Gå til innhold

Hvordan klarer jeg aa pumpe ut melk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kjoopte en brystpumpe i gaar ,,proovde aa pumpe 20 minutter paa hver bryst ,og fikk ut ca 50 ml til sammen paa begge bryst...

tror dere jeg kommer til aa ha mere melk siden det var bare foorste gang eller har jeg lite melk tror dere?? han tar puppene men saa slipper han etter 1 til 2 sekunder...har noen gode rad ang det??

kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-) Hvor gammelt er barnet ditt? 50 ml er ikke så værst - kommer an på alder og hans behov... Ofte tar det seg opp etterhvert:) Om å gjøre å gi puppen ofte i starten, evt. pumpe ofte så øker du mengden automatisk...

I forhold til at han slipper brystet fort - har du forsøkt å kjemme ut litt melk og "smøre" inn brystvorten med melken din? Kan hende det frister han mer å suge aktivt da?

Skrevet

han er 8 dager gammel..naa sitter jeg og pumper men har faatt kunn 5ml paa 15minutter ....jeg har proovd det meste bare for at han skal ta pupene men han sliper de etter 1 sekund...er saaa leiiii....

synes har lite melk,men det kan hende at det er fordi han suger ikke paa de....er saa forrvirret:(

Skrevet

Gir du melken du pumper på flaske da? Hvis du gjør det kan det hende han allerede foretrekker den, de fleste gjør det da de ikke trenger å jobbe så hardt som ved brystet.

Du kan vurdere å kjøpe deg brystskjold på apotek/babyshop. De festet på brystet, er i tynn silikon og sugeteknikken ligner noe på flaskesmokken.

Eller at du fortsetter å pumpe, hver 2-3 time også om natten noen dager til, og gir melken på kopp/skje (kopp finnes også på apotek - bruk evt små medisinglass). 50 ml er IKKE lite når barnet er 8 dager! Jeg hadde absolutt ikke sluttet å pumpe - det har jo bare gått en uke:) Dette kommer til å løse seg!

Kontakt ammehjelpen, barsel eller helsestasjonen. Hvis han slipper etter kort tid, kan det være stramt tungebånd, det kan de se på helsestasjonen.

Ikke pump mer en 10 min på hvert bryst - men gjenta så hyppig som 8 -12 ganger i døgnet frem til melkemengden blir stabil.

Lykke til! :) Du kommer ikke til å angre på at du legger inn litt ekstra innsats.

Skrevet

Ja jeg gir melken jeg pumper paa flaska...men naa proovde jeg aa pumpe og det kom ut ca 10 ml paabegge bryst ..er redd for aa ikke ha nok melk jeg...det kommer saa sakte...tror du det blir bedre etterhvert?

saa du anbefaler kopp/skje enn flaska ??

jeg begynte aa pumpe meg helt da jeg var paa barsel..etter det hadde jeg en pause til jeg kjoopte brystpumpe igaar..

men jeg tviler paa om jeg har nok melk i brysta...tror du det kommer til aa bli mer eller hva??

Skrevet

Du får helt sikker mer melk etterhvert siden barnet ditt kun er 1 uke gammel... 50 ml er mye til en så liten baby:)) Så ikke fortvil! Amming er vanskelig i starten, men det blir bedre etterhvert...

Jeg sier som hun over her, du burde IKKE gi han flaske. Kan jo være derfor han ikke vil ta brystet... Er jo makelige anlagt fra starten av vi mennesker: hvorfor slite å suge på brystet hvis han heller kan få flaske som er SÅ mye lettere å suge på??

Det er virkelig verdt bryet å la han kun suge på brystet så ofte som mulig! Mine skulle suge hvertfall hver 1 1/2 time i starten - slitsomt, men kos når alt regulerte seg:))

Lykke til :-)

Skrevet

Hos noen tar det litt lenger tid før melken begynner å strømme enn for andre, det kan derfor vere verdt å prøve å melke ut litt før du legger han til. Kan virke som om han blir utolmodig og ikke vil ha brystet når det ikke kommer noe med en gang. Vil også tipse deg om syntocinon nesespray som også kan hjelpe på at melken kommer raskere når du skal amme. Denne tror jeg du må ha resept for å få kjøpe, men helsestasjonen pleier å vere behjelpelig med å skaffe denne.

Synest du skal prøve å holde frem med amming og pumping en stund til. Tilby alltid brystet først, helst på begge sider før du pumper deg. Det er ikke vits i å vente for lenge mellom hver gang du ammer/pumper deg, da det er den første 1,5 timen etter at brystet er tømt at melkeproduksjonen er størst. Pumping med dobbelpumpe på begge bryst og nattamming virker også stimulerende på melkeproduksjonen.

Skrevet

Hva slags pumpe bruker du?

Elektrisk er nok best, og man skal ikke pumpe mer enn 15 min per pupp.

Ellers kan du bli sårere enn nødvendig.

Full guffe kommer ikke før om ei uke, mi er to uker nå og nå må hun svelge unna.

Du sier han ikke tar brystet skikkelig? Lenge nok? Gir du ham flaske/sutt? Kan han være sugeforvirret?

Skrevet

Jeg hadde det problemet med førstefødte. Pumpet en hel time uten å få ut noe særlig. Gutten sugde ved brystet, men gikk ned i vekt selv om han tilsynelatende var fornøyd og mett. Mistet melken etter 10 uker og ble flaskebarn. Burde fått hjelp på ammeklinikken til pumping for å sikre at jeg gjorde det rett tenker jeg nå.

Ta kontakt med ammepoliklinikken, så ber du de hjelpe deg!

Skrevet

Ja, jeg tror du vil få mer melk etterhvert!!:) Hvis han har sugd lite, og du kjøpte pumpa i går ville jeg absolutt intensivert pumpinga en ukes tid slik jeg beskrev over og gi melka på kopp/skje. Jeg tror veldig lite på begrepet "miste melka" jeg da.. For de aller, aller fleste er det snakk om tilbud/etterspørsel. Selvfølgelig har noen for lite melk, men jeg synes ikke man kan oppgi det som grunn for å slutte ammingen etter en uke. Jobber på nyfødt avd og ser stadig at det plutselig løser seg for de fleste, selv om det så mørkt ut! Så stå på og ikke gi deg.

Prøv alltid først og legge han til brystet, deretter får du pappa til å gi melken du pumpet ut forrige måltid på kopp/skje (da vil han "lepje"melken i seg - så lenge han svelger så hell på.)

Merker du at han har lagt sin elsk på flaska, så prøv som sagt med brystskjold. Vær da oppmerksom på at du bør pumpe deg litt etterpå for å forebygge brystbetennelse, da barnet ikke klarer å tømme brystet helt med skjold. Etterhvert kan du gradvis prøve å avvenne fra skjoldet.

Ta kontakt med barsel i helgen for ammeveiledning hvis du trenger det:)

Lykke, lykke til! :)

Skrevet

jeg harkjoopt elektisk pumpe fra avent...kjoopte for ca 1300 kroner paa apoteket...

han vet ikke helt hvordan han skal suge paa puppene ...vet ikke hvorfor...

han glemmer for hvordan han suger paa flaska ogsaa ..saa det tar litt tid foor han tar godt tak i flaska,,men naar det gjelder pupene saa slipper han puppen etter 1 til 2 sekund...skal kjoope brystskjoold ..vil saaa gjerneeee gi han puppeene isteden for flaska...

det kan hende at han er ogsaa sugeforvirret..

han var uten matde foorste 4 dagene etter foodselen bare for aa komme i gang med puppene men etter hvert saa fikk jeg daarlig samvitighet pga at han ikke fikk noe mat og gikk ned i vekta...

han ble foodt i uke 37 og ble satt i gang paa grunn av svangerskapsforgitning ...

han blir fort sliten og sovner under amming ..saa han tar ikke puppen onkelig,,,

har faatt time paa helsestasjon saa da haaper jeg de kan hjelpe meg..faar jeg tror ikke jeg fikk saa mye hjelp paa barsel ...de kjekka ikke om han har stram tungebaand eller ikke men jeg skal si ifra paa helsestasjonen ...har noen brukt medisin nesespray?hvordan har den virka??

hadde ganske vonde bryst igaar men etter at sostra mi hjalp meg med aa massere dem saa fikk jeg ut masse melk ca 60 ml men idag var det bare 20 ml jeg fikk ut paa bege bryst ...

haaper jeg faar mere melk etterhvert....

Skrevet

Jeg syntes du skal kontakte ammehjelpen. De har også egen nettside. De har gode råd og kan hjelpe deg med tekniker. Men syntes det er rart at du ikke har fått den hjelpen du trenger på sykehuset før du dro derfra.

Gå å legg deg i sengen med han, og ha det helt stille og lite lys.

Så det er rolig rundt dere. Kanskje det hjelper:)

Og slutt å stresse med ammingen, det tar hvertfall knekken på melken og drikk mye vann. Hvitløk skal gi melken litt søtere smak:)

Masse lykke til og husk at det blir folk av flaske barn også!!!

Skrevet

Jeg syntes du skal kontakte ammehjelpen. De har også egen nettside. De har gode råd og kan hjelpe deg med tekniker. Men syntes det er rart at du ikke har fått den hjelpen du trenger på sykehuset før du dro derfra.

Gå å legg deg i sengen med han, og ha det helt stille og lite lys.

Så det er rolig rundt dere. Kanskje det hjelper:)

Og slutt å stresse med ammingen, det tar hvertfall knekken på melken og drikk mye vann. Hvitløk skal gi melken litt søtere smak:)

Masse lykke til og husk at det blir folk av flaske barn også!!!

Skrevet

Ja, Syntocinon nesespray virker på noen, det er en kunstig form av hormonet som øker utdrivningsrefleksen. På barsel kan du nok få det uten resept hvis du henvender deg.

Prøv og varm opp brystene med varme kluter/varmeflaske noen minutter før du pumper deg, masser litt i dusjen også. HELT normalt å variere mellom 20 og 60 ml altså, når bebisen bare er litt over en uke, og spesielt når du hadde flere dagers opphold fra pumpingen.

Siden han er født i uke 37 kan det hende han er bittelitt umoden og trøtt, selv om han jo pr definisjon er fullbåren.

Merker du at han blir veldig slapp kan du jo gi litt mm på kopp også, så han får litt ekstra energi.

Plutselig finner han nok sugeteknikken, så lenge han ikke tilbys så mange forskjellige varianter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...