ned på det. Snakket med søsteren min om dette, hun sa at venninen hennes som fikk barn for noen år siden la på seg 15 kilo. Vi har samme lege, og da hadde han sagt at hun måtte "roe seg". Hun var forøvrig veldig sunn og aktiv, trente og spiste fornuftig!
Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 Først og fremst syns jeg det er unødvendig av leger og helsepersonell å kommentere slike ting, med mindre det er av helsemessige årsaker. Du skriver ingenting om hvor stor eller liten du er i utgangspunktet, men regner vel med du selv hadde visst om det var av den grunn legen kommenterte dette!? Uproffesjonelt, igrunnen.. Forøvrig er jeg enig, rent teoretisk sett, at det er unødvendig å legge på seg så tidlig som i uke 17. Ikke fordi det ikke finnes individuelle forskjeller, men fordi fosteret, livmor, morkake etc. fremdeles er så lite at det ikke har noen videre betydning hverken i vekt eller i størrelse - og en evt stor vektøkning så tidlig vil bety at du har lagt på deg selv- ikke av svangerskapsrelaterte årsaker! (Og det ønsker vel ingen!?) Størrelsen på magen, derimot, kan jo variere enormt iløpet av et svangerskap. Høyde, bredde, vekt, fettansamling rundt magen....det finnes utallige årsaker til at vi alle "vokser" i ulikt tempo rundt magen iløpet av et svangerskap!! Tåpelig av legen å kommentere... Du spør om normalen... ALT er tydeligvis normalt, og avhenger av om du kun legger på deg det heeelt nødvendige, om du legger på deg noen kg på kroppen selv, om du får vann i kroppen, om det er snakk om flerlinger osv... Men dersom man forutsetter at du kun skal legge på deg det som "trengs" - dvs normalvektig foster + fostervann, morkake, økt blodmengde osv... så er vel l"normalen" noe slikt som dette: Normalen er vel ca 10 kg, - men det forusetter at du er normalvektig. Gjennomsnittlig legger vi forøvrig på oss 12-14 kg, fordi vi gjerne legger på oss noen kg "ekstra" selv.. Er du overvektig, kan du med fordel gå mindre opp i vekt. Er du undervektig, kan du med fordel gå mer opp i vekt.
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 16. oktober 2009 #9 Skrevet 16. oktober 2009 jeg la på meg 14 kg og hadde kun lagt på meg 2 kg i uke 20. Derfra gikk det plutselig utrolig fort. Mye av vekta var vann i kroppen, som forsvant av seg selv etterpå
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #10 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg er høy og slank, helt normal vil jeg si, men trenger ikke å legge på meg. Det han kommenterte først var at magen min var så liten, det var slik han kom inne på kiloene. Det var visst "bra" at jeg ikke viste så mye. Du har vel faktisk rett i at det var uproffesjonelt. Men takker for innspill og svar, synes det er kjekt å høre andre sine erfaringer og historier
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #11 Skrevet 16. oktober 2009 ca 7kg med nummer en (gikk først ned mye, så litt opp) ca 22kg med nummer to (var to tette da.. men likevel i meste laget)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #12 Skrevet 16. oktober 2009 jeg la på meg 10 kg. Men 4.5 av dem kom iløpet av de første 20 ukene. Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme de første månedene, og spiste utrolig mye salt mat for å holde kvalmen i sjakk, og så da jeg begynte å føle meg frisk spiste jeg enda mer bare fordi det var så deilig å kunne spise hva jeg ville igjen Men uansett, fikk en ssur kommentar på de 4.5 kg av jordmor på kontroll i uke 20, og hun maste om vekta resten av svangerskapet, om hvor diger ungen min kom til å bli. men jeg gikk bare opp 5.5 kg til de siste 19 ukene, og jenta mi var 3.1 kg. Spiste helt normalt etter uke 20. Det er nok kjempeindividuelt!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #13 Skrevet 16. oktober 2009 Med nr 1 la jeg på meg 12 kg. Med nr 2 la jeg på 30 kg og alt kom de siste 4 månedene... Ekstremt mye vann i kroppen.. Fikk ingen komentarer på vekten min fra noen. Hadde ikk mage før uke 25 med noen av dem, men da kom den over natta.. Hva som er normalt og ikke varier ekstremt fra lege til lege er inntrykket jeg sitter igjen med også fra pasient til pasient. Vennina mi fikk påpak da hun hadde gått opp 15 kg med samme gyn.. Det viktigste er at du føler deg bra med legen hvis ikke så bytter du.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #14 Skrevet 16. oktober 2009 Hvis du er ganskehøy såkan det være en av grunnene til at magen ikke er så stor. Det er større plass inne i magen din, oppover langs ryggen enn hos noen som er lav og babyen/livmoren må bruke mere plass i bredden.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #15 Skrevet 16. oktober 2009 Synes ikke det er nødvendig å si at ungen kommer til å bli diger, ikke alle som er like profesjonelle, nei. Er 1.71, så ikke såå høy, men ikke liten å sped vertfall Håper vertfall at det fortsetter i samme retning med tanke på ryggen og skuldrene mine. Har allerede problemer pga bryststørrelsen og skjeve skuldre. HI
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #16 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg var 18 da jeg fikk førstemann og la på meg 15 klio, men jeg var veldig tynn fra før og de 15 kg gjorde at formene mine kom frem. Er 170 og veide 50 før jeg ble gravid. 4 uker etter fødselen gikk jeg ned til 49. nå er jeg gravid igjen har vært veldig dårlig i begynnelsen av svangerskapet og derfor gikk jeg ned. Nå har jeg fått tilbake de klioene jeg har mistet og er 16 uker på vei idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå